Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Kære Sigo Du kan sagtens have jodmangel, selv om din jod/urinprøve "siger" noget andet. Det som måles i urinprøven er den mængde jod, som kroppen udskiler i løbet af et døgn. Hvis kroppen har udskilt "for lidt" - har man jodmangel. Hvis kroppen har udskilt "nok" - har man ikke jodmangel. Alligevel kan det være forkert resultat, hvis du spiser mad tilberedt med flerumættede, dvs. de såkaldte "sunde" planteolier, der er stygge ved kroppens beholdning af jod. Jo mere flerumættet plantefedt man spiser, jo mere jod skylles ud af kroppen. Og jo mere jod skylles ud, jo mere forfalskes resultatet af jod-i-døgnurin til at vise "ingen jodmangel", selv om man netop sagtens kan have alvorlig jodmangel alligevel. Hvis du ønsker forhindre at prøveresultatet bliver forfalsket, bør du udelukke alle flerumættede planteolier inkl. hvor de indgår som ingrediens i "købe-fødevarer" i et par uger inden du begynder opsamle døgnurinen. Du kan læse om helseproblemer disse "sunde" olier er årsagen til i denne tråd.

Der er en del at læse i forummet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3), men ellers ser jeg, at din Levaxin-dose er blevet reduceret. Som jeg skrev til andre i samme situation:

Det med at få dosen af Levaxin reduceret ved opstart af Liothyronin er en sædvanlig fejl, lægerne begår. Alle videnskabelige undersøgelser, som konkluderede at Liothyronin ikke virker på hypothyroide patienter, er baseret på forsøg med Liothyronin i tillæg til reduceret dosering af levothyroxin (f.eks. Levaxin). Derimod alle videnskabelige undersøgelser, hvor en god effekt af Liothyronin på hypothyroide patienter blev bekræftet, er baseret på forsøg med Liothyronin i tillæg til den samme dosering af levothyroxin (f.eks. Levaxin), som før opstarten af Liothyronin.

Det betyder, at din Levaxindose burde fortsat ligge op på mindst 125 mcg, uanset at du får Liothyronin i tillæg. Hvis det fortsat ikke føles som om det virker, prøv at tage Levaxin til natten og Liothyronin om morgenen. Det kan ikke nytte at teste denne fremgangsmåde i et par dage. Du må blive ved med nat-Levaxin og morgen-Liothyronin mindst en måned, før du kan bedømme effekten. Rigtig mange mennesker har en døgnrytme, som betyder at Levaxin udnyttes meget bedre om natten. Evt. senere kan du lægge 5 mcg Liothyronin kl. ca. 15 om eftermiddagen.

Hvis ingenting hjælper, eller hjælper for lidt, da kan du "snakke" med Vigdis i dette forum om anvendelsen af Liothyronin på tidspunkter hvor kroppen genererer mest cortisol i løbet af døgnet. Uden cortisol nok til rådighed - ingen eller ringe effekt af thyreoideahormoner i kroppens celler.

Derudover hæmmer fluor omdannelsen af T4 til T3 uanset om hormonerne kommer fra kirtlen eller fra tabletter, tillige med at fluor også hæmmer kirtlens egen rest-produktion af thyreoideahormoner. Gå hellere over til tandplejemidler uden fluor og hvis du drikker sort/grøn te, kvit den også, da disse teer indeholder meget store mængder af fluor. Kun "hvid" te er stort set fluor-fri.

Det eneste du ikke skal er at give op. Der er flere muligheder at teste (herunder Erfa Thyroid) og det ville være mærkeligt, hvis ikke en af dem passer akkurat til den måde, netop din krop fungerer på. Held og lykke!
Tusen takk for svaret ditt!

Ang. dette med å redusere dosen med Levaxin når man begynner på Lio: Jeg tror kanskje legen min tok med i beregningen at jeg snart skal ta enda grundigere blodprøver enn før, og at jeg derfor snart må slutte på p-pillen. Og da vil man jo som kjent få en liten boost i stoffskiftet (i teorien).

Han er avdelingsoverlege ved Hormonlaboratoriet på Aker sykehus, så jeg har en slags tro på at han vet hva han gjør
Foreløpig er vi ikke kommet så langt at jeg selv får dosere og bestemme (eller jeg gjør jo som jeg vil, men jeg vil høre på legen inntil videre), men han skal ringe meg om 2 uker for å høre hvordan det går og om vi skal justere dosen i Levaxin eller Lio. Det setter jeg stor pris på, at han følger meg opp oftere enn han er forpliktet til!

I dag har jeg forresten kjent en liten forandring: Jeg er bittelitt varmere Jeg er på ingen måte varm, men jeg ber til høyere makter om dette må vare.

Tusen takk for gode råd! Jeg skal lese i forumtråden du anbefalte og spørre legen om dette med reduksjon av Levaxin sammen med Lio-start!