Viser søkeresultater 31 til 40 av 45
-
03-04-13, 14:48 #31
Sv: Gutt med høyt stoffskifte, radiojod, Levaxin
Hej Jan Erik
Det lyder som om du ikke bliver glad igen, før du igen kan træne ad libitum. De fleste her har det mål, blot at blive i stand til at fungere i hverdagen, så det kan vare længe før der måske dukker nogen op, der har rette erfaringer til at svare på dine spørgsmål.
Det bedste jeg kan anbefale dig er en tilmelding på et USA-forum for mænd med hormonproblemer (bl.a.). Forummet All Things Male er tilknyttet en lægeklinik for mænd Center for Man's Health (+ link til forummet). Jeg er sikker på, at der finder du rette svar og stor ekspertise på mænds (hormon)helbred, herunder er der en hel del brugere med hypothyreose af forskellige årsager. Jeg har tilbragt hundreder af timer på disse netsteder, og har lært en masse. Det håber jeg også, at du gør.
Sist endret av Mod; 03-04-13 kl 16:34 Begrunnelse: Lenk korrigert
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-04-13, 14:02 #32
Hei Alle!
Var hos endokrinolog i går for første gang(vel,etter radiojodbehandlingen) Han begynte med å si at jeg aldri skulle hatt radiojodbehandling med de tallene der! Og så ville han sette meg opp på dosen opp til 100µ dag
Jeg forklarte så godt jeg kunne at hvis han ga meg en liste med symptomer på 10 hypopunkter og en liste på 10 hyper er jeg ikke i tvil om hvor jeg befinner meg.
Han fortsatte med å si at han aldri hadde sett lignende tall etter en radiojodbehandling og kunne ikke fatte hvordan det hang sammen. Kan tro jeg ble lettere sjokkert og befinner meg nå som en skikkelig nervebunt.
Har gått ned til 50 µ dagen for ca 10 dager siden men blir jeg roligere ? Nei!
Er fristet til å hoppe på Cipralextoget igjen bare for å få ro.
Hvis det ikke er noen her som kan roe meg litt ned da,ved å fortelle hvor lenge jeg burde prøve denne dosen før jeg lander.
Hjelp,jeg vil tilbake til hypo!Mann på 49, Radiojodbehandling juli 2012, Levaxin. Levaksin og Armour fra september.
Da har jeg gjennomført en guttetur med sykkel i Piemonte!
-
05-04-13, 15:52 #33
Hej Jan Erik
Lidt svært ved at hitte rede i din opstilling af blodprøveresultater. Er det sådan, at FT4 er først, TSH i midten og FT3 til sidst?
Så vidt jeg kan se, har du oprindeligt udviklet højt stofskifte af ukendt årsag (?). Du havde ingen antistoffer dvs. din hypothyreose er ikke autoimmun, og derfor burde den nok ikke behandles med radiojod.
Det virker også som om du intensivt dyrkede sport med meget træning (?), og det er derfor ikke udelukket at du har overtrænet dig til hypermetabolisme? Hypermetabolisme er ikke det samme som hyperthyreose, selv om man har høje thyreoidea-tal. Mig bekendt, kan man ikke undertrykke hypermetabolisme med anti-thyroid medicin som NeoMercazole o.l. fordi mekanismen bag er en anden, end ved "almindelig" hyperthyreose ("However, TSH level does not in itself reflect metabolism as does T4, the hormone directly responsible for metabolism. In some cases, patients may never reach hypometabolism despite elevated TSH." David R. Rudy MD).
Blandt nogle af aktive sportsfolk ses enten HYPER- og HYPOmetabolisme som en senfølge af en ensformig, intensiv træning over en årrække. Hos nogle opstår denne (bi)virkning først flere år efter at de har ophørt med at dyrke sport. Specielt ensformig, udholdenheds-sport/træning (katabol) plejer koste hormonproblemer senere i livet pga. dens væksthormon-nedbrydende, helsesvækkende effekt på helsen. Jeg ved ikke så meget om det, men til gengæld kender jeg lidt til "hypermetabolisme" og det er den tanke jeg får, når jeg hører om folk som du, med uforklarlig højt stofskifte.
Der må være en grund til, at dit stofskifte svigter, når det ikke er autoimmunt. I Danmark findes "idrætmedicinske" klinikker, hvor også hormonale problemer koblet til udøvelsen af idræt kan undersøges. Ved ikke om lignende findes i Norge, men måske en god idrætslæge med interesse for endokrinologi kunne løse denne gåde, hvis sådan en læge overhovedet findes.
Du kan prøve at søge på: endocrine sports injuries og se om du finder noget relevant.
Om Hypermetabolisme har jeg postet en tråd om her.
