Side 8 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 100
    Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    34

Standard Sv: 30 år med lavt stoffskifte - uten å vite det

Ring legekontoret og be dem lese opp prøvesvarene (med referanseområde) for deg, eller be dem sende dem i posten. Hvis de akker og uffer seg, så blås i det. Når du får svarene dine kan du selv se hvor verdiene dine ligger, og da har du også mulighet til å ha noen argumenter overfor legen, for uansett må du en eller annen gang, ny eller gammel lege, fortelle hva du går på for å få ny resept. Har du ingen argumenter og ingen kunnskaper, kan de lett feie deg av banen, og da er det mye vanskeligere å få hjelp.

Vær ellers obs på at om du har restfunksjon, så kan den plutselig kicke inn når du får mer medisiner i deg. Derfor viktig at du tar nye blodprøver etter 6 uker for å finne ut hvordan stoffskiftet ditt reagerer. Noen kan øke jevnt og trutt, andre må være mer forsiktige. Og du kjenner ikke på kroppen før etter en tid hva som skjer, så greit med blodprøver så lenge du er fersk og ikke har rutinen inne. Lykke til.
    Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
    Dagboken til Evensen.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Det virker! Det virker, det virker, DET VIRKER !!!! (tror jeg)

De siste dagene har jeg vært så merkelig opplagt til tross for mindre søvn (8-9 timer pr natt). Satt på jobb og stusset over at jeg plutselig ikke gjespet så mye.

I dag har jeg vært helt som en zombie igjen, og jeg har kjempevondt i korsryggen. Og da oppdaget jeg: Det er jo slik jeg alltid har vært, før jeg begynte på Levaxin og inntil en uke siden! Den merkelige trøttheten er jo "normalen". Det MÅ jo bety at det endelig begynner å skje noe, nå som jeg har gått på 75 mcg i 8 uker (tror jeg det er, har ikke kalender her nå).

Hvis det stemmer det jeg tror nå, så er dette det beste som har hendt meg noensinne. Hvis dette betyr at trøttheten og ryggsmertene er tegn på en dårlig dag, så betyr det jo at jeg har hatt gode å sammenlikne med!!

HURRA!!!

Nå må jeg bare komme meg til legen for nye blodprøver og "tillatelse" til å øke dosen enda et hakk. Jeg er fortsatt iskald, generelt sliten og mangler matlyst og tørst.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Sigo, dett er gode nyheter. Men vanlig dose er 100-150 mcg Levaxin. Noen trenger også et tillegg med T3 for å bli bedre. La ikke legen avspise deg med fine prøver for å stoppe deg i å øke dosen. Du forteller at du fortsatt har symptomer, og det er stoffskiftet ditt og ingenting annet, si det til legen. Pass på å få i deg tilstrekkelig med tilskudd, slik at jern, B12, andre B vitaminer og magnesium med mere er i øverste skikt. Glem heller ikke jod og selen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Sigo, dett er gode nyheter. Men vanlig dose er 100-150 mcg Levaxin. Noen trenger også et tillegg med T3 for å bli bedre. La ikke legen avspise deg med fine prøver for å stoppe deg i å øke dosen. Du forteller at du fortsatt har symptomer, og det er stoffskiftet ditt og ingenting annet, si det til legen. Pass på å få i deg tilstrekkelig med tilskudd, slik at jern, B12, andre B vitaminer og magnesium med mere er i øverste skikt. Glem heller ikke jod og selen.
    Takk for tilbakemelding.

Ja, jeg må nok fortsatt opp i dose. Jeg har flyttet til Oslo nå og har en fastlege som spesialiserer seg innen hormonsykdommer. Har ikke rukket å få time hos ham ennå, men har et håp om at han skal være interessert i å finne ut hva som feiler meg og finne en løsning.

Alle mine andre ting, som jern, B12 osv er der de skal være, heldigvis. Men det bør vel også sjekkes med jevne mellomrom.

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Her er en oppdatering:

Det har skjedd ting! Min nye fastlege i Oslo var svært interessert i stoffskifteproblematikken min, og fikk meg til å ta nye blodprøver pluss urinprøve for å sjekke jodmangel. Og jammen hadde jeg ikke jodmangel! Hvorfor har ikke noen av mine tidligere leger tenkt på å sjekke dette? Jeg blir så oppgitt.

Uansett har jeg nå gått på noe så latterlig enkelt om Vitamineral i snart to uker, og omtrent alt jeg hadde av mageproblemer er borte! Problemene med kjempemasse luft og diaré er nesten som forduftet! Noen dager er det imidlertid litt sånn igjen, men ikke på langt nær slik som det var før. Det er en enorm lettelse å kunne spasere ute uten å måtte bøye seg i magekramper når som helst.

