Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 56

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Standard Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Jeg var oppe på lab'en til Haukeland sykehus og tok prøven der, så får håpe det ikke tar noe mer enn en uke... Test av ferritin bruker de ikke mer enn 2-3 dager på, men vet ikke om noen av stoffskifte prøvene tar lenger tid?

Det var krysset av for de nevnte tingene (som var alt under THYREOIDEA på prøveskjemaet), og det stod S-Tri et eller annet med T3 bakom (på samme måte det stod T4 og FT4 bakom på 2 andre ting) og ingen det stod FT3 bakom...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Jeg ringte legekontoret, og svarrapporten kom i går, så virker som Haukeland er ganske kjappe.

Det er ikke så veldig forskjellig fra sist...

Dato TSH (0,40-4,50) FT4 (9,5-22,0) Thyroxin (T4) (58-161) Trijodthy.(T3) (1,3-2,6) Thy.perox.antis (<50) TSH rec.antis. (<1,5)
    27.09.12 (13:50) 3,74 14,9 Ikke tatt Ikke tatt 806 Ikke tatt
    30.10.12 (08:15) 4,09 15,2 89 1,5 535 <1,5

Hva er det TSH rec.antis.?
    Det står forøvrig under S-Thy-perox.antis.: Forhøyete TPO-antistoffer persisterer vanligvis, og det er normalt ikke nødvendig å kontrollere disse.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Hvorfor har legen din krysset ut for T3?
    De eneste gangene det er noen mening i å måle T3 er når det skal ses i forhold til rT3 (reverse T3) -
    vi "snakker" litt om det her:

Sitat Opprinnelig skrevet av Paul Robinson Vis post
    FT3 is far more useful than total T3.
    Knowing how much T3 exists in a form bound to protein is nearly completely useless information.
    It doesn't do anything other than tell you that there is T3 there. It is entirely inactive.
    I would never look at total T3.
    Her er et treff for søk på S-TSH rec.antis:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stu(r)e Vis post
    ..
    S-TSH rec.antis (TRAS) er vel strengt tatt over referanseverdien når den sier "mindre enn" 1,5.
    Så er spørsmålet om den endrer seg over tid og i hvilken retning. Kanskje er du på vei til en autoimmun tilstandhttp://thyroid.about.com/cs/basics_s...a/antibody.htm.
    Mulig du må ta en TRAS test til om 1-2 mndr for å se hvordan den rører på seg?
    ..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    Var der i går, og legen var enig i at jeg har endel symptomer på stoffskifte sykdom, men at det ikke harmonerte med at jeg sover dårlig, så h*n tror jeg feiler noe annet og vil ha endel blod prøver. Samtidig kunne h*n ikke utelukke det, så jeg kunne godt få prøvde 25mcg levaxin om dagen fram til neste time om 4 uker, men at hvis jeg ikke har problemer med stoffskifte så vil jeg fort bli dårlig og da må jeg slutte på de.
    Søvnproblemer ikke forenlig med stoffskifteproblemer - lissom?? Da kan h*n ta en telefon hit, så kan h*n få høre om søvnproblemer . Legene skulle bare ha visst hvor store problemer enkelte med lavt stoffskifte har med søvnen! For meg ble det verre og verre etterhvert som sykdommen skred framover, og enda etter nesten ett år på tyroid så har jeg perioder med LAANGE netter der hjernen nekter å koble ut Det er tungt, og i slike perioder er jeg slettes ikke i form til noe særlig.
    For meg er det innsovningsmekanismen som svikter, men kan også sove urolig og våkne opp igjen mange ganger. Dårlig søvnkvalitet, rett og slett...

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    Jeg spurte legen om ikke FT3 og T3 var av interesse, og fikk til svar at igrunnen ikke, men var ikke noe problem å ta de med og krysset av det som var på skjemaet (hvor det da ikke er noe sted å krysse av FT3, men det står nevnt på baksiden av skjemaet noe om rekvirering på eget skjema for endel hormoner, deriblandt FT3).

