Viser søkeresultater 1 til 1 av 1
-
20-02-13, 17:16 #1
Almindelige fejl i fortolkningen af blodprøver
Almindeligt forekommende fejl i fortolkningen af blodprøver
Resultat af blodprøver Testet i anledning af (eller mistanke om) Hyppig forkert tolkning Korrekt tolkning Lav TSH, lav FT3 eller FT4 Efterbehandling for Thyreotoksikose Hyperthyreose Fuld hypothyreose Lav TSH, høj FT3 eller Ft4 Nylig nakke-trauma, nakkesmerter Thyreotoksikose Mulig forbigående tyreoiditt Lav eller normal TSH, lav eller normal FT4 eller FT3 Patienten er åbenbart syg Hypothyroid - lavt stofskifte Ikke-thyroidal sygdom (Non-thyroidal illness også kaldt Euthyroid sick syndrome) *) Normal TSH (FT3 eller FT4 ikke testet) Hypofyse forstyrrelse / sygdom Euthyroid dvs. normal funktion i skjoldbruskkirtlen = "sund og frisk" 
Mulig hypothyreose: test FT4 og/eller FT3 Forhøjet TSH, FT4 eller FT3 normal eller øverst i normalområdet TSH opretholdes forhøjet uanset normal T4 / T3 Thyreoideahormon resistens Mulig interfererende heterofile antistoffer *). Gentag testen med anden analysemetode.
Nyttige links for nysgerrige læger:
- Interpretation of thyroid function tests
- What should be done when thyroid function tests do not make sense?
- *) Heterofile antistoffer – en kilde til analyseinterferens
- *) Feilaktige analysesvar grunnet heterofile antistoffer
- *) Denne sygdom (Ikke-thyroidal sygdom, alias Non-thyroidal illness, alias Euthyroid sick syndrome) nævnes kun perifert i Skandinavien, uanset at det sandsynligvis er den mest udbredt, og hyppigst overset form for thyreoideahormon-forstyrrelser
(Ikke-thyreoidal sykdom: Lave TSH-verdier kan sees ved en rekke sykdommer og skader, uten at funnet kan tilskrives sykdom i thyreoidea. Noen av disse pasientene har også lave verdier av FT4, og noen har lav FT4 og normal TSH. Kilde: Helse Nord-Trøndelag)
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Blodprøver
Av Persa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 17-02-11, 13:17 -
Blodprøver og kul
Av Gulsol i forumet BlodprøverSvar: 0Siste melding: 23-04-09, 09:19 -
Blodprøver
Av Bonzo i forumet BlodprøverSvar: 23Siste melding: 08-11-07, 22:01
Svar med sitat

Bokmerker