Viser søkeresultater 51 til 60 av 147
-
17-09-12, 16:34 #51
Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Hei
Må bare nevne at når jeg sitter rolig i 10 min, ikke nylig har spist eller drukket kaffe osv da kommer trykket og pulsen ned. Så stress er en faktor her
Syns det måtte sies fra meg, når jeg først nevner høy hvilepuls. Måler det nu pga cortisol. (cortef). Enig med deg riktig dosering er en nøkkel som er super når den er "innom".

Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
22-11-12, 17:26 #52
Hei, alle sammen.
En stund siden jeg har skrevet. Tenkte å ta en liten oppdatering. Pga høy puls og brystsmerter, så ble det til at jeg neddoserte Erfa dosen, ned til 2 1/2 ( mg), med det resultat at jeg fikk flere hyposymptomer igjen, vondt under føttene, trøtthet om kvelden, vekta på vei opp og resten husker jeg ærligtalt ikke i farta, men gæli ble det i allefall. Gikk derfor opp til 2 3/4 igjen. Følte meg fortsatt ikke bra av hyposymptomer. Tok belastnings EKG (sykling). Legen fant ikke noe galt, ganske ok puls, både før start og som max og legen mente jeg var i god form og hadde et blodtrykk som en 20 åring. Beroliget av dette, tok jeg sjansen på å øke til 3 erfa. Har gjort det ca en uke nå. Huden på hendene har blitt merkbart strammere, håret ser bedre ut. Har ikke merket noen overdosesymptomer foreløpig. Jeg har ikke klart å få kroppstemperaturen opp noe særlig. Den har vært på rett under 36 gr. Celsius. Nei, jeg vet ikke, synes det er vanskelig å finne riktig dose jeg da. Hva skal jeg dosere etter egentlig? Skal jeg dosere etter hvordan huden på hendene ser ut, kroppstemperatur eller disse blodprøvene, som sannsynligvis vil vise at fritt T3 er på vei over referanseområdet igjen? Men, jeg er jo i full aktivitet, 100 % jobb, 100% familie, så man kan kanskje ikke forvente å føle seg på topp hele tiden?
-
22-12-12, 06:53 #53
Hei igjen.
Det nærmer seg jul. En liten oppdatering fra meg, mens huset er helt stille. Jeg har hatt en ny konsultasjon på Heggeli. Det meste var vel ganske greit. Skulle doble dosen av DHEA, og kunne prøve meg litt fram i forhold til Erfa dose, og intensivere arbeidet med å tette lekk tarm.Det vil si at jeg skulle ta noe glutamin. Nå er jeg faktisk oppe i 3 og en halv Erfa (60 mg). Hadde trodd jeg burde kjent overdosesymptomer nå, men gjør ikke det. Tvert i mot sliter jeg fortsatt med å få kroppstemperaturen over 36. Den holder seg rett under i første halvdel av syklusen. Pulsen har roet seg, tror jeg. Føles i allefall slik. Måler ikke så ofte, for jeg blir bare stresset av det. Jeg har også svært lite brystsmerter nå. Fikk god hjelp av litt akupunktur og har vel kommet litt mer over sjokket da jeg mistet en som sto meg nær, i sommer. Legen mente at jeg var stresset og kommanderte meg selv til å holde det gående. Skal visst ta en ny døgnurinprøve. Har fortsatt ikke orden på magen. Den protesterer vilt, hvis jeg av og til skeier litt ut og prøver meg på å spise litt av slikt som andre gjør. Energien er ikke så verst da. Føler at jeg klarer meg forholdsvis greit på jobben nå,og ikke så verst hjemme heller. Men, jeg lurer litt på hva er normal energi? Hvordan kan jeg vite det? Når man antagelig har gått med en autoimmun prosess i kroppen i godt over 20 år. Hvordan kan man vite hva som er normalt? Jeg vil ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år.
-
22-12-12, 16:06 #54
Normal energi, er ikke det å orke det andre på din alder orker, Karatekid?
Det er i alle fall det jeg tenker om det med energinivå. Når jeg orker en full jobbuke, trening og flere sosiale aktiviteter på en uke uten å bli utmattet, tenker jeg at det er et normalt energinivå. Kan jeg holde på slik uke etter uke, så kan jeg jo begynne å kjenne meg temmelig normal.