Og igjen, tusen takk for hjelpen din, jeg setter umåtelig stor pris på den!
    Ang. FT3 : Hva om kroppen din ikke omdanner T4 til T3 på skikkelig vis da? Det skulle ikke være noen ukjent problemstilling for en endokrinolog, for det er jo ikke så uvanlig, egentlig. Og om kroppen ikke klarer den delen av stoffskifteprosessen, så hjelper det jo heller ikke å ha masse T4 i blodet. Og alle leger burde vite at det er T3 som er det det aktive hormonet, det som "virker", det som gir oss energi osv. Derfor er det viktig å finne ut hvor man ligger i forhold til referanseverdiene, for mange trenger å ligge høyt der også. Skulle være obligatorisk måling av T3, spør du meg. Men av ene eller annen grunn så finner legene det uinteressant.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    For meg er det innsovningsmekanismen som svikter, men kan også sove urolig og våkne opp igjen mange ganger. Dårlig søvnkvalitet, rett og slett...
    Kjenner meg veldig igjen der, og ikke noe særlig nei
    Har forsøkt søvndeprivasjon, og det hjelper med å sovne til å begynne med, men når jeg nærmer meg 6 timer får jeg problemer å opprettholde søvnen, og sovner ikke like fort lenger, og når jeg da blir mer svimeslått av søvnmangel så var det igrunnen bare å avslutte forsøket

Ang. FT3 : Hva om kroppen din ikke omdanner T4 til T3 på skikkelig vis da?
    Men hvis ikke kroppen omdanner T4 skikkelig, bør det da ikke bli en opphopning av T4? (dvs at FT4 blir forhøyet?)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Søvnproblemer ikke forenlig med stoffskifteproblemer - lissom?? Da kan h*n ta en telefon hit, så kan h*n få høre om søvnproblemer . Legene skulle bare ha visst hvor store problemer enkelte med lavt stoffskifte har med søvnen! For meg ble det verre og verre etterhvert som sykdommen skred framover, og enda etter nesten ett år på tyroid så har jeg perioder med LAANGE netter der hjernen nekter å koble ut Det er tungt, og i slike perioder er jeg slettes ikke i form til noe særlig.

..
    Jeg slutter meg til dette. Har slitt med søvnproblemer de siste 14 år -
    jeg hadde aldri problem med å falle i søvn før iverden.

..
    Ang. FT3 : Hva om kroppen din ikke omdanner T4 til T3 på skikkelig vis da? Det skulle ikke være noen ukjent problemstilling for en endokrinolog, for det er jo ikke så uvanlig, egentlig. Og om kroppen ikke klarer den delen av stoffskifteprosessen, så hjelper det jo heller ikke å ha masse T4 i blodet. Og alle leger burde vite at det er T3 som er det det aktive hormonet, det som "virker", det som gir oss energi osv. Derfor er det viktig å finne ut hvor man ligger i forhold til referanseverdiene, for mange trenger å ligge høyt der også. Skulle være obligatorisk måling av T3, spør du meg. Men av ene eller annen grunn så finner legene det uinteressant.
    Her er det noen små f'er (f for fritt)som har falt ut tror jeg

I denne linken til Fürsts Blåbok kan leses Fürsts definisjoner på de diverse verdier som blir målt:
    http://pweb.furst.no/bb/index6.html

Jeg leser med skuffelse at Fürst og skriver følgende:
    "husk at FT3 vil være av liten verdi ved utredning av en mulig hypothyreose" -
    Haukeland opplyser om samme - samt at med "liten verdi" menes det "ingen" verdi.