Den ubeskrivelige trangen til å spise sukker har også roet seg litt. Det er også en lettelse, for jeg har vært helt umettelig når det gjelder sukker.

Nye blodprøver om en drøy uke. Skal nok be om å få gå opp til 100 mcg Levaxin siden jeg fortsatt fryser som en istapp og er ganske energiløs.

Men alt i alt: Det ser ut som om jeg faktisk begynner å få en kropp jeg orker å leve i!

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Hei igjen, lenge siden en oppdatering nå.

Det har gått opp og ned siden sist, men mest ned dessverre. Inntil i går gikk jeg på 125 mcg Levaxin og følte meg fortsatt ELENDIG.
    I går konkluderte legen min med at jeg antakelig er riktig medisinert på Levaxin nå (etter å ha sett på blodprøvene) siden jeg i tillegg ikke kjente det "hoppet" i formen forrige gang jeg økte.

Jeg ble så fortvila og sa at dette kan jo ikke stemme, jeg fryser like mye som om jeg ikke var medisinert! Han sa at jo, du er nok godt medisinert med Levaxin. Jeg hadde gråten i halsen hele legetimen. Så begynte han å snakke om liothyronin og mente at det burde vi prøve. Jeg var så lei meg pga levaxinen at jeg nesten ikke greide å høre etter hva han sa, men da jeg kom hjem slo jeg det opp og forstår at det legen kanskje tror jeg har er hypo type 2, altså hvor T4 fra Levaxinen blir flytende rundt i blodet i stedet for at hjernen ikke greier å ta det opp og gjøre det om til T3? (litt usikker på om jeg har forstått dette rett).

Liothyronin skulle uansett da være T3. Nå har jeg lest en del om dette, og det ser ut til at Lio skal virke ganske kjapt. I stoffskifteverden er det vel neppe noe som helst som går med lynets hastighet. Nå, etter å ha tatt Lio to ganger kjenner jeg fortsatt ingenting, men det er vel ikke å vente heller.

Nå tar jeg 100 mcg Levaxin sammen med 10 mcg Liothyronin hver morgen.

Sliter veldig med å ikke gi opp fullstendig her nå, selv om jeg vet jeg har en god lege som hører mer på meg enn han ser på prøvene.

Har noen erfaring med å bruke Lio sammen med Levaxin? ALLE erfaringer mottas med enorm takk!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: 30 år med lavt stoffskifte - uten å vite det

Sitat Opprinnelig skrevet av sigo Vis post
    Det har skjedd ting! Min nye fastlege i Oslo var svært interessert i stoffskifteproblematikken min, og fikk meg til å ta nye blodprøver pluss urinprøve for å sjekke jodmangel. Og jammen hadde jeg ikke jodmangel! Hvorfor har ikke noen av mine tidligere leger tenkt på å sjekke dette? Jeg blir så oppgitt.
    Kære Sigo Du kan sagtens have jodmangel, selv om din jod/urinprøve "siger" noget andet. Det som måles i urinprøven er den mængde jod, som kroppen udskiler i løbet af et døgn. Hvis kroppen har udskilt "for lidt" - har man jodmangel. Hvis kroppen har udskilt "nok" - har man ikke jodmangel. Alligevel kan det være forkert resultat, hvis du spiser mad tilberedt med flerumættede, dvs. de såkaldte "sunde" planteolier, der er stygge ved kroppens beholdning af jod. Jo mere flerumættet plantefedt man spiser, jo mere jod skylles ud af kroppen. Og jo mere jod skylles ud, jo mere forfalskes resultatet af jod-i-døgnurin til at vise "ingen jodmangel", selv om man netop sagtens kan have alvorlig jodmangel alligevel. Hvis du ønsker forhindre at prøveresultatet bliver forfalsket, bør du udelukke alle flerumættede planteolier inkl. hvor de indgår som ingrediens i "købe-fødevarer" i et par uger inden du begynder opsamle døgnurinen. Du kan læse om helseproblemer disse "sunde" olier er årsagen til i denne tråd.

Sitat Opprinnelig skrevet av sigo Vis post
    Så begynte han å snakke om liothyronin og mente at det burde vi prøve. Jeg var så lei meg pga levaxinen at jeg nesten ikke greide å høre etter hva han sa, men da jeg kom hjem slo jeg det opp og forstår at det legen kanskje tror jeg har er hypo type 2, altså hvor T4 fra Levaxinen blir flytende rundt i blodet i stedet for at hjernen ikke greier å ta det opp og gjøre det om til T3? (litt usikker på om jeg har forstått dette rett).