Mange av oss trenger lang tid på å komme oss ut av de skadene en mangelfull behandling har gjort. Det kan være mange hormoner som er unormalt lave, det kan være problemer med et godt opptak av mat og næringsstoffer, leververdier kan være helt på bærtur etc. Her er det sikkert enda flere ting å liste opp. Så kan vi også ha konverteringsproblemer. Det er lett å glemme når man har fått selv saligheta i hendene, thyroid, at også her kan det for noen hende at konverteringen er for dårlig. Det kan også hende at dosen ikke er optimal. Jeg ser at mange av de alternative legene i likhet med de konvensjonelle har en tendens til å mene at vi skal ha lave doser med stoffskiftehormon. For meg ser det ut som om de har laget en slags idealtilstand hvor vi alle skal passe inn. Noen har så store problemer med å få stoffskiftemedisinene inn i cellene at de først får det bra når dosen blir skikkelig høy.
Jeg merker at etterhvert som jeg leser mer og mer, så blir jeg skeptisk til alle forsøk på å plassere oss i bås. Selv om du får masse andre hormoner, er det ikke sikkert at 3.5 grain er nok for deg. Jeg ble fortalt at jeg ikke burde gå over 3 grain. I 3 grain er det litt under halvparten av den T3 mengden jeg bruker nå. Som virker helt rett for meg.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-12-12, 08:50 #55
Hei igjen.
Håper aller har hatt en fin jul så langt og håper dere får et riktig godt nyttår. Ja, jeg fikk vel egentlig beskjed om at 3 stk erfa Thyroid 60 mg var max, men da jeg spurte om hvordan man visste at man var tilstrekkelig dosert, så går jo dette på symptomer. Vel, det er vel ingen andre enn meg som egentlig kan finne riktig dose? Jeg hadde riktig godt med energi før julaften. Sto på, gjorde en hel masse, og fikk til en vellykket julefeiring, men så klappet jeg sammen i går da. Energien var helt borte, men kanskje normalt det og? Men, det jeg lurer litt på er noe rart som har begynt nå, noen dager før jul, midt i det verste julestresset og har fortsatt fram til nå i allefall. Innimellom kommer det en slags sitring/rar følelse som brer seg i tinning og kinn på den ene siden, flere ganger om dagen. Det er ikke vondt, bare rart. Noen som har noen peil på hva det kan være, og om det er noe jeg bør ta hensyn til?
Da får dere slappe av og kose dere i jula.
-
26-12-12, 09:20 #56
Hei, og god jul til deg

Jeg vet ikke helt hva det kan være, men av og til har jeg en følelse av å bli nummen, litt følelsesløs i ansiktet, spesielt rundt munnen, men også litt i pannen. Tenker det er underdoseringsssymptomer. Men jeg vet ikke helt om det er det samme som du opplever.
Rufus
-
26-12-12, 16:26 #57
Den stikkingen/sitringen i huden har jeg også relativt ofte, men bare på venstre side av ansikt og hodebunn. Føles av og til ut som når man har vært lenge i solen og andre ganger som gåsehud, men jeg aner ikke hva det kommer av.
Fortsatt fin jul ønskes deg
-
17-03-13, 06:32 #58
Oppdatering etter Heggeli besøk, samt generelt
Hei, og god søndags morgen
. Tida flyr så fort, og jeg er ikke så flink til å oppdatere. Jeg er fortsatt i full jobb og har 100% familie, så sett utenfra, så vil vel folk si at jeg klarer meg aldeles utmerket, og sant og si så er det ikke så veldig langt unna sannheten heller. Men, det går selvfølgelig litt opp og ned. Perioder hvor trøttheten og noen stoffskiftesymptomer kommer snikende og sofaen blir et godt tilholdssted, noen brystsmerter, sitringer i ansikt, ryggsmerter etc. Jobber med å finne korrekt dose, og korrekt tidspunkt og fordeling. Har kjøpt boka til Paul Robinson, rocovering with T3, men har forløpig ikke kommet til kapittelet om tidspunkt for dosering, men har begynt litt likevel da. Jeg får ikke til å dosere før jeg legger meg, da får jeg ikke sove, men har funnet ut at det er uproblematisk å ta dosen på natta, rundt kl 03. For tiden tar jeg hele dosen Erfa da, dvs 3 1/2 (60 mg), og da sovner jeg godt etterpå. Men, jeg har fortsatt ikke klart å få kroppstemperaturen opp til det magiske 36,6. Lurer på om det lar seg gjøre i det hele tatt.