Det er ikke bare snak, Jan Erik. Uden at finde rette årsag til dine aktuelle helsekvaler, kan det blive svært for læger, at finde en hensigtsmæssig behandling. Derfor gentager jeg min opfordring til dig, om at stikke innom den hjemmeside jeg har nævnt for dig her, hvor der er flere mænd med helseproblemer der linger dine.
Det kan godt være, at du bryder dig ikke om mit forslag, men sagen er, at hvis du har en forventning om at lægerne løser alle dine helseproblemer, kan du komme til at vente længe. Medmindre du sørger for, selv at lære mest muligt.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-04-13, 17:09 #34
Takk for svar Anisa!
oj, Ser at jeg har rota med svara:
Fritt T4-TSH-Fritt T3:
26/9 -t4 11,tsh45 fritt t3 3.7
16/10 14,7-50-3.4
13/11 15.4-32-3,9
4/12 14.3-44-3.9
8/1 15.2-33-4.2 . (på 50microgram/dag)
14/1 30/1 20.5-14-4.7 (på 100 Microgram/dag)
14/2 17.9-15-4,6(75 Micro)
8/3 17,9-24-4.0(75 micro)
Skal det være!
Hadde jeg ikke hypertyreose har jeg det ihvertfall nå. Og jeg følte meg bra i høst og litt uti behandlinga før vi skrudde opp dosene. Men skal sjekke hypermetabolismeMann på 49, Radiojodbehandling juli 2012, Levaxin. Levaksin og Armour fra september.
-
22-08-13, 09:02 #35
Da har jeg ila siste tiden titret meg opp sakte til den dosen jeg tåler av t4. Det er 68,75. To ganger har jeg nå prøvd meg på 75 micro men opplever etter ca 14 dager at jeg begynner å svette,blir nervøs samt at jeg faller helt sammen etter trening. Litt morsomt er at jeg opplever form og kapasitets økning den første uken!
Fremdeles har jeg skyhøy TSH på rundt 40,lav t3 ,samt t4 på rundt 16.Har målt rt3 og konstatert en lav Ft3/t3 på 15. Legen og jeg er blitt enig om å prøve et tillegg på Armour siden jeg tydligvis ikke omformer t4 til t3 så godt.
Legen min er i tvil om dosering men mener at jeg burde kunne gå på 50 micro t4 + 30 mg Armour.
For meg kan det virke som jeg da blir overdosert.
Noen som kan hjelpe meg å regne?
Dessuten,jeg har det slik nå at jeg ikke greier anarob trening. Samt at jeg går tom etter etpar timer med aerob trening. Jeg har hørt om treningsfolk som fyller på med t3 underveis og tenkte å prøve en halv 1/2 grain underveis..Smart?Mann på 49, Radiojodbehandling juli 2012, Levaxin. Levaksin og Armour fra september.
-
22-08-13, 09:52 #36
Da er det kanskje ikke så rart at vi blir sett på som bolere når vi ber om mer enn T4 for sykdommen vår? Jeg undres over hvor «treningsfolk som fyller på med T3 underveis» får tak i det? Det er sikkert av interesse for mange her inne som sliter med å få tak i annet enn Levaxin for stoffskiftet sitt (hvis noen skulle være i tvil: ironi).
-
22-08-13, 16:25 #37
Ut fra det du nå skriver om: form, lav T3, problemer med å omdanne T3 fra T4, begynne på nytt medisineringsregime, så ville jeg vurdert dette med trening. Du kan risikere å kjøre deg ytterligere i grøfta ved å stå beinhardt på trening. Var jeg deg ville trent veldig, veldig moderat. Vær lydhør på hva kroppen sier! Blir du utmattet dagen etter, så må lista legges lavere. Husk at dette er snakk om en periode, så kan du forsiktig øke i takt med responsen du får fra kroppen

I tillegg ville jeg tatt thyroid på kvelden
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-10-13, 20:35 #38
Det var merkelig hvor folk er opphengt i type slitne binyrer og desslike da?
Har prøvd t3 under langvarig trening og konkuranse. Virker som bare det. Birken ble gjennomført iht planen og jeg hadde plenty krefter igjen inn mot mål. (for de som er intressert,tiden ble 0428 inklusive endel tekniske problem) og det er faktisk den beste tiden av de 3 siste gangene.
Om det er boling? Man spøker ikke med sånt i sykkelmiljø. Da ville jo i såfall sport utelukke alle stoffskifte syke. Og hjertesyke.
