Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
Søvnproblemer ikke forenlig med stoffskifteproblemer - lissom?? Da kan h*n ta en telefon hit, så kan h*n få høre om søvnproblemer . Legene skulle bare ha visst hvor store problemer enkelte med lavt stoffskifte har med søvnen! For meg ble det verre og verre etterhvert som sykdommen skred framover, og enda etter nesten ett år på tyroid så har jeg perioder med LAANGE netter der hjernen nekter å koble ut Det er tungt, og i slike perioder er jeg slettes ikke i form til noe særlig.
For meg er det innsovningsmekanismen som svikter, men kan også sove urolig og våkne opp igjen mange ganger. Dårlig søvnkvalitet, rett og slett...

..
Jeg slutter meg til dette. Har slitt med søvnproblemer de siste 14 år -
jeg hadde aldri problem med å falle i søvn før iverden.

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
..
Ang. FT3 : Hva om kroppen din ikke omdanner T4 til T3 på skikkelig vis da? Det skulle ikke være noen ukjent problemstilling for en endokrinolog, for det er jo ikke så uvanlig, egentlig. Og om kroppen ikke klarer den delen av stoffskifteprosessen, så hjelper det jo heller ikke å ha masse T4 i blodet. Og alle leger burde vite at det er T3 som er det det aktive hormonet, det som "virker", det som gir oss energi osv. Derfor er det viktig å finne ut hvor man ligger i forhold til referanseverdiene, for mange trenger å ligge høyt der også. Skulle være obligatorisk måling av T3, spør du meg. Men av ene eller annen grunn så finner legene det uinteressant.
Her er det noen små f'er (f for fritt)som har falt ut tror jeg

I denne linken til Fürsts Blåbok kan leses Fürsts definisjoner på de diverse verdier som blir målt:
http://pweb.furst.no/bb/index6.html

Jeg leser med skuffelse at Fürst og skriver følgende:
"husk at FT3 vil være av liten verdi ved utredning av en mulig hypothyreose" -
Haukeland opplyser om samme - samt at med "liten verdi" menes det "ingen" verdi.

Hvis man nå først absolutt skal bruke blodet som målestokk for kroppens stoffskifte-tilstand -.-
så er det vanskelig for meg å begripe hvordan det ferdige hormonet fritt T3 (fT3)
som blir brukt i kroppens alle celler ikke er viktig.

psssst: Vær så snill og korriger meg noen, hvis jeg har klart å misforstå dette med og uten f'er fullstendig!!