Hadde nylig time hos Heggeli. Stoffskifteprøvene lå pent, og jeg fikk lov til å dosere etter symptomer. Jeg ligger litt lavt på jern (innenfor referanseområdet), han oppdaget litt myxødem i underarmene mine, og han sa at jeg hadde dobbelt så mye kortisol i døgnurinen som jeg burde ha. Det skyldes stress. Han sier at det ødelegger for helsa mi, at jeg ikke går ned de siste kiloene, at jeg får problemer med å bygge muskler. Legen synes også at jeg har litt lavt testosteron, men kan ikke gjøre noe med det, siden jeg får max dose DHEA i forhold til hva som er tillatt for kvinner i Norge. Det positive jeg kan se ut av blodprøveresultatene, er at det ser ut som antiTPO nå er på vei nedover, så det er iallefall bra. Magen har også blitt roligere og mer stabil etter at jeg begynte med glutamin. Tar riktignok litt Uva Ursi mot uhumskheter, siden legen fortsatt mistenker at det ikke er helt perfekt der. Hvis noen har noen tips til hva jeg bør gjøre videre, vurdere, så hadde det vært veldig fint. Ønsker dere en riktig god søndag.
-
31-03-13, 12:35 #59
Hej Karatekid
Jeg svarer her på det spørgsmål du har stillet i CT3M-tråden, for ikke at afspore den. Håber det er i orden med dig.
Hej Karatekid
Altså... du har forhøjet cortisol i døgnurin. Det betyder, at det er ikke til at vide på hvilket tidspunkt i døgnet, at du danner mest og mindst cortisol. Derfor kan man ikke på forhånd vurdere din cortisol i forhold til binyrerne, alene på baggrund af resultater af døgnurinprøven.
Desuden er der vist nok lidt rod med definition af binyresvækkelse. Det er ikke altid, at svækkede binyrer er det samme som at binyrene udsondrer generelt for lidt cortisol. Binyresvækkelse kan lige så vel være, at binyrerne udsondrer for lidt cortisol, når kroppen har brug for mest, eller for meget cortisol, når kroppen skal bruge mindst. Det kan man kun vurdere ved spytprøve udtaget 4 gange i døgnet, eller ved at vurdere energigraden i løbet af dagen: Hvordan er din energi i løbet af dagen? Er du mest frisk om morgenen, eller først sen aften? Trænger du til at sove lidt midt på dagen, eller får du bare anfald af træthed i løbet af dagen? Eller er du mindst energisk om morgenen og hvornår på dagen tænker du bedst? Sover du dybt og uafbrudt om natten, eller vågner du en eller et par gange mellem 01-04 ? Svar på disse spørgsmål kan give dig en fornemmelse af, hvornår dine binyrer udsondrer mest eller mindst cortisol.
Der er heller ikke en rigtig forbindelse mellem indtag af Thyroid og efterfølgende udsondring af cortisol, dvs. at Thyroid får altså ikke binyrerne til at udsondre mere cortisol på kommando. Det er lige omvendt: hormonerne i Thyroid "forbruger" cortisol når de skal ind i kroppens celler. Det betyder, at når der er for lidt cortisol når thyreoidea-hormoner skal ind i cellerne - kommer de ikke i cellerne, og når man behandler med doser af Thyroid, der er for høje i forhold til binyrernes aktuelle cortisol-kapacitet - crasher binyrerne. Så i forhold til lige netop Thyroid, er du bedst tjent med at have lidt for meget cortisol, end lidt for lidt.
