Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
04-04-13, 23:10 #1
Sv: Høyt T4, lavt TSH etter operasjonen. Overmedisinert eller ikke?
Et par ganger har jeg opplevd å få beskjed av fastlegen om å senke dosen (gikk på Levaxin den gangen) fordi TSH ble for lav. Jeg hadde ikke symptomer på overdosering, var uerfaren og gjorde som hun sa, og ble dårligere. Ettersom du ikke har hyper-symptomer, synes jeg det høres tvilsomt ut at du skal sette ned dosen.
Diskuterte dette med fastlegevikaren i dag, som hadde en litt annen holdning til saken. Han mente at man ikke kan medisinere bare etter blodprøveresultatene, men må se an symptomer samtidig. Det er individuelt hvor høyt/lavt nivåene ligger før man blir syk, og dermed er det ikke slik at det passer for alle med en TSH mellom 0,5 og 1,5, noen må lavere for å fungere. Dersom pasienten har TSH ned mot null, men ellers har det bra og er symptomfri, mente han det ikke var riktig å sette dosen ned.
Vet ikke om det var til noen hjelp for deg, men det kan kanskje støtte det du tydeligvis har tenkt selv?
-
04-04-13, 23:28 #2
For meg ser de blodprøvene du har tatt opp gjennom årene ut som om du har hatt lavt stoffskifte hele tiden, selv om TSH har vært fin.
Endoen jeg går til sa senest i går at lav TSH kan være indikasjon på nettopp knutestruma, selv om stoffskiftet er lavt.
Er forresten alle prøvene dine tatt om morgenen klokken åtte uten at du har tatt levaksin?
Har de sjekket om du har antistoffer?
Når man har positiv TRAS kan den blande seg inn og TSH er da helt ubrukelig og styre etter; man må se på forholdet mellom FT3 og FT4 og hvordan antistoffene oppfører seg. TSH vil da bare være en styrepinne for og se om stoffskiftet er på vei opp eller ned eller holder seg stabilt.
Nå er jeg på usikker grunn, men jeg trodde det var normalt at TSH blir supprimert når man har fjernet hele skjoldbruskkjertelen? I såfall er ikke TSH vesentlig i det hele , og prøvene av FT3 og FT4 viser jo at de er fallende. For min kropp ville en halvering av medisinmengden gjort meg skikkelig dårlig.
Jeg ville, om det hadde vært meg, ikke forandret på dosen.
Har du fjernet hele skjoldbruskkjertelen så kommer du nok til og måtte øke dosen etterhvert, og iallefall ikke senke den.
Jeg ville tatt nye prøver om fire uker og vurdert det hele ut fra hovedsaklig hvordan du føler deg, men også vurdert prøvene på nytt da.
-
06-04-13, 15:26 #3
Fortstår ikke helt hvordan du tenker med at stoffskiftet har vært lavt tidligere? tsh har vært i nedre grense i mange år, og det vil vel heller si på kanten til høyt?
Det er et godt poeng det med prøvetidspunkt. Leste meg frem til at prøvene kunne vise 20% mer hvis de var tatt etter medisinering, og alle gangene er tatt på de dagene med dobbel dose, og rett etter inntak. Så nå har jeg avtalt med lege at jeg skal ta de på morgen, og uten å ha tatt levexine fremover.
Tror ikke antistoffer er sjekket. Ikke utenom rett før operasjonen hvertfall.
Jeg har fjernet hele skjoldbrukskjertelen, og det er derfor jeg også syns at 50mg pr dag høres ufattelig lite ut. Etter min kroppsvekt skal jeg ta ca 135 pr dag.
Tusen takk for tilbakemelding. Jeg kommer som jeg skrev over til å vente noen uker og ta nye prøver da. Jeg føler meg hverfall helt fint. Har ikke noe symptomer på høyt i det hele tatt.• Multiknutestruma 2008. Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
• Total thyreoidectomi 2013 pga stort multiknutestruma
-
06-04-13, 16:47 #4
TSH er bare signalet fra hypofysen din om hvor mye som skal produseres- Flere ting kan spille inn slik at TSH ikke er bra og styre etter. F.eks finnes det enormt mange mennesker som har normal TSH men for lave verdier av for-hormonet FT4 og ikke minst det virksomme FT3.
Jeg har positiv anti-TPO og positiv TRAS og mitt TSH kan like gjerne være 1 som 10. Stoffskiftet mitt er hverken lavere eller høyere selv om TSH varierer. Jeg styrer medisinereing etter FT3 og FT4 og ikke minst hvordan jeg føler meg.
Det kalles THS-tyranniet at leger medisinerer kun ut i fra TSH, selv om det ikke en gang er et hormon, bare et signal. Er det f.eks. en feil i hypofysen som gjør at kroppen sender ut for mye TSH-signal, selv om nivået med hormoner i kroppen er helt rett, så vil man bli overdosert om man tilfører stoffskiftehormon.
