Viser søkeresultater 1 til 10 av 78
Tråd: Pundas dagbok
Threaded View
-
09-02-13, 15:52 #5
Sv: Pundas dagbok
Hei Punda
Permanente skader er en følge av ubehandlet/underbehandlet hypothyreose er som du sier varige/permanente problemer/ tilstander. Du lurer på hva slags skader. Skadene er dessverre mange og komplekse.
Mange typer nevrologiske skader kan oppstå. Hos meg er det tynnfibernevropati som er en av de permanente skadene jeg har fått. Dette er en tallfestet målbar diagnose som er permanent. Den innebærer kroniske smerter i hender og føtter samt dårlig finmotorikk og nedsatt kraft. Veldig mange av våre kroniske skader er ikke så målbare og vi blir stemplet som hypokondere.
De psykiske symptomene rommer det meste fra depresjoner, angst, nevroser og suisidale tanker og handlinger. Å leve med slike symptomer får vi gjerne også en egen diagnose på som ikke sier noe om årsakene til at vi er blitt slik, eller behandler den underliggende årsak.
Mange andre permanente skader er mindre målbar som kronisk tretthet, kognitiv treghet som nedsatt konsentrasjon og hukommelse. Dette er invalidiserende symptomer som gjør oss ute av stand til å fungere som arbeidstakere, forelder, ektefelle, venn og samfunnsnyttige borgere.
Det kan være kroniske hudproblemer i form av utslett og eller kviser. Eller kronisk myksødem som er en av de vanligste tegn på hypothyreose. Myksødem er en slim/ slaggdannelse som legger seg i underhuden vår, som gjør at underhuden liksom sitter fast i underlaget.
Som du sikkert skjønner nytter det kun å stole på seg selv når det gjelder å få rett behandlig for denne sykdommen. Det haster å gjøre noe med det og kunnskap om egen tilstand vil være din beste venn i tiden fremover. Det du føler og kjenner i forhold til behandlingseffekt og symptomer er din beste rettesnor. La ingen fortelle deg hvordan du har det på bakgrunn av prøvesvar.
Lignende tråder
-
Tossa's dagbok.
Av Tossa i forumet DagbokerSvar: 19Siste melding: 16-03-12, 10:27 -
Min dagbok
Av Marina73 i forumet DagbokerSvar: 32Siste melding: 14-05-11, 10:39

Svar med sitat

Bokmerker