Det universelle ved natmedicinering, i forhold til binyrerne er, at thyreoidea-hormoner følger deres egen døgnrytme, startende med TSH kl. ca. 02-03 nat, efterfølgende af T4 ca. ½ time efter og T3 omtrent 1-1½ time efter. Alt dette betyder, at når man får sin Thyroid (alt på en gang) ved sengetid, har det en indirekte regulerende effekt på binyrerne, så efterhånden som natmedicinering fortsætter, tilpasser binyrerne sin udsondring af bl.a. cortisol til sin oprindelige "sunde" døgnrytme, så behovet for cortisol til at føre thyreoideahormoner ind i cellerne, bliver opfyldt i stigende grad. Og når binyrerne begynder "kun" at udsondre lige netop den mængde cortisol som kroppen har brug for i løbet af døgnet, kan det meget vel ske, at den samlede mængde af cortisol kan blive mindre, end før, da de var "svækkede".
Det er netop ved svækkede ("uregelmæssige") binyrer, at natmedicinering bliver "binyre-genopbyggende" ved at trække binyrerne op af dvale, ikke nødvendigvis for at få dem til at udsondre mere cortisol, men til at udsondre cortisol på de rigtige tidspunkter til at samspillet med andre hormoner, herunder thyreoideahormoner netop bliver bedst. Jeg har kendt mange biokemisk stressede hypothyroide, som blev langt mindre stressede af at omlægge deres medicin til natten. Hvorimod dagmedicinen kan piske binyrerne til at udsondre mere cortisol end binyrene har kapacitet til, på netop det pågældende tidspunkt.
Tingene er altså ikke så lineære når det kommer til hormoner og det som man bør huske til enhver tid er, at kroppens sunde/normale depot- og vævopbyggende hormonaktiviteter - følger døgnrytmer, som alle topper om natten, hvorfor det også er om natten at de fleste hormoner dannes og virker. Også de hormoner der kommer ind i kroppen som tabletter, er mest aktive (til nytte) om natten.
Håber du finder det som er bedst for dig. God Påske-Søndag.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
30-05-13, 17:15 #60
Mitt helsepuslespill
Hei, og god ettermiddag alle sammen
. Jeg har ny time hos Heggeli til uka, har fått en del prøvesvar i posten, og lurer og lurer. Hvordan skal jeg finne de siste brikkene, slik at helsa mi faller ordentlig på plass? Jeg har funnet mange brikker underveis, karbohydratfølsomhet (insulinresistens), matvareintoleranser, erfa thyroid, støtte til mage, tarm etc. Men, det er noe som gjenstår og jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjør med det. Jeg klarer meg relativt bra i hverdagen, men hvis jeg stresser for mye, så faller jeg gjerne sammen en dag eller 2. Jeg har ikke gått ned de siste 5-7 kiloene. Jeg har ikke fått opp kroppstemperaturen til 36,6. Det er fortsatt ikke uvanlig at den faller under 36 første del av syklus. Jeg sliter litt med høy puls innimellom. Blodprøvene viste en liten overskridelse av fT3. Men egentlig følte jeg meg ganske bra da jeg gikk på 4x 60 mg Erfra thyroid. Da det var så varmt at kokosoljen ble flytende i kjøkkenskuffen, så følte jeg meg veldig sprek, huden på hendene var pen, jeg sov godt om natta, og våknet med en temperatur på 36,6 og en forholdsvis grei puls til meg og være. Men, trolig overdosert likevel da? Har hatt et par episoder med puls oppe i 190, så det er jo ikke så morsomt, så har redusert med en kvart tablett. Blodprøvene mine viser forøvrig at jeg har forholdsvis lite jern. Kobberet er forholdsvis høyt innenfor referanseområdet Tror ikke opptaket av jern er så bra. Stresshormoner kortisol og aldestoron i døgnurin har økt siden sist. SHBG er også over referanseområdet. Ser at urinsyre har økt, er høyt innenfor referanseområdet. Jeg vet ikke helt hvilke andre prøver som er viktige for videre vurdering. Men, er det noen som har noen tanker om hva som mangler i helsepuslespillet? Hva skal jeg spørre legen om til uka? Håper dere har en fantastisk kveld. 
Lignende tråder
-
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
Hashimoto's Treatment 1-8
Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 3Siste melding: 26-02-11, 18:15 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44
Svar med sitat

Bokmerker