Når jeg ser på dine stoffskifteprøver tatt i årene før operasjonen, så ligger din FT3 mellom 3,8 og 4,7 (ref 2,8- 7,1)
og
FT4 mellom 10 og 18 (ref 10-23).
I mine øyne er dette såpass lave verdier at iallefall for min kropp ville jeg absolutt ikke hatt det bra med meg selv.
TSH har i denne perioden vært lavt, noe som godt kan skyldes knutestrumaen din. Ved knutestruma ser en ofte at TSH blir veldig, veldig lav, selv om det burde vært høyt med tanke på hva kroppen trenger.
En lege som kun ser på TSH vil gjerne gå glipp av at stoffskiftet er lavt fordi de ser seg blinde på TSH-
Uansett så viser jo prøvene du har tatt etteroperasjonen at både FT3 og FT4 er på vei nedover, så da ville jeg ut ifra min erfaring aldri redusert dosen.
Jeg er forresten en av de mange som må ha FT4 høyere enn referanseområdet for og kunne fungere; jeg trives aller best når FT4 er ca 27.
-
06-04-13, 16:58 #5
Supert med svar Bente. Veldig lærerikt altså. Og jeg blir så lettet når du tenker det samme som meg at det er ulogisk å automatisk begynne å redusere dosen nå. Fint, da kan jeg litt lettere stole på min egen magefølelse, at jeg ikke er helt på bærtur.
• Multiknutestruma 2008. Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
-
06-04-13, 17:14 #6
Du tænker rette tanker, og din tvivl er 100% begrundet, Minimax.
Jeg vil nu prøve at bevise, at du har ret. Jeg vil forsøge at "af-komplicere" min forklaring mest muligt, men helt enkelt lader det sig nok ikke forklare.
En gennemsnitlig skjoldbruskkirtel hos et gennemsnitlig frisk person producerer omtrent 90 mcg T4 og kun omtrent 5-10 mcg "rent" T3 i døgnet (Kilde)).
Men det er ikke alt.
Ca. 80% af kroppens tilgængelige T3 dannes gennem 5 '-dejodering af T4 i kroppens øvrige væv, end skjoldbruskkirtlens (Kilde).
Det resterende T4 omdannes til 20% rT3 og ellers 20% hver til to stoffer: T3 sulfate (T3S) og triiodothyroacetic acid (T3AC) (Kilde) + (Abstract).
Meningen med T3S og T3AC er, at disse to "smelter sammen" til et fuldgyldigt trijodthyronin T3 i tarmkanalen, af enzymet gastrointestinal sulfatase, der produceres af tarmens mikroflora.
Afhængig af tarmens tilstand (helbred) og om den kost vi spiser er "enzym-venligt" (ikke inflammatorisk) kan alene tarmen syntetisere op til 33% af kroppens totale behov for T3 i døgnet (af T3S og T3AC) dvs. mellem 22 mcg (Kilde) og 25 mcg (Kilde).
Alt dette medvirker til, at kroppen forsyner sig selv med omtrent (iflg. forskellige kilder) 55 - 65/70 mcg T3 totalt pr døgn, forudsat at der er nok af T4 til rådighed (til at begynde med), samt at ens tarm fungerer som den skal, ikke mindst ved hjælp af den rette kost (ikke inflammatorisk).
Lægerne kan altid finde på at argumentere for lavdose af Levaxin ved at sige at alle har en eller anden form for restproduktion i deres skjoldbruskkirtler, og det kan man sådan set ikke diskutere. Teoretisk har de ret. Hvem ved hvor stor eller mindre produktionen af hormoner er i en syg skjoldbruskkirtel?
Det ved ingen. Heller ikke lægerne!
Alligevel ignorerer de (som din læge) den eneste mulighed for at vurdere thyreoideahormon-status og effekt, ved at vurdere symptomer. Det sker ikke, desværre, til ulykke for stort set alle hypothyreose-patienter!
Men hos dig, Minimax, gælder ikke denne lægernes ynkelige undskyldning for deres lavdose behandling.
Du har ingen skjoldbruskkirtel tilbage, og når der ikke er en skjoldbruskkirtel til at producere nok af T4, der kan delvis omdannes direkte til T3 samt indirekte via T3S og T3AC - da forslår 50 mcg Levaxin, og selv 75 mcg Levaxin lige så lidt som... Skrædder I Helvedet.
Desuden er der også et tillægsproblem med, at selv om en sund skjoldbruskkirtel normalt kun behøver producere ca. 90 mcg T4 i døgnet i en sund krop, gælder dette kun og udelukkende mængden af skjoldbruskkirtlens egenproduceret T4, fordi der er en solid forskel mellem kirtlens T4 og det T4-lignende stof som findes i tabletterne, og som først skal via leveren og hydrolyseres til et T4-analog som er et næsten-T4. Altså ikke 100% det samme som kirtlen ellers selv producerer.