Hvis man nå først absolutt skal bruke blodet som målestokk for kroppens stoffskifte-tilstand -.-
    så er det vanskelig for meg å begripe hvordan det ferdige hormonet fritt T3 (fT3)
    som blir brukt i kroppens alle celler ikke er viktig.

psssst: Vær så snill og korriger meg noen, hvis jeg har klart å misforstå dette med og uten f'er fullstendig!!
    Kevlin

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Det er nok ikke bare laboratoriene som kommer med påstanden om at det er unødvendig med måling av T3 (med eller uten F/f ). Legene forfekter jo det samme syn, og et sted har de nok lært det Jeg lurer på hvem som har bestemt det, jeg.

I utgangspunktet mente min fastlege at det er kun FT4 og TSH som er nødvendig for diagnose. (Dette er jo SÅ enkelt, så!). Anti-TPO f.eks. var jo helt unødvendig. Hos en indremedisiner jeg ba om henvisning til ble det litt mer omfattende prøvetaking, men FT3 ble ikke "nødvendig" å sjekke før det ble gitt tilskudd av Lio. Ja, ja - slik er det nok ut over det ganske land. Kan vi gjøre noe med det, tror dere? Jeg syns ihvertfall at det er ganske håpløst å trenge gjennom i disse vedtatte sannheter!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Tusen takk Halla og Kevlin (igjen)
    Var en fin sammenligning Halla.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg leser med skuffelse at Fürst og skriver følgende:
    "husk at FT3 vil være av liten verdi ved utredning av en mulig hypothyreose" -
    Haukeland opplyser om samme - samt at med "liten verdi" menes det "ingen" verdi.
    Det kan for såvidt gi en viss mening at FT3 er av liten verdi ved utredning, for de aller fleste som får diagnosen hypothyreose får vel den utifra TSH og FT4, men for oss som har verdier innenfor referanse området burde den kanskje kunne ha noe å si? Og som Halla sier, det er ved tilskudd av T3 at FT3 blir interessant, og det håper jeg leger som gir slike tilskudd er klar over...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Må hive meg på denne. FT3 og FT4 er jo betegnelser som brukes om frie og ikke proteinbunede hormoner. Når man snakker om omdanning fra T4 til T3 er det ikke vanlig å bruke F'en;-). Hvorvidt man burde ta FT3 måling under en utredning av en mistenkt hypothyreosepasient kan diskuteres. FT3 vil kunne være villedende for en lege med dårlig kunnskap om lavt stoffskifte (og vi er vel enig om at det finnes endel av arten). For en lege som har god kunnskap vet at FT3 stiger i en relativt tidlig del av sykdomsforløpet. Med det mener jeg at hvis TSH ligger i øvre del av ref området FT4 i nedre del, så kan FT3 være fohøyet eller i øvre del av ref området. Da vil en smart lege kunne være tidlig ute med å stille diagnosen lavt stoffskifte. Prøvene kan ikke sees på isolert. De må sees på i forhold til hverandre. Under behandling med levaxin vil også FT3 ha stor verdi. Ser man feks FT4 i øvre del av refområdet og FT3 i nedre del samt en adekvat TSH vil legen kunne trekke konklusjonen at denne pasienten har problemer med konverteringen fra T4 til T3. Det kan da være nødvendig å tilføre T3 i form av liothyronin.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Dr John C Lowe er sitert på følgende, her: http://articles.mercola.com/sites/ar...se-part-1.aspx
    "The standard tests used today to diagnose inadequate thyroid hormone regulation due to hypothyroidism are
    the free T3,
    free T4 and
    TSH.

There’s also a test called TRH (thyroid releasing hormone) stimulation test. Using these tests,
    Dr. Lowe was able to determine that many of those patients could be diagnosed with central hypothyroidism."

Link er hentet fra denne tråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Om Dr. John C. Lowe og hans arbejde med hypothyreose og fibromyalgi.

Selv om vi befinder os på et stofskifte-forum - er jeg efterhånden nået til den erkendelse, at i visse (mange) tilfælde, kan en ubehandlet, fejlbehandlet eller underbehandlet hypothyreose (lavt stofskifte) udvikle sig til fