Viser søkeresultater 1 til 10 av 102

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Sv: Normale prøver - men mange symptomer

Prøver tatt i februar etter 6 uker på 25 mcgr Levaxin, dgl, tatt om kvelden, viser:

TSH 2 (0,5 - 3,6) FT4 14 (9-19) FT3 3,9 (2,6 - 5,7) Prøve tatt om morgenen, ca 1 1/2 døgn etter siste medisindose.

Formen er nokså bra, tatt i betraktning at denne tida vanligvis er en dårlig periode. Men konsentrasjonen er dårlig. Jeg skal ikke øke dose foreløpig, ny oppfølging om ca 1 mnd.
    Jeg er fortsatt glutenfri.

Jeg bruker en lav dose, jeg lurer på hvorvidt det har noen hensikt å bruke medisin hvis jeg ikke får lov å øke dosen. Kan selvfølgelig gjøre det "uten lov". For noen kan en lav dose senke stoffskiftet i stedet for å øke det. I mitt tilfellet har det snarere økt bittelitt. Det ser ut til at jeg konverterer T3 fra T4 greit.

Kosttilskudd: Multivitamin 3-4 ggr /uke, ekstra av vit. B, C, D, magnesuim og selen.
    Sist endret av Tily; 12-02-13 kl 13:20

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Synes det var en lav dose (og veldig lav FT3!?) - men er dog ikke helt stø på omregning fra naturlig thyroid til levaxin.. Jeg ser også ut til å konvertere FT4 veldig bra. FT3 skal bli bra høy og langt over øvre referanseområde før FT4 i det hele tatt rører på seg. I alle år før medisinering lå FT4 på 11, 12 el.13 (12-24) og på 90mg Erfa er den fortsatt ikke mer enn 15.. FT3 måtte over 10 (3.5-6.8) før den gikk ned igjen av seg selv på samme dose samtidig som FT4 steg.. Jeg selv tolker dette som at jeg sanns. naturlig har høy FT3 (statistisk sett må jo noen også ligge over normalområdet også for at normalområdet skal fremkomme..) Men å lufte dette for landets legestand er som å "tisse i motvind".. Og siden FT3 fra "før problemer" ikke foreligger vil jeg aldri kunne bevise el. få avkreftet dette dessverre..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Oppdatering:

Jeg sluttet med levaxin i mars, fordi jeg ikke fikk lov å øke dosen utover 25 mcr/dgl. Bedre uten enn med så liten dose, tenkte jeg. Jeg starter nå dagen med en liten hc-dose, og salt/vann. Det kjenner jeg er bra, har ikke vann i kroppen lenger. Jeg har økt arbeidsmengden, og blir mer sliten av det, men rammes ikke så ofte av utmattelse lenger, og det varer kortere. Samtidig har de private forpliktelsene gått ned, så jeg har mer tid til meg selv.
    Overgangsalderen har kommet, litt hetetokter, men foreløpig ikke nok til å skremme en frysepinn. Kanskje er det positivt, syklusen var en runddans med symptomer. Det føles mer stabilt nå.
    Siste prøver tatt rett etter stopp med levaxin:
    TSH 1,1 (0,5-3,6) FT4 13 (9-19) FT3 3,9 (2,6-5,7)
    Prøver tatt 1 mnd etter:
    TSH 1,7, FT4 14 (jeg antar samme ref.område som over)
    Jeg var hos en spesialist i april som synes det var oppsiktsvekkende at jeg synes NDT virket bedre enn syntetisk. Han har til og med satt et utropstegn i brevet til min fastlege, der hvor han forteller dette. . . . .

Jeg er fortsatt uten korn/gluten.
    I våres var jeg (tror jeg) påvirket av bjørkepollen. Ble helt satt ut helt synkront med at sesongen startet, og bedre igjen ved slutt. Samtidig skjedde det noe nokså dramatisk på privatfronten, men som heldigvis endte bra. Det stresset kostet krefter også.

Jeg skal nok gjøre nytt forsøk på å få NDT hos lege. Jeg synes det er positivt at NTF omtaler dette i siste nr. av Thyra. Jeg er som de fleste her enig i at de er alt for passive når det gjelder å informere om alternativer og skeptiske til NDT. Litt mindre skeptiske nå, aner jeg kanskje ..

