Side 4 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 76
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Bytte fra Levaxin til Armour

I et grain/60 mg er det ca 38 mcg T4 (altså samme virkestoff som i Levaxin) og 8-9 mcg T3 (som er det aktive hormonet). T4 er er forhormon som må omdannes til T3 for å kunne virke. Når Levaxin "ikke virker" er den sannsynlige grunnen til dette at kroppen din ikke i tilstrekkelig grad klarer å omdanne T4 til T3. da er det fint å kunne bruke T3 direkte, som i thyroid. Husk å dosere deg langsomt opp til symptomene forsvinner. Hverken du eller legen din vet hvilken dose du må opp i før du er der. Noen klarer seg med 2 grain andre trenger 6 grain, alt er individuelt. Målet med behandlingen bør være at du føler deg frisk og blir symptomfri
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Sv: Bytte fra Levaxin til Armour

Alle dere tre - så flott med fine, utfyllende svar!!
    Jeg håper armour vil fungere bedre på meg enn levaxin gjør. I tillegg mente legen den kunne være heldig mtp vektnedgang. Håper det stemmer ;)

Ellers kan det godt være, Anisa, at man ikke "våkner" av levaxin om morgenen. Men jeg fikk iallefall ikke sove, da jeg tok den om kvelden
    Skal prøve ta til meg deres lure tips om når jeg bør ta den. Ikke noe problem å ta den om morgenen tror jeg, i og med at jeg alltid tar medisin mens jeg steller meg på badet, og spiser ikke frokost før 1 time etter inntak. Er det ok å spise 1 time etter inntak?

Skjønner fortsatt ikke helt det der med "grain", men det er vel fordi jeg ikke er inni dette - sånn som dere.
    Men det viktigste for meg er at jeg får en dose som er NOK. 100 mg levaxin var ikke nok for meg. Jeg eksperimenterte på egenhånd i noen uker på 125 mg, og ble bedre da...Likevel vil jeg prøve armour - i samråd med legen.
    Jeg har visst det som kalles "hashimotos"(?), masse sånne antistoffer. Men det skjønner jeg heller ikke så mye av (enda). Er som sagt nydiagnostisert...
    Høres jo ut som det jeg har fått beskjed om (å ta en tablett armour) ikke er nok da. Har foreløpig ikke fått tablettene, skal hentes på apoteket på lørdag. Hm....litt kjipt hvis jeg egentlig trenger to tabletter da...? Men man skal altså øke sakte?

Hva er fordelen med å kombinere levaxin og armour? og syns dere det er verdt pengene å bruke armour?

Håper noen kan veilede meg litt lenger. tusen takk for svar

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Godkjenning av Armour-resept

Jeg leverte min resept på apoteket for 1 uke siden. I dag fikk jeg beskjed om at den var "godkjent" og at jeg kan hente ut medisinene om tre dager... (de måtte bestilles).
    Dette er første gang jeg skal prøve armour og jeg lurer på - vil det gå like lang tid hver eneste gang jeg kommer med en resept? eller holder det å godkjenne resepten en gang, slik at jeg neste gang bare kan få ut medisinene litt fortere?

Noen som vet?

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Ned i vekt med Armour?

Hei leser at flere som har byttet fra levaxin til armour, går lettere ned i vekt - og fortere. Jeg lurer litt på DIN erfaring med dette - og hvor fort merket du vektnedgang når du begynte med Armour?

jeg har gått på levaxinen stund, og klarte gå ned 3-4 kg i begynnelsen, men så stopper det helt opp. Nytter ikke uansett hva jeg gjør. Spiser supersunt. Legen er enig med meg i at jeg trenger ned i vekt, samt bør få det til slik jeg gjør nå, men det funker ikke. Derfor sa legen jeg skulle prøve armour.

Noen med erfaring på dette her også? (fant mange på nett som sier de går ned i vekt med armour, men ikke hvor fort de merker bedringen...)

Mvh Milli

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Sv: Godkjenning av Armour-resept

Hei!

Regner med at du også leverte inn et slik godkjenningsskjema sammen med resepten? Da kommer det an på om den gjaldt for en boks, to bokser, tre bokser, ..., et år, osv. Hvis den gjelder for flere ganger får du medisinene på dagen neste gang dersom apoteket har produktet inne. Jeg fikk respept på et år og måtte sende inn godkjenningsskjemaet første gangen - da tok det ca. en uke før jeg fikk boksene. Det lokale apoteket her har ikke disse medisinene og må bestille - da går det gjerne noen dager. Man kan forøvrig få tilsendt medisin rett hjem i posten fra andre apotek som har disse inne. Kravet er at resepten faxes inn fra et apotek og at du dekker forsendelsesomkostninger. Dette er veldig kjekt med noen av binyre-medisinene som ofte ikke er lett å få tak i her utpå bygda..

