Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
18-12-12, 17:45 #3
Sv: kreft i skjoldbruskkjertelen
Hej Knøtte (og Vigdis
)
Det kan være lidt svært at finde information skrevet på menneskesprog, så det er til at forstå nuancerne og fatte, at begrebet "kræft" ikke altid dækker over en dødsdom. Jeg har skrevet om det i tråden til Trude, som også var blevet skræmt af udsigten til en skjoldbruskkirtelkræft-diagnose:
Kræft i skjoldbruskkirtlen er sædvanligvis ganske fredelig (langsom), hvoraf den follikulære kan sprede sig udenfor skjoldbruskkirtlen og det er yderst langsomt og sjældent at det sker. Det samme gælder den medullære, der er den eneste kræftform i skjoldbruskkirtlen som kan være arvelig, men det forudsætter at den man har arvet anlægget efter, er nogen der også havde samme medullære kræft i skjoldbruskkirtlen. Den tredje form af kræft i skjoldbruskkirtlen er den papillifere, som kun "spreder" sig indenfor skjoldbruskkirtlen ved at danne flere selvstændige knuder. Der findes også enkelte andre typer af kræft i skjoldbruskkirtlen, hvoraf kun en enkel type (anaplastisk carcinom) er meget aggressiv i sin vækst-hastighed (uger), så den nærmest ikke kan overses og bliver derfor hurtigt bemærket, af selv en blind læge (sort of speech).
Strengt taget, behøver man kun frygte den sidste (anaplastisk) form for kræft i skjoldbruskkirtlen, fordi den ofte overhaler diagnosen, hvorimod de øvrige "klassiske" kræftformer enten spreder sig så langsomt så det tager mange år, eller blot spreder sig indenfor egen skjoldbruskkirtlen, og er derfor harmløs for resten af kroppen.
Jeg siger ikke at man skal tage let på denne diagnose, men blot siger jeg at i de allerfleste tilfælde er der slet ingen grund til at gå i panik, og da slet ikke - af den grund - at lade sin og familiens jule-december blive forpestet af frygten for at man skulle dø af denne sygdom.
Få hellere undersøg hvilken type af kræftceller de har fundet i din skjoldbruskkirtel. Er det den follikulære (den laaaangsomme)? Er det den medullære (den arvelige)? Eller er det den papillifere (som kun spreder sig internet i skjoldbruskkirtlen)? Og så tage evt. bekymringer derfra.... Ingen grund til at ødelægge sin sjælefred allerede nu.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Antistoffer mot skjoldbruskkjertelen
Av Ada i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 17Siste melding: 04-05-15, 14:56 -
Blodprøver av skjoldbruskkjertelen
Av Vigdis i forumet BlodprøverSvar: 0Siste melding: 13-03-12, 08:22 -
Jeg har akkurat fått diagnosen kreft i skjoldbruskkjertelen
Av eulalia i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 4Siste melding: 10-08-10, 19:56 -
Nasjonale retningslinjer - kreft i skjoldbruskkjertelen
Av Mod i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 1Siste melding: 03-02-10, 00:31 -
Vondt i skjoldbruskkjertelen..?
Av Ruth i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 16Siste melding: 06-10-05, 16:18

Svar med sitat
Bokmerker