Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
-
13-11-12, 13:47 #1
Fine blodprøver, ufin form. Noen som kan se noe jeg kan forske videre på?
Hei!
Gikk til legen for å sjekke om jeg kunne ha lavt stoffskifte. Alle symptomene unntatt vektøkning er absolutt tilstede. Fikk til svar at alt så fint ut. Lurte derfor på om en snill sjel kunne ta seg tid til å se på svarene og komme med innspill. Kan det være at jeg burde prøve å ta dette videre på noe vis?
Her er svarene jeg fikk, tar med alle for å være sikker:
B-HB: 14,2 åh
P-Glukose 4,5-5,9: 5,5 åh
S-ALAT <45: 10
S-ASAT <35: 10
S-Ferritin 15-130: 29
S-Folat >6: 12,2
S-FT4 10-22: 18
S-Jern 9,0-34,0: 18,0
S-Kalium (K+) 3,5-5,0: 4,3
S-Kreatenin 45-90: 69
S-Natrium (Na+) 136-146: 139
S-TIBC 45-75: 86*
S-TSH 0,3-4,0: 2,6
S-Kobalamin1 140-500: 234
S-Transferinmet 16,0%-45,0: 21
Jeg ser at jeg mangler TS3-prøven som det snakkes om her på forumet. Det er jo rart dersom den er sentral.
Noen som likevel kan si noe om svarene jeg fikk? Ville satt veldig stor pris på det!
-
13-11-12, 13:58 #2
Sv: Fine blodprøver, ufin form. Noen som kan se noe jeg kan forske videre på?
Hei fitz.
Ja det er standard svar å få av fastlegen at blodprøvene ser fine ut. Ved første øyekast ser de fine ut fra mitt ståsted. Men nå er ikke jeg den mest er erfaren her inne da. TSH din er noe litt forhøyet, og min lå på denne nivået selv før jeg begynte med behandling.
Har du tatt Anti-TPO? Det kan vise om kroppen danner antistoffer mot skjoldbrukskjertelen din. Altså kroppen angriper seg selv på en måte. 90% har autoimmunthyroditt, som årsak til lavt stoffskifte. Det kan Anti- Tpoen vise.
Hvilke plager har du?
Håpe du finner ut av det.
-
13-11-12, 14:14 #3
Tusen takk for svar, Student24! Ja, nå har jeg nettopp lest at TSH normalt sett skal ligge på rundt 1. Så kanskje det kan være noe der.
Anti-TPO har jeg ikke tatt, har bare tatt de prøvene jeg oppga her. Tenkte å bestille ny legetime nå, disse svarene er fra i fjor sommer. Synes bare jeg blir verre og verre! Da skal jeg be om en Anti-TPO, så takk for tips!
Hm, plager... Fant en liste over symptomer på stoffskifte.org, og av dem er det:
Aldri uthvilt
Ukonsentrert
Glemsk
Forstoppelse eller treg mage
Fryser
Søvnforstyrrelser
Håravfall, tørt og livløst hår
Tørr hud
...Som er mest fremtredende. Fryser meg skakk, og sitter i skrivende stund med ullklær fra topp til tå og er iskald. Mest på føttene og hendene. De andre i huset synes det er t-skjortevarmt her
Hukommelsen er faktisk helt elendig, sånn at folk begynner å reagere på det. Visste bare ikke før nå at det kan ha med stoffskifte og gjøre. Jeg kan heller ikke komme på sist gang jeg følte at jeg hadde overskudd.
Igjen, takk for svar!
-
13-11-12, 16:10 #4
Hej Fitz
Dit (og millioner af andre i samme situation) problem er, at du er såkaldt "biokemisk euthyroid" (Biochemical Euthyroid).
"Euthyroid" betyder på lægesproget: den fysiologiske tilstand karakteriseret ved normale serumniveauer af thyreoideahormon, dvs. normal funktion af skjoldbruskkirtlen.
"Biokemisk euthyroid" betyder, at dine blodprøver er fine og du selv er sund og frisk.
Dit (og millioner af andre i samme situation) problem er, at man kan sagtens være "biokemisk euthyroid", selv om man samtidigt er "klinisk hypothyroid" dvs. man har udviklet en række invaliderende symptomer på hypothyreose.
Lægernes store problem er (ikke at det ser ud til at bekymre dem), at de kan ikke magte af at behandle klinisk hypothyreose. De behandler kun den "biokemiske hypothyreose" dvs. den hypothyreose hvor patientens TSH ligger langt over den øverste referenceområde. Der findes endda læger, som kræver at TSH skal være dobbelt så højt som i øverste referenceområde, før de overhovedet overvejer at tage patienten alvorligt.