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Trodde man "fikk lov" å ta en dose så stor at TSH kom "helt ned" til 0,5? Man kan vel uansett bestemme selv om man vil ta en større dose enn foreskrevet, såfremt man får tak i medisiner da selvfølgelig..?
    Jeg har dessverre også god kjennskap til "normale" prøvesvar og den nedslående og tidkrevende runddansen hos de offentlige leger mens livet står på vent.. Støtter deg i ditt valg av NDT og ønsker deg lykke til hos legen!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Prøver tatt i mars, ca. kl 9 på morgenen: TSH 1,5 (0,5 - 2,6) FT3 4,0 (2,6 – 5,7) FT4 14 (9-19)
    Det betyr at tallene har krøpet oppover siden forrige måling for 1 år siden. De ligger nå på samme nivå som for ca 15 mnd siden, da jeg brukte 25 mcr levaxin dgl. Etter at jeg sluttet med levaxin gikk FT4/FT3 litt ned, nå er de altså tilbake igjen. Dermed har ikke så liten dose noen hensikt hos meg. Jeg sluttet fordi jeg ikke fikk lov å øke dosen. Jeg har også faset ut hydrocortison nå.
    Har (som i flere år) forhøyet kolesterol, fått tilbud om statiner, men takket nei. Mitt LDL er ikke for høyt, det er HDL som går i taket. Jeg har også høyere verdier av vit-D, B12 og jern enn på lenge.
    Formen er bra, er fortsatt glutenfri og har ingen planer om å gjeninnføre korn. Det jeg plages med er at jeg er kald og frossen/ kalde hender og føtter og åndenød som kommer og går. Jeg skal jobbe med å få utredet dette videre, tenker at det kan være muskulært. Jeg er ofte anspent og har problemer med å slappe av. Jeg har begynt med lett trening og merker framgang på kondisjon. Fordøyelsen er fin, konsentrasjonsevne kunne dog vært bedre.
    Kosttilskudd nå: Litt multivitamin, ekstra vit C, D, selen, jod, omega 3, magnesium.

Vår-lig hilsen fra Tily

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Tar du sol eller tar du d-vitamin oralt? HDL + b-vitamin + sollys danner d-vitamin i huden.... Så det er mulig at du faktisk kunne sole ned HDL'en litt. Ikke at høy HDL alene er noe å bry seg om, det er jo triglyseridene og partikkelstørrelsen som sier mest om en eventuell risiko.

Ah... ser jo at du tar d-vitamin. Kanskje du burde prøve litt solarium i stedet for den.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Hvordan er formen nå?

Nå har jeg lest igjennom hele tråden (igjen) - vi har mye av det samme, ikke minst ganske like stoffskifteprøver!

Jeg fikk prøvemedisinering med Levaxin i begynnelsen av desember. Begynte med 25 mcg pr døgn og har økt med 12,5-25 mcg ca hver 4 uke. Nå har jeg nettopp økt igjen og bruker 87,5 mcg pr døgn. Først nå, etter ca 6 mnd, føler jeg at jeg nærmer meg "normal": dvs bedre kroppstemperatur, mindre svingninger (de plutselige "hyper-flashene" avtar i styrke), og til min store glede har jeg igjen begynt å være litt mer impulsiv! Mange hypo-ting henger igjen (bla konstant varierende øresus). Har ingen diagnose enda, men fastlegen er endelig på gli!

Jeg håper du har overskudd til å jobbe videre med å finne ut av hva som feiler deg. Jeg fikk en positiv virkning veldig hurtig av Levaxinet, andre må gå flere mnd med gradvis opptrapping før de kjenner bedring. Har du muligheten til å prøve NDT igjen, med opptrapping hver 4-6 uke og til du når høyere dose?

Jeg har ikke kutta alt korn, men har kutta ned. Innser at jeg burde kutta helt ut, men inntil jeg får påvist betennelse i kjertelen eller noe annet som skulle tilsi at jeg burde kutte, så gjør jeg neppe det (selv om jeg som sagt nok burde vært glutenfri). Var glutenfri i 4-5 uker og følte meg marginalt bedre av det - jeg kunne kanskje prøvd en lengre periode...

Stå på videre!

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 12-01-10, 08:50
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  3. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 06:08
  4. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 28-05-09, 11:18
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 22:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder