På arket mitt med blodprøvesvar, står dette om anti-TPO:
Forhøyet anti-TPO, forenlig med autoimmun tyreoideasykdom. Antistoffnivået vil være forhøyet i mange år og gjentatte målinger av anti-TPO ved behandling/oppfølging har liten eller ingen hensikt.

Det tolker jeg til at "god latin" hos norske leger er at hvis man først har påvist forhøyet anti-TPO, trenger man ikke å sjekke det på nytt. Antistoffene vil holde seg høye. Jeg tror det er mest vanlig å bare sjekke TSH og FT4, og justere medisindosen etter det. FT3 tas heller ikke rutinemessig (hvis du ikke ber om det).

En hypotese som det finnes mye om på nettet, er at gluten er med på å framkalle, og forsterke, den autoimmune reaksjonen. Hvis man går over til et glutenfritt kosthold, skulle det teoretisk være mulig å se at antistoffene synker. Mine har aldri vært superhøye, ikke målt over 60 noen gang. Jeg gjør et forsøk nå med å spise minst mulig gluten, men merker vel ingen forskjell foreløpig. Har heller ikke holdt på i mange ukene, så det er litt tidlig å vente resultater. I forbindelse med det begynte jeg å lese på brødposene i butikken, og fant at så å si alle var tilsatt ekstra gluten i deigen - for å få det til å heve og bli luftig sannsynligvis. En kan jo lure på hvor heldig det er med slik tilsetning i brødet, som er en så viktig basismatvare?

Det finnes studier som viser at selen er viktig for å få antistoffene ned. Artikkel her: http://jeffreydach.com/2009/11/07/se...y-dach-md.aspx , med linker til tre ulike studier om emnet.