Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
20-01-13, 15:44 #2
Sv: Japansk studie af jod i kosten
At japanerne skal indtage forholdsvis langt højere mængder jod (i sammenligning med "vores" beskedne spormængder) før det påvirker folk med autoimmun thyreoideasygdom, hænger nok sammen med, at den japanske jord (dvs. de spiselige afgrøder dyrket i denne jord) har en høj andel af selen.Den negative effekt af højt indtag af jod fra tang i kosten. Højt jodindtag fra tang i kosten kan dog påvirke helbredet hos personer disponeret for lidelser i skjoldbruskkirtlen. Selv om studier bekræfter at forskellene i indtag af jod ikke påvirker skjoldbruskkirtlens antistof positivitet, kan et højt (efter japansk målestok) indtag af jod dog give eller forstærke symptomerne hos personer med tidligere thyroid autoimmunitet eller andre underliggende tilstande i skjoldbruskkirtlen.
Selv hos personer med aktiv autoimmun thyreoideasygdom, vil tilskud af jod eller jodrig mad ikke forværre sygdommen såfremt disse personers værdier af selen er tilstrækkelige. Det betyder, at de personer med autoimmun thyreoideasygdom, som reagerer negativt på jod i kosten eller tilskud, de bør være opmærksomme på deres værdier af selen, fordi de sandsynligvis har både jod- og selenmangel.
Men det er heller ikke lige meget hvordan man afhjælper disse to mangler, fordi det kræver at man går frem på ganske bestemt måde mht. tilskud af jod og selen. Det er beskrevet i to dele af en artikel, hvis indhold bekræftes af Referencer som findes under hver del af artiklen:
Det er nyt for mig, at de goitrogene madvarer bevarer deres goitrogene egenskaber, selv efter en tur i suppegryden. Jeg og andre har vist været tidligere oplyst om, at netop dampning eller kogning skulle neutralisere de goitrogene stoffer i disse grøntsager. Det vil jeg prøve at finde ud af noget mere om, fordi der nok er ingen grund til at mistro studiets forskere, idet de er japaner og hvis nogen overhovedet skulle korrekt viden om det, må det være dem.I asiatiske kulturer, tilberedes tang almindeligvis kogt med andre fødevarer, der indeholder goitrogener som broccoli, kål, bok choi og soja. Phyto-substanser i disse goitrogene fødevarer hæmmer jodoptagelsen i skjoldbruskkirtlen - f.eks. isothiocyanater i korsblomstrede grøntsager fra kål-familien, eller hæmmer skjoldbruskkirtlens syntese af thyreoideahormoner - f.eks. sojaisoflavoner.
Ja, jeg har råbt og skreget i årevis om at sky halogener som pesten... ( Stofskiftesyge bør stærkt advares mod Fluor og andre "Halogener") Alligevel de fleste med hypothyreose, jeg kender IRL, bruger både fluorholdig tandpasta og mundskyl, og drikker sort te, og de har ikke i sinde at lave om på det.Visse tangarter indeholder dog høje koncentrationer af brom, et halogen der ligner jod, dog uden kendt fysiologisk funktion. Anvendes tang med højt indhold af brom og lavt indhold af jod i madlavningen, vil det dramatisk reducere jod i kroppen, og dermed hæmme syntese af thyreoideahormoner, fordi brom kobler sig til tyrosin(rest) på thyroglobulinet, i stedet for jod, hvilket betyder at der vil blive distribueret et uvirksomt hormon med brom i stedet for med jod.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Japansk studie af jod i kosten
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og jodSvar: 10Siste melding: 20-04-13, 16:28 -
Studie til høsten...
Av Huldrena i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 04-02-12, 00:09 -
Lidt hjælp til lavcarbo-kosten
Av Cirkeline i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 18Siste melding: 01-11-10, 15:29 -
Ikke noe å legge om kosten sa legen
Av Ingvild i forumet Helbred og kostholdSvar: 11Siste melding: 26-01-10, 21:51 -
Er vell for opphengt i kosten. Må kansje slappe av men er bare sånn uff :,(
Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 17Siste melding: 20-04-06, 21:37

Svar med sitat

Bokmerker