Liothyronin skulle uansett da være T3. Nå har jeg lest en del om dette, og det ser ut til at Lio skal virke ganske kjapt. I stoffskifteverden er det vel neppe noe som helst som går med lynets hastighet. Nå, etter å ha tatt Lio to ganger kjenner jeg fortsatt ingenting, men det er vel ikke å vente heller.

Nå tar jeg 100 mcg Levaxin sammen med 10 mcg Liothyronin hver morgen.

Sliter veldig med å ikke gi opp fullstendig her nå, selv om jeg vet jeg har en god lege som hører mer på meg enn han ser på prøvene.

Har noen erfaring med å bruke Lio sammen med Levaxin? ALLE erfaringer mottas med enorm takk!
    Der er en del at læse i forummet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3), men ellers ser jeg, at din Levaxin-dose er blevet reduceret. Som jeg skrev til andre i samme situation:

Det med at få dosen af Levaxin reduceret ved opstart af Liothyronin er en sædvanlig fejl, lægerne begår. Alle videnskabelige undersøgelser, som konkluderede at Liothyronin ikke virker på hypothyroide patienter, er baseret på forsøg med Liothyronin i tillæg til reduceret dosering af levothyroxin (f.eks. Levaxin). Derimod alle videnskabelige undersøgelser, hvor en god effekt af Liothyronin på hypothyroide patienter blev bekræftet, er baseret på forsøg med Liothyronin i tillæg til den samme dosering af levothyroxin (f.eks. Levaxin), som før opstarten af Liothyronin.

Det betyder, at din Levaxindose burde fortsat ligge op på mindst 125 mcg, uanset at du får Liothyronin i tillæg. Hvis det fortsat ikke føles som om det virker, prøv at tage Levaxin til natten og Liothyronin om morgenen. Det kan ikke nytte at teste denne fremgangsmåde i et par dage. Du må blive ved med nat-Levaxin og morgen-Liothyronin mindst en måned, før du kan bedømme effekten. Rigtig mange mennesker har en døgnrytme, som betyder at Levaxin udnyttes meget bedre om natten. Evt. senere kan du lægge 5 mcg Liothyronin kl. ca. 15 om eftermiddagen.

Hvis ingenting hjælper, eller hjælper for lidt, da kan du "snakke" med Vigdis i dette forum om anvendelsen af Liothyronin på tidspunkter hvor kroppen genererer mest cortisol i løbet af døgnet. Uden cortisol nok til rådighed - ingen eller ringe effekt af thyreoideahormoner i kroppens celler.

Derudover hæmmer fluor omdannelsen af T4 til T3 uanset om hormonerne kommer fra kirtlen eller fra tabletter, tillige med at fluor også hæmmer kirtlens egen rest-produktion af thyreoideahormoner. Gå hellere over til tandplejemidler uden fluor og hvis du drikker sort/grøn te, kvit den også, da disse teer indeholder meget store mængder af fluor. Kun "hvid" te er stort set fluor-fri.

Det eneste du ikke skal er at give op. Der er flere muligheder at teste (herunder Erfa Thyroid) og det ville være mærkeligt, hvis ikke en af dem passer akkurat til den måde, netop din krop fungerer på. Held og lykke!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Kære Sigo Du kan sagtens have jodmangel, selv om din jod/urinprøve "siger" noget andet. Det som måles i urinprøven er den mængde jod, som kroppen udskiler i løbet af et døgn. Hvis kroppen har udskilt "for lidt" - har man jodmangel. Hvis kroppen har udskilt "nok" - har man ikke jodmangel. Alligevel kan det være forkert resultat, hvis du spiser mad tilberedt med flerumættede, dvs. de såkaldte "sunde" planteolier, der er stygge ved kroppens beholdning af jod. Jo mere flerumættet plantefedt man spiser, jo mere jod skylles ud af kroppen. Og jo mere jod skylles ud, jo mere forfalskes resultatet af jod-i-døgnurin til at vise "ingen jodmangel", selv om man netop sagtens kan have alvorlig jodmangel alligevel. Hvis du ønsker forhindre at prøveresultatet bliver forfalsket, bør du udelukke alle flerumættede planteolier inkl. hvor de indgår som ingrediens i "købe-fødevarer" i et par uger inden du begynder opsamle døgnurinen. Du kan læse om helseproblemer disse "sunde" olier er årsagen til i denne tråd.

