Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
01-02-13, 18:39 #1
Tenåringer med hypothyrose og skole
Hei
Er ny her inne, og fant siden da jeg litt desperat lette etter informasjon og erfaringer med barn som har hypothyrose i skolealder.
Har en sønn på 13. Han fikk diagnostisert hypothyrsose for ca 4 år siden.
Desverre har jeg en mistanke om at han har hatt det ihvertfall store deler av livet, om ikke alltid. Jeg hadde hypothyrose før ett år før jeg ble gravid, men da dette normaliserte seg uten medisin og jeg ikke fikk informasjon om at dette kunne komme tilbake ( hadde ingen kunnskap om sykdommen og ante ikke egentlig hva det var heller) så sjekket jeg ikke dette mer. Ikke før etter jeg hadde fått sønnen min og kjente igjen symptomene.
Sønnen min hadde avvik på føllingsprøven så vi måtte ta ny. Hørte ingenting på denne, noe som skulle da bety at alt var i orden. Har fått alle papirer fra sykehuset bortsett fra akkurat føllingsresultatene så vet ikke hva de var. Men vil jo tro de var normale. Han har ihvertfall hatt en del plager og sånt som jeg nå i ettertid ser i sammenheng med stoffskifte. Han var mye plaget med magen fra 2 årsalder, dette varte i mange år. Han har talefeil, var vanskelig å amme og begynte tannfellingen sent. Han var ett "snilt" barn som var rolig og enkel osv..
Ihvertfall så tok jeg han til lege for 4-5 år siden og det ble konstantert lavt stoffskifte. Har som sagt dette selv og så på symptomene hans. Sliten, tiltaksløs, "lat" osv.. Prøvene bekreftet mistanken, men behandlingen ble ikke startet opp fordi de ville se om dette ordnet seg selv osv. Tok ett par år tror jeg, før jeg sa at nå var det nok, gutten måtte få medisin. Han har etter dette vært å tatt ul av kjertelen, den så bra ut.
Han tar nå 50 mikrogram 4 dager i uken og 75 mikrogram 3 dager i uken. Han har nå endel symptomer, vanskelig å skille fra "tenåringstendenser" og stoffskifte syns jeg.. Andre som har erfaring? Er jo forsåvidt vanlig at tenåringer er trøtte osv..
Det jeg lurer på ifh til skolen er om det er andre som føler at det er vanskelig å få lærere til å forstå eller huske på at barnet har en sykdom? Jeg føler at han blir sett på som litt lat, slapp osv. Får hele tiden tilbakemelding om varierende arbeidsinnsats, perioder med dårlig konsentrasjon, lite engasjert i perioder osv..
Fikk senest idag beskjed om at han hadde lagt hodet ned på pulten og "sov" i en time.. Blir litt usikker selv på om man skal knytte dette til dårlig oppførsel eller rett og slett en sliten gutt.. Skal selvfølgelig få han til legen igjen, men jeg lurer på om det er andre som sliter med det samme? Føler så ofte at han er en flott gutt med så mange sider av seg selv han ikke får vist frem på grunn av at han virker likegyldig, stille, negativ osv...
Hadde vært interessant å hørt om andre med barn med hypothyrose opplever at barna deres kan bli oppfattet slik? Skal selvfølgelig ta en prat med skolen, men har som sagt fått de samme tilbakemeldingene i mange år. I samtalene sitter jo sønnen min sammen med oss, og jeg vil ikke at det skal være fokus på sykdom slik at han føler at han kan bruke det som en unnskyldning så tenkte snakke med lærer uten han tilstede. Erfaringer?Sist endret av Admin; 02-02-13 kl 21:26 Begrunnelse: Delt innlegget opp i flere avsnitt
Lignende tråder
-
Tenåringer
Av Siven i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 3Siste melding: 23-11-09, 12:12 -
Jeg skal på skole
Av skaye i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 5Siste melding: 10-03-07, 11:39 -
2,5 år siden jeg fikk diagnosen hypothyrose. Kjære dere, hva skal jeg gjøre?
Av Kvinne, 42 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 16Siste melding: 12-05-05, 15:55

Svar med sitat

Bokmerker