Har nå gått på 30 mg Armour og 31.25 micro Levaksin i 5 uker nå.Tar Levaksin og 1/4 grain Armour på morningen og venter til 1800 med den siste 1/4 grain. Første blodprøve ble tatt etter 2 uker (noe som er litt kort tid men jeg bestemte meg for å vente til etter Birken med å rulle over til ny medisin) og TSH var sunket til ca 20 fra det dobbelte. På bare 2 uker! Det er merkelig kort tid ettersom de fleste kilder hevder ca 6 uker før det skjer noe med TSH. T4 gikk ned til 14 fra ca 16.5 og T3 opp til over 4 fra 3..
Altså ser det ut til å stabilisere seg. Noe kroppen min ikke helt skjønner. Værker i kroppen som en alvorlig influensa. Og jeg sover dårlig samt er litt sliten etter lunch. Har trodd jeg kjenner igjen symptomer på over og underdosering men nå som jeg også går på Armour er bildet litt mer komplekst med både under og overdoserings symptomer.
Har redusert treningned til 2-3 timer i uka med lavintensitet. Mest fordi jeg er i offseason men også fordi jeg er litt slapp og seig lissom. Jaha,time will tell,gir det noen uker til og ny blodprøve før ev. justering . Ja,jeg har en god lege. Kan ikke sies for ofte!Mann på 49, Radiojodbehandling juli 2012, Levaxin. Levaksin og Armour fra september.
-
02-10-13, 21:34 #39
Fra den anden tråd:
Tak for svar, men min henvisning til dig vedrører ikke en diskusjon på hvorvidt kun Levaksin tilskudd er nok for de fleste, men det du skrev i den anden tråd om, at "Dette er naturlig siden kjertelen står for 80 % av omgjøringen og den ikke lengre er særlig arbeidsom". Det er ikke rigtig, og i det link jeg henviser til, og som du nok ikke har læst... ville du se at det meste af omdannelsen af T4 til T3 foregår ude i kroppen, i alle de relevante andre væv, hvor T3 skal forbruges. Det er kun meget lidt T3 skjoldbruskkirtlen selv producerer.. 6-7 % maks. af det T3 som kroppen har brug for hver dag. Det er faktisk vigtigt så den kommentar man skriver, har en mening.
Lige en bemærkning: det hedder ikke "reaktiv" T3, men reverse T3 (rT3)
Det er ikke spor mærkeligt, Jan Erik. Med et TSH på over 40 før, og nu på 20, samt med en medicindosering 30 mg Armour og 31.25 micro Levaksin i 5 uker nå, driver du din sport og din krop på adrenals only. Den dag kommer, hvor kroppen bryder sammen når slitne binyrer og desslike ikke længere magter at "vedligeholde" dig.
Det de fleste kilder hævder er, at det er effekten af en bestemt dose af T4 som stabiliserer sig i løbet af 6 uger. TSH derimod reagerer altid på Levaxin med det samme. Levaxin er, selv i latterlig små doser, ekstremt effektiv til at nedsætte TSH.
Det ville være super positivt hvis det var TSH som var et stofskiftehormon, men det er det ikke, og at det er faldet hurtigt, uden tilsvarende "sunde" stigning af T4, betyder sædvanligvis forværring af hypothyreose pga. for lavt T4 og dermed også for lav T3. At du ikke mærker så meget til det lige nu, kan du indtil videre takke dine binyrer for. Der er ingen grund til at glæde sig over at T4 er faldet. Den var i forvejen (for) lav for en velvoksen mand.
Om en læge som sætter en radiojod-hypothyroid sportsmand med skyhøjt TSH - i behandling med kun 30 mg Armour og kun 31.25 micro Levaksin, er god, vil vise sig hvis han kan finde ud af at lappe dig sammen igen, efter at dine aktiviteter og hans behandling har ført dig direkte ud i en multihormon-krise. Så vil han også være den første offentlig læge i Norge som kan det. Hvorom alt er, held og lykke Jan Erik. You gonna need it.
Jeg holder fortsat i min anbefaling i indlæg nr. 31.
Og nu kalder jobbet.
-
04-10-13, 08:45 #40
Anisa,jeg tror vi stopper der. Jeg har ikke til hensikt å betvile min fastlege. Ei heller DS som han uopfordret er i løpende kontakt med.
Mann på 49, Radiojodbehandling juli 2012, Levaxin. Levaksin og Armour fra september.
Lignende tråder
-
Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 37Siste melding: 27-07-11, 12:16 -
Har Graves , tok radiojod nov 94 og blir nå medisinert med Levaxin og Armour.
Av hias i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 7Siste melding: 30-04-09, 09:58 -
Høyt stoffskifte behandlet med Levaxin. Hvor dårlig er det mulig å bli?
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 21-05-08, 20:35 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 08:55
Svar med sitat

Bokmerker