Guds (naturens) mening med TSH er, at den kun skal være synligt når hypofysen opfatter "tilbagemeldinger" fra kroppens biokemi som siger, at der er for lidt thyreoideahormon i systemet, men vores læger leger selv guder og de har bestemt sig for, at det er dem og ikke naturen, som skal bestemme hvad er sygdom og hvad ikke er det.
Og således har lægerne bestemt, at et lavt TSH betyder hyperthyreose (højt stofskifte) og højt TSH betyder lavt stofskifte. Værdier af T4 og T3 har lægerne bestemt - betyder kun lidt i denne sammenhæng, og således mener lægerne at lavt TSH med lave T4 og T3 alligevel skal være højt stofskifte, og at "normalt" (synlig) TSH ledsaget af lave værdier af T4 og T3 alligevel IKKE er lavt stofskifte. At disse "blodprøve-læger" anmelder til Helsetilsynet andre læger, der behandler trods fine blodprøver, er set før og derfor kan en patient blive udsat for afvisning, slet og ret fordi lægen er bange for at behandle, uanset et hav af invaliderende hypothyreose-symptomer.
Du må nok indstille dig på, at det bliver en kamp og i processen bliver du nødt til at overveje bytte læge, til du har fundet en læge med kundskab og rygrad nok til, både at forsvare sin integritet som læge, og forsvare dig som patient. Denne type læger findes, men de reklamerer ikke så du må indstille dig på selv at lede til du finder den rette.
Hvad angår den (lige nu) manglende vektøkning, ville den nok hurtigt dukke op, hvis du alligevel var så (u)heldig at få bevilget behandling med for lav dose af Levaxin.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-11-12, 08:53 #5
Tusen takk for langt svar, Anisa! Setter stor pris på at noen tar seg tid til å lese og svare, og tar gjerne imot flere synspunkt!
Det var godt å få bekreftet at det kan være noe med stoffskiftet selv om prøvene ser bra ut. For hvis det ikke er stoffskiftet, forstår jeg ingenting. Og da er i hvert fall kampen og prosessen tung å ta opp. Jeg hadde egentlig gitt opp, hadde begynt å slå meg til ro med at "sånn er det bare". Vil ikke mase på legene når de sier at alt ser fint ut, vil ikke virke som en hypokonder. Men noe ER det jo.
Nå har jeg lest mye siden jeg postet første innlegg, og mer og mer faller på plass. For eksempel det at jeg har så lav kroppstemperatur. Det er noe jeg alltid har visst, men aldri tenkt på at kunne være relatert til stoffskifte før jeg leste det her inne et sted. På utsiden kjennes jeg glovarm ut (sier andre), mens termometeret viser rundt 36 c. Har jeg 37,5 c som er normalt, betyr det feber for meg. Jeg hadde flere blindtarmbetennelser som barn, og barnelegen min sa hver gang at vi måtte vente til jeg evt. fikk 38 c i feber før det ble innleggelse. Dette skjedde jo aldri, så da moren min til slutt tvang gjennom at jeg skulle legges inn likevel, fortalte kirurgen som fikk den fjernet at det hadde vært i grevens tid - den hadde sprukket hvis ikke.
Nye spørsmål har dukket opp siden i går, jeg slenger dem ut i tilfelle noen har en formening:
1. Ferritin. Dette nivået var jo ikke spesielt høyt hos meg, og jeg har lest her inne at det kan være årsaken til symptomer som mine. Samtidig har jeg jo greit med jern såvidt jeg kan se, og jernbindingskapasiteten er jo faktisk _for_ høy. Dette forstår jeg ingenting av!
2. Jeg har kommet på en del andre ting jeg "sliter" med, og lurer på om noen av dere kjenner dere igjen, eller om dette er ting som ikke har med stoffskiftet og gjøre. Dette er ting som: ofte hodepine der paracet ikke hjelper, ømme muskler, får ofte kortvarige og forbigående senebetennelser i håndledd og skuldre, røde og kløende prikker på overkropp/ansikt og i hodebunn. For et år siden fikk jeg i tillegg elveblest for første gang i mitt liv, og har hatt det 5 ganger siden. Før dette var jeg mye plaget med urinveisinfeksjoner og soppinfeksjoner (detaljer, beklager!) men dette har faktisk gitt seg.
Kjenner at jeg gleder meg til å få nye prøvesvar nå, selv om jeg kommer til å bli utrolig skuffet dersom de er like fine eller _bedre_. Jeg føler meg jo mye verre.
Synd det er så lenge til, men da har jeg i alle fall god tid til å forberede meg og lese meg opp. Når det gjelder legebytte har jeg nettopp fått ny, så jeg håper han er grei!
