Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Ulike blodprøver sett i sammenheng med div plager. Hjelp/forslag?

Hei

Har du sjekket kalsium?

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    53
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei

Har du sjekket kalsium?
    Hei! Nei, kalsium ble ikke sjekket nå. Har den verdien noen betydning ift dette? Tok en hårmineralanalyse for en 8-10år siden. Den viste skyhøy kalsium, men ikke noe utslag på blodprøvene da. Vet ikke om jeg har målt nivået i blod siden da...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei. Jeg vet ikke om det har noen betydning i forhold til dette, men du har flere symptomer som passer inn under forhøyet kalsium. Det første jeg reagerte på er tynt hår oppe på issen som er et spesielt tegn ved forhøyet kalsium. Men det kan man sikkert også ha av andre årsaker.

Jeg legger ved en link om biskjoldbruskkjertlene slik at du kan lese der. Se f.eks. under symptomer.

http://www.parathyroid.com/

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    53
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei. Jeg vet ikke om det har noen betydning i forhold til dette, men du har flere symptomer som passer inn under forhøyet kalsium. Det første jeg reagerte på er tynt hår oppe på issen som er et spesielt tegn ved forhøyet kalsium. Men det kan man sikkert også ha av andre årsaker.

Jeg legger ved en link om biskjoldbruskkjertlene slik at du kan lese der. Se f.eks. under symptomer.

http://www.parathyroid.com/
    Takk for link og info! Jammen ikke godt å si hva som virker inn. Men jeg skal definitivt spørre om å få målt kalsiumnivået til legen neste gang...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hvis du skal teste kalsium, så må du også passe på å få målt ionisert kalsium. Det sier mer om situasjonen i kroppen din.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Gjerne PTH også

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    53
    Meldinger
    10

Tusen takk for alle råd, alle dere gode folk! Kalsium. ionisert kalsium, PTH, anti tpo, TSH. fritt t4, b12. Dette er i hvert fall prøver jeg skal be om blir tatt utpå nyåret. Har ikke T3 noe for seg? Annet?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

FT3 er absolutt viktig å måle.

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    53
    Meldinger
    10

Ja, da har jeg vært til legen og kontrollert b12-nivå. Ikke fått svar ennå, men fikk ny resept på TrioBe, noe jeg er glad for, fordi jeg føler at de har vært litt til hjelp ift den enorme slitenheten/i koma-følelsen. MEN.. nei, nye prøver ift stoffskiftet kom ikke på tale nå, anti-tpo var ikke på tale i min situasjon, siden min TSH-verdi er innen det normale. Prøvde forsiktig å spørre om det kunne ha noe for seg å måle noen verdier ift biskjoldbruskkjertel, pth osv, henviste bla til hårtapet på issen. Men NEI, det hadde ikke noe for seg ift min situasjon. Kjenner jeg blir litt usikker. Legen er ei ok dame, sånn vanligvis. Det føltes som at hun syntes at jeg var heeelt på jordet, og det kan jo være, i og med at dette er ikke noe jeg kan noe om, men har i hvert fall hatt og har en kropp/hjerne som jeg føler at ikke har spilt på lag med meg i mange år... Etter hva jeg forstod at legen sa, så skulle jeg (muligens?) få tatt nye prøver ift stoffskiftet utpå høsten ifm årskontroll ift blodtrykk/medisiner. Årene går gitt.... Er det noen som har fått tatt div blodprøver av private aktører? Eller får bare smøre meg med enda mer tålmodighet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Bien Vis post
    Ja, da har jeg vært til legen og kontrollert b12-nivå. Ikke fått svar ennå, men fikk ny resept på TrioBe, noe jeg er glad for, fordi jeg føler at de har vært litt til hjelp ift den enorme slitenheten/i koma-følelsen.
    Hei Bien Kjempeflott, fint med all hjelp man ikke må slite seg ihjel for å få.

MEN.. nei, nye prøver ift stoffskiftet kom ikke på tale nå, anti-tpo var ikke på tale i min situasjon, siden min TSH-verdi er innen det normale.
    Husk i alle fall at ved neste blodprøver på stoffskiftet må du ta de klokken åtte på morgenen. Det har dere snakket om tidligere i tråden her.

Prøvde forsiktig å spørre om det kunne ha noe for seg å måle noen verdier ift biskjoldbruskkjertel, pth osv, henviste bla til hårtapet på issen. Men NEI, det hadde ikke noe for seg ift min situasjon.
    Næhei, er hun synsk, mon tro?

Årene går gitt.... Er det noen som har fått tatt div blodprøver av private aktører? Eller får bare smøre meg med enda mer tålmodighet.
    Jeg synes det er fint å smøre seg med tålmodighet når man holder på å medisinere seg og venter på å bli bedre av sykdommen. Men hvis du har en annen mulighet enn å smøre deg med tålmodighet i dette tilfellet, grip den. Det er i ditt liv årene går med dårlig helse, ikke fastlegens.

Det er dessverre alt for mange leger som ikke takler at pasienten stiller spørsmål ved avgjørelsene deres. Din er tydeligvis en slik (eller ei var det vel). Jeg tror ikke det stod noe i eden hun svor på legestudiet om å gjøre pasienten usikker og la henne sitte igjen med følelsen av å være helt på jordet.

Til deg (også) som bare er innom og leser her, men ikke er medlem:
    Jeg ser at ikke alle har mulighet til å skaffe seg privat legehjelp, men for den som har denne muligheten, gjør det! Alt for mange mennesker har i alt for mange år gått og fått en alt for dårlig oppfølging i helsevesenet. Det er ingen grunn til å tro at legen gir deg den beste oppfølgingen på lavt stoffskifte. Fastleger har en retningslinje på dette som sier at pasienten skal ta en tablett Levaxin om dagen (minst mulig medisin), og ferdig med det. Da skal du vær så god være fornøyd.

Det er slik norsk helsevesen er bygd opp. Lavt stoffskifte (sammen med mange andre sykdommer) ligger i en kategori som tilsier medisin på blå resept (Levaxin) og nix mer oppfølging. Noe annet har de ikke råd til. Annen tilnærming til dette ville krevd en helt annen modell, og det har vi som sagt ikke råd til.

Jeg ønsker deg all mulig lykke til videre, Bien

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 08:20
  2. Svar: 16
    Siste melding: 13-05-11, 14:01
  3. Svar: 7
    Siste melding: 09-05-09, 11:36
  4. Hjelp til tolkning av blodprøver