Sitat Opprinnelig skrevet av jan erik Vis post
Fikk radiojod i juli 2012 etter vedvarende symptomer på høyt stoffskifte. Hadde T4 i grenseland på ca23-26 (11-21 ref) men ingen antistoffer. 3 måneder på Neomerc hadde liten virkning(ned til 20) men følte meg rimelig høy og med masse angst og i dårlig form. Gikk på Cipralex

Etter dette følgende blodprøver
26/9 -t4 11,tsh 45 fritt t3 3.7 begynte å behandle men husker ikke startdosen
16/10 14,7-50-3.4
13/11 15.4-32-3,9 Her ligger dosen på 50 microgram/dag og jeg føler meg bra!
4/12 14.3-44-3.9 Starter på 50/75 annenhver dag. Trappet ned og bort med Cipralex
8/1 15.2-33-4.2 . Her starter jeg trening for alvor og føler meg i kjempeform!
14/1 starter på 100 hver dag Men føler meg høy
30/1 20.5-4.7-14
12/2 Går ned til 75 pr dag. Føler meg ok
14/2 17.9-4.6-15 Gjennomført noen kjempetreningstimer. I snitt trente jeg 70 minutter om dagen i den værste uken med bla.a 1 time på grensen til anarob sone 4. Men så smalt det. Totalt ute av form . Orket plutselig ikke 1 time rolig spinning. Tvinger kroppen til litt intervall men det er slutt på moroa. Samtidig kommer uroen tilbake. Værking i kroppen,sover dårlig. Er ikke trøtt men slapp og helt mo i knærne
8/3 17,9-4-24. Går ned til 75/50
26/3 Fortsatt kjempeurolig. Nærmest angst samt tom for krefter. Orker ingenting. Ikke trøtt,bare sliten. Også i hodet. Grubler&grubler. Går ned til 50 om dagen. Prøvd litt betablokker og det hjelper jo. Men blir ikke akkurat i noe treningsform av de!

Jeg har en måling fra 2008 som viser t4 på 13. ettellerannet.
Hej Jan Erik

Lidt svært ved at hitte rede i din opstilling af blodprøveresultater. Er det sådan, at FT4 er først, TSH i midten og FT3 til sidst?

Sitat Opprinnelig skrevet av jan erik Vis post
Var hos endokrinolog i går for første gang (vel, etter radiojodbehandlingen) Han begynte med å si at jeg aldri skulle hatt radiojodbehandling med de tallene der!
Så vidt jeg kan se, har du oprindeligt udviklet højt stofskifte af ukendt årsag (?). Du havde ingen antistoffer dvs. din hypothyreose er ikke autoimmun, og derfor burde den nok ikke behandles med radiojod.

Det virker også som om du intensivt dyrkede sport med meget træning (?), og det er derfor ikke udelukket at du har overtrænet dig til hypermetabolisme? Hypermetabolisme er ikke det samme som hyperthyreose, selv om man har høje thyreoidea-tal. Mig bekendt, kan man ikke undertrykke hypermetabolisme med anti-thyroid medicin som NeoMercazole o.l. fordi mekanismen bag er en anden, end ved "almindelig" hyperthyreose ("However, TSH level does not in itself reflect metabolism as does T4, the hormone directly responsible for metabolism. In some cases, patients may never reach hypometabolism despite elevated TSH." David R. Rudy MD).

Blandt nogle af aktive sportsfolk ses enten HYPER- og HYPOmetabolisme som en senfølge af en ensformig, intensiv træning over en årrække. Hos nogle opstår denne (bi)virkning først flere år efter at de har ophørt med at dyrke sport. Specielt ensformig, udholdenheds-sport/træning (katabol) plejer koste hormonproblemer senere i livet pga. dens væksthormon-nedbrydende, helsesvækkende effekt på helsen. Jeg ved ikke så meget om det, men til gengæld kender jeg lidt til "hypermetabolisme" og det er den tanke jeg får, når jeg hører om folk som du, med uforklarlig højt stofskifte.

Der må være en grund til, at dit stofskifte svigter, når det ikke er autoimmunt. I Danmark findes "idrætmedicinske" klinikker, hvor også hormonale problemer koblet til udøvelsen af idræt kan undersøges. Ved ikke om lignende findes i Norge, men måske en god idrætslæge med interesse for endokrinologi kunne løse denne gåde, hvis sådan en læge overhovedet findes.

Du kan prøve at søge på: endocrine sports injuries og se om du finder noget relevant.

Om Hypermetabolisme har jeg postet en tråd om her.

Det er ikke bare snak, Jan Erik. Uden at finde rette årsag til dine aktuelle helsekvaler, kan det blive svært for læger, at finde en hensigtsmæssig behandling. Derfor gentager jeg min opfordring til dig, om at stikke innom den hjemmeside jeg har nævnt for dig her, hvor der er flere mænd med helseproblemer der linger dine.

Det kan godt være, at du bryder dig ikke om mit forslag, men sagen er, at hvis du har en forventning om at lægerne løser alle dine helseproblemer, kan du komme til at vente længe. Medmindre du sørger for, selv at lære mest muligt.