Det betyder, at mængden af det hydrolyserede T4-analog, som kommer ud i blodet fra leveren når man har slugt sin daglige Levaxin-pille - varierer voldsomt fra person til person.
Man skal have 100% sund fordøjelse og 100% sund lever, før der overhovedet kan komme den lovede mængde af T4(analog) som står på Levaxin-boksen, at tabletterne angiveligt skulle indeholde "stoffer" til.
Enhver forstyrrelse i fordøjelsen, enhver øjeblikkelig eller vedværende svaghed i leveren, og selv kosten som kan være "rigtig" den ene dag og "forkert" den anden - vil føre til, at den samme T4-tablet ville resultere i forskellige mængder af "T4" til rådighed for alle disse processer i kroppen, som omdanner T4 til t3.
Men der er endnu et stort problem med det syntetiske T4 i tabletterne (som både opfindere og producenter af syntetisk T4-analog/produkter helst begraver i tavshed, og ikke kan forsvare). Idet disse to pro-hormoner til T3, som hedder T3 sulfate (T3S) og triiodothyroacetic acid (T3AC) - kun kan omdannes i skjoldbruskkirtlen af skjoldbruskkirtlens eget T4 - vil T3 sulfate (T3S) og triiodothyroacetic acid (T3AC) mangle hos dem, hvis egenproduktion af thyreoideahormoner er nedsat eller væk, og hos dem hvis skjoldbruskkirtler er bortopereret. Og dette er en alvorlig sag når man ved, at tarm-syntese af T3S og T3AC er ansvarlig for hele 33% af kroppens totale behov for T3 i døgnet.
Hvor skal de få det manglende T3 fra, når de kun behandles med alt for lave doser syntetisk T4?
Det betyder så, at for at opnå samme eller lignende mængde af T4 fra tabletterne, som en sund skjoldbruskkirtel ellers ville producere i en sund krop - skal syntetisk T4 doseres op i forhold til, hvad en sund skjoldbruskkirtel ellers ville producere - og - for at råde bod på de manglende T3S og T3AC, som tarmen syntetiserer til disse 33% af kroppens totale behov for T3 i døgnet - burde behandlingen suppleres med Liothyronin, faktisk hos alle i behandling med syntetisk T4.
Ikke alene bliver det aldrig gjort for hovedparten af patienter i behandling med syntetisk T4, men også tillægsbehandlingen med Liothyronin (syntetisk T3) bliver endda frarådet af vores skolemedicinske medicinske u-kundskab, som blindt følger thyro-amatørerne fra British Thyroid Association anført af thyro-amatøren dr. med. Anthony Weetman, som norske endokrinologer forleden har hædret med en pris-overrækkelse.
I stedet bliver de fleste patienter behandlet med latterlige, lave doser af syntetisk T4, som f.eks. 12,5 mcg, eller 25 mcg, eller 50 mcg, eller 75 mcg ...
Hvordan disse sølle doser på 12,5 mcg, eller 25 mcg, eller 50 mcg ... overhovedet kan danne udgangspunkt for, og hænge sammen med det totale 55 - 65/70 mcg T3 i døgnet, som den gennemsnitlige, sunde menneskekrop skal producere for at fungere normalt - må guderne vide.
Guderne må også vide, hvad de moderne læger overhovedet lærer under deres uddannelse, fordi en ting er sikker som amen i kirken: at regne simple regnestykker kan de altså ikke, måske lige med undtagelse af at tælle lønkroner. Men så er deres regnefærdigheder også opbrugt!
Håber du overlever den lægehjælp du får for tiden, Minimax.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-04-13, 15:18 #7
Jeg har nå vært hos fastlege og bedt om råd i forhold til medisinering og form. Han mente at jeg skulle medisinere etter blodprøveresultat, ikke etter hvordan jeg følte meg. Kjenner at jeg ikke er komfertabel med den tanken. Jeg tenker at begge deler må ha noe å si, både form og blodprøveverier.
Jeg fikk alikevel argumentert at jeg skal fortsette på dosen et par uker til, og deretter ta nye prøver.
Tusen takk for tilbakemelding!!! Føler meg litt "alene" i problemstillingen• Multiknutestruma 2008. Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
Lignende tråder
-
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 29-05-07, 18:08 -
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Av Unn i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 6Siste melding: 29-05-07, 18:08 -
Kjennes såret lenge etter operasjonen?
Av Zena i forumet OperasjonssalenSvar: 7Siste melding: 03-03-07, 18:06 -
For lavt eller for høyt ??
Av kitten i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 06-12-06, 18:30

Svar med sitat

Bokmerker