Der er en del at læse i forummet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3), men ellers ser jeg, at din Levaxin-dose er blevet reduceret. Som jeg skrev til andre i samme situation:

Det med at få dosen af Levaxin reduceret ved opstart af Liothyronin er en sædvanlig fejl, lægerne begår. Alle videnskabelige undersøgelser, som konkluderede at Liothyronin ikke virker på hypothyroide patienter, er baseret på forsøg med Liothyronin i tillæg til reduceret dosering af levothyroxin (f.eks. Levaxin). Derimod alle videnskabelige undersøgelser, hvor en god effekt af Liothyronin på hypothyroide patienter blev bekræftet, er baseret på forsøg med Liothyronin i tillæg til den samme dosering af levothyroxin (f.eks. Levaxin), som før opstarten af Liothyronin.

Det betyder, at din Levaxindose burde fortsat ligge op på mindst 125 mcg, uanset at du får Liothyronin i tillæg. Hvis det fortsat ikke føles som om det virker, prøv at tage Levaxin til natten og Liothyronin om morgenen. Det kan ikke nytte at teste denne fremgangsmåde i et par dage. Du må blive ved med nat-Levaxin og morgen-Liothyronin mindst en måned, før du kan bedømme effekten. Rigtig mange mennesker har en døgnrytme, som betyder at Levaxin udnyttes meget bedre om natten. Evt. senere kan du lægge 5 mcg Liothyronin kl. ca. 15 om eftermiddagen.

Hvis ingenting hjælper, eller hjælper for lidt, da kan du "snakke" med Vigdis i dette forum om anvendelsen af Liothyronin på tidspunkter hvor kroppen genererer mest cortisol i løbet af døgnet. Uden cortisol nok til rådighed - ingen eller ringe effekt af thyreoideahormoner i kroppens celler.

Derudover hæmmer fluor omdannelsen af T4 til T3 uanset om hormonerne kommer fra kirtlen eller fra tabletter, tillige med at fluor også hæmmer kirtlens egen rest-produktion af thyreoideahormoner. Gå hellere over til tandplejemidler uden fluor og hvis du drikker sort/grøn te, kvit den også, da disse teer indeholder meget store mængder af fluor. Kun "hvid" te er stort set fluor-fri.

Det eneste du ikke skal er at give op. Der er flere muligheder at teste (herunder Erfa Thyroid) og det ville være mærkeligt, hvis ikke en af dem passer akkurat til den måde, netop din krop fungerer på. Held og lykke!
    Tusen takk for svaret ditt!

Ang. dette med å redusere dosen med Levaxin når man begynner på Lio: Jeg tror kanskje legen min tok med i beregningen at jeg snart skal ta enda grundigere blodprøver enn før, og at jeg derfor snart må slutte på p-pillen. Og da vil man jo som kjent få en liten boost i stoffskiftet (i teorien).

Han er avdelingsoverlege ved Hormonlaboratoriet på Aker sykehus, så jeg har en slags tro på at han vet hva han gjør
    Foreløpig er vi ikke kommet så langt at jeg selv får dosere og bestemme (eller jeg gjør jo som jeg vil, men jeg vil høre på legen inntil videre), men han skal ringe meg om 2 uker for å høre hvordan det går og om vi skal justere dosen i Levaxin eller Lio. Det setter jeg stor pris på, at han følger meg opp oftere enn han er forpliktet til!

I dag har jeg forresten kjent en liten forandring: Jeg er bittelitt varmere Jeg er på ingen måte varm, men jeg ber til høyere makter om dette må vare.

Tusen takk for gode råd! Jeg skal lese i forumtråden du anbefalte og spørre legen om dette med reduksjon av Levaxin sammen med Lio-start!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Mener å ha lest at Lio bør taes i 2 daglige doser, morgen og ettermiddag, pga den tas fort opp og går fort ut igjen, men det gjelder kanskje bare de som får hyper symptomer kort tid etter de har tatt Lio?

Medlem siden
    Jan 2012
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    Mener å ha lest at Lio bør taes i 2 daglige doser, morgen og ettermiddag, pga den tas fort opp og går fort ut igjen, men det gjelder kanskje bare de som får hyper symptomer kort tid etter de har tatt Lio?
    Ja, jeg aner ikke! Ble så usikker etter å ha lest mye om Lio her at jeg startet en egen tråd om det for å få andres synspunkter

Side 8 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. De fleste har (cøliaki) sykdommen uten å vite det
    Av Vigdis i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 0
    Siste melding: 25-10-11, 08:12
  2. Lavt stoffskifte uten antistoffer
    Av Persa i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 89
    Siste melding: 16-09-10, 10:36
  3. Svar: 78
    Siste melding: 04-06-07, 20:27