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Angry Sv: Godkjenning av Armour-resept

Ah - det kommer an på apoteket (etter min erfaring)!!
    Første gang jeg leverte resept m/Legemiddelverk-ark - da leverte jeg på Lillejulaften og fikk medisinen på selveste Julaften.
    Nå har jeg levert på et annet apotek - og de har nå brukt over ei uke og jeg venter fremdeles på sms derfra!!!!!!

Forklaringen tror jeg ligger i at Bragernes Apotek1 har fakset og ringt Legemiddelverket og fått muntlig tilsagn derfra
    samt at de bestilte medisinen samtidig - de ventet ikke på godkjenningen (legens søknad blir jo alltid godkjent!!!)
    Apotek1 på Liertoppen kjøpesenter har bare sendt faks (eller har de det...?)
    Da jeg reiste dit og etterlyste sms - åtte dager etter innlevering -
    så var svaret at de hadde fakset til Legemiddelverket 7 dager tidligere og enda ikke fått svar derfra

Jeg har hentet ut thyroid en del ganger nå, men aldri har jeg opplevd at det har tatt så himla lang tid;
    jeg skal aldri bruke det apotekdet igjen 'affal
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    201

Standard Sv: Ned i vekt med Armour?

Jeg har ikke gått ned i vekt selv om jeg byttet fra Levaxin til Armour :(
    Har brukt Armour siden november, vekten er stabil på ca 10 kg for mye ...
    Klem Tussemaja

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Sv: Godkjenning av Armour-resept

Sånn, da fikk jeg Armour i dag - det tok halvannen uke fra apoteket fikk resepten til jeg fikk hentet de ut. Og det som er så utrolig kjipt er at jeg kun fikk en liten boks, for å teste om dette er bedre enn levaxin - og dermed på jeg på ny venterunde om kanskje en måned eller noe...Puh! :(
    Skjønner din frustrasjon, Kevlin ;) Svaret på apoteket i dag, for hvorfor dette tok så lang tid, var som det du sier. De fakset det inn - ikke noen telefon eller bestilling, neida - først godkjenning som da tok lang tid, og dermed lang tid å bestille medisinen....Kjipt.

Mumimamma, lurt å si til legen (dersom jeg skal fortsette med armour) at han bør skrive ut for lenger om gangen. Absolutt lurt. Takk for tipset

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Haster!! Husker ikke hvor mye Armour jeg skal ta!!

Hjelpes, legen har fri i dag - og jeg har nettopp fått Armour utlevert. Fikk en sånn boks det står 30 mg på. 1/2 grain=30 mg.

Jeg tok tidligere 100 mg levaxin. Legen sa jeg skulle ta tilsvarende Armour, men hvor mye blir det?
    Håper noen kan svare fort!!

Edit: leste litt her på forumet - og tror jeg har gjort det riktige nå- Tok to hele tabletter, og det er jo 60 mg Armour - hvilket jeg har forstått tilsvarer ca 100 mg levaxin...

Please, correct me if I´m wrong....!!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Haster!! Husker ikke hvor mye Armour jeg skal ta!!

Det er jo ingen kjempedose du har tatt - det går nok bra
    Kansje du kan ta mer - omregning av Levaxin til thyroid er ingen eksakt vitenskap,
    du kjenner det best selv. Kanhende du vil like å lese i denne tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Thyroid har , fordi den er naturlig, kun helt rent levo-thyroxin og riktig type rent liothyronin.

Hvis man leser i legetidsskriftet og andre steder på nett, så der det fryktelig viktig om en medisin er høyre eller venstre.

Levosthyroxintabletter blir presset ved hjelp av varme, og den prosessen ødelegger en viss prosent av virkestoffet, og rett etter fremstilling mister levothyroxin en masse styrke fordi den den nedbrytes.
    Det er et vedlkjent fenomen, og
    derfor putter de inn i tabletten en del mer virkestoff, for at den fremme ved forbrukeren skal være noenlunde lik den riktige styrken.

Av mange erfaringer og prøver over tid, og prøver av gammel Thyroid som er mange år gammel, vet man at det ikke degraderes nevneverdig.

Og, hva brytes tablettene ned til??
    Tetter det igen reseptorene??

Vi mennesker harforskjellige reseptorer, og genetiske varianter av metabolismen, og cyp-varianter. medisiner metaboliseres forskjellig. Tenk bare på marevan, hvor man må ta en genprøve før man kan begynne med marevan. Fremdeles er det mange leger som ikek gjør det. Noen pasienter skal ha en brøkdel marevan i forhold til majoriteten, og det er et stort problem at det ikke fins så små tablettstyrker. Andre må ha ti ganger større doser enn nromalvarianten.

Noen må ha svine-insulin,e llers faller de i koma flere ganger i måneden.

På forsiden av forumet ligger det info om erfa og armour - bl.a denne linken:
    http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
    Nederst på siden står det et par tabeller med thyroids innhold - NB! 1 grain = 60 mg
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 4 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 07-04-12, 10:41
  2. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56
  3. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte