Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
21-12-12, 08:47 #6
Sv: kreft i skjoldbruskkjertelen
Jeg har hatt papillær kreft i skjolbruskkjertelen i snart tre år, og er fortsatt ikke så flink med blodprøveresultater og slikt, men det er mange på dette forumet som er gode på det, og håper de svarer og forklarer deg mer om dette.
Det jeg ville si var egentlig to ting; du vil på sikt kunne leve ett helt normalt liv selv med den diagnosen du har, med unntak av daglig medisininntak og jevnlige kontroller, da helst blodprøver. Så det er all grunn til å skyve fra seg den dødsangsten som følger med en kreftdiagnose. Denne krefttypen er ingen "dramaqueen", men holder seg i bakgrunnen som en som en litt mer anonym veggpryd...
Likevel må du behandles, og det kan være ubehagelig, kanskje smertefullt i forbindelse med operasjon, og det å følge opp diagnosen både overfor helsevesenet og personlig vil sannynligvis ta mye fokus og krefter framover. Det er et kunststykke å ikke skremme de nærmeste for mye, men samtidig kunne dele litt av redselen og usikkerheten med noen, for den er tung å bære alene. Jeg strever med dette fortsatt, prøver å omfavne optimismen, men noen ganger kjennes alt mørkt og tungt...
Da jeg ble diagnostisert for noe år siden fikk jeg høre om hvor kjapt og greitt dette skulle gå, og jeg trodde at jeg skulle være ferdigbehandlet i løpet av ett halvt års tid. Det var ikke helt sånn i virkeligheten. Nå har jeg vært gjennom to operasjoner og tre runder med radiojod, og er fortsatt ikke kreftfri i følge blodprøvene, nesten tre år senere. Jeg prøver å ikke la dette forstyrre hverdagslivet for mye, men jeg kan fortsatt bli sint på meg selv fordi jeg var så naiv i begynnelsen. Det virker som om det bare er "best-case-scenario" det informeres om, og da oppleves et forløp som jeg har vært gjennom som en lang rekke skuffelser. Jeg vil ikke være utakknemlig, jeg vet at andre med kreft må gjennom mye verre behandling og med dårligere prognoser, men dette har vært vanskelig i perioder.
Jeg håper ikke dette blir for negativt for deg, men selv er jeg den typen som liker å være forberedt på at ikke alle nyheter er gode nyheter. Derfor ville jeg bare si at du kan spørre legen din litt om "worst-case-scenario" også, bare for å kunne bli gledelig overrasket noen ganger...
Også papillær skjoldbruskkjertel-kreft kan ha et seigt og komplisert forløp. Jeg har hatt spredning til en 10-15 lymfekjertler i halsregionen, og de leter etter evt fjernmetastaser også, så det er mulig med spredning til f.eks. lungene, fordi man kan ha spor av skjolbruskkjertelvev i andre deler av kroppen.
Lignende tråder
-
Antistoffer mot skjoldbruskkjertelen
Av Ada i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 17Siste melding: 04-05-15, 14:56 -
Blodprøver av skjoldbruskkjertelen
Av Vigdis i forumet BlodprøverSvar: 0Siste melding: 13-03-12, 08:22 -
Jeg har akkurat fått diagnosen kreft i skjoldbruskkjertelen
Av eulalia i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 4Siste melding: 10-08-10, 19:56 -
Nasjonale retningslinjer - kreft i skjoldbruskkjertelen
Av Mod i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 1Siste melding: 03-02-10, 00:31 -
Vondt i skjoldbruskkjertelen..?
Av Ruth i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 16Siste melding: 06-10-05, 16:18

Svar med sitat
Bokmerker