-
14-11-12, 09:59 #6
Selv kjenner jeg meg igjen i dette med ømme muskler og leddsmerter. Har selv hatt det og har fortsatt i perioder vonde fingre. Etter det jeg har lest selv så er man nok mer mottakelig for å infeksjoner, som forkjølelser og ligende. Har også opplevd det selv.
Ja det er veldig godt å endelig få svar på hvorfor man ikke føler seg bra og går rundt og er helt utslitt. Håper den nye legen din tar tak i dette og eventuelt gir deg en prøvebehandling?
-
14-11-12, 11:10 #7
Hei igjen, Student24!
Du skrev lenger opp at du hadde ca. samme TSH-nivå som meg da du fikk behandling. Var de andre prøvene dine også innenfor "normalområdet"?
Har heldigvis ikke vært mye forkjølet (knock on wood), men andre infeksjoner har jeg hatt i fleng.
Nå leste jeg nettopp om den klypetesten (http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&) side 3 og 5 på forhåndsvisning), og skjønner hvorfor overarmene mine er så kraftige i forhold til resten av den heller beinete kroppen. Vet ikke hvor godt hold denne klypetesten har, men jeg har i alle fall ikke sjans til å få tak i huden slik som han på side 5 får til.
Ja, nå er jeg nesten klar for å _kreve_ en prøvebehandling! Skal bare forberede meg litt først
-
14-11-12, 11:15 #8
Ja alle mine prøver var innenfor refreanseområde, hadde kun litt forhøyet anti-tpo. Legen ville at jeg skulle prøve behandling med levaxin, siden jeg hadde alle symptomer på lavt stoffskifte. Fikk først B12 injeksjoner, da jeg hadde lave nivåer av det også.
Dette med klypetest har jeg aldri hørt om, eller lest om. Så kan dessvere ikke hjelpe deg der.
-
14-11-12, 12:48 #9
Godt å høre, da er det jo håp! Og så håper jeg at du føler deg bedre nå som du har fått behandling!
-
14-11-12, 14:58 #10
Det hedder "myxødem-hud" som opstår som følge ophobninger af hyaluronsyre. Jeg har beskrevet "fænomenet" for en anden person før:
Huden har tre lag: Epidermis (overhud), Dermis (læderhud) og Subkutane Fedtlag/Subcutis (underhud). Dermis/læderhuden udgør et forholdsvis tykt lag væv.
Ved primær ("almindelig") hypothyreose sker der en ophobning af hyaluronsyre (hyaluronic acid), der ændrer læderhudens væv (og andre "beslægtede" væv i kroppen). Det som sker med det hyaluronsyre-mættede væv er, at det bliver hygroskopisk (suger vand som en svamp, og beholder det), hvilket frembringer det såkaldte mucinøse ødem (mucous edema), der er årsagen til at huden fremtræder fortykket, ophovnet og/eller grov ved fuldt udviklet hypothyreose. Dette myxedematous væv er karakteristisk "svampet" og nonpitting - ses tydeligt f.eks. omkring øjnene, som poser under øjnene, og/eller i tungen der bliver større, og/eller kan dette mucinøse væv også opstå i svælget og inde i f.eks. stemmelæberne, hvorved stemmen bliver forandret til lav, hæs og "mørkt". På forsiden af forummet (til højre) kan du se nogle eksempler på mennesker med primær hypothyreose, der har forandret deres udseende.
Nonpitting ødem betyder at der ved tryk, dannes ikke en kortvarig fordybning i huden, som det er tilfældet med almindelig ødem/hævelse.
Tilbage i 2009 nævner Lullu det i dette indlæg: https://www.stofskifteforum.dk/showt...ll=1#post71845 hvorefter Finn starter en ny tråd om hudproblemer som følge af hypothyreose her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8428
Derudover kan du søge på, henholdsvis, ordet klypetest og nonpitting øverst til højre i søgefeltet, og du vil finde de tråde/indlæg hvor dette symptom er omtalt, tillige med at i tråden Udseendet og ydre tegn på lavt stofskifte finder du også en hel del nyttige oplysninger og kan se, om du genkender dig selv i noget af det som er beskrevet.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Fine blodprøver?
Av Mathilde i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 0Siste melding: 22-03-11, 15:03 -
Hoven skjoldbrukskjertel, men fine blodprøver
Av Capricorn i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 2Siste melding: 23-02-11, 18:20 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 22Siste melding: 13-04-10, 23:37 -
Knutestruma - Fine blodprøver
Av Angelina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 22-10-07, 19:19 -
Fine prøver, men ikke i form....
Av tussi i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 11-11-06, 17:29
Svar med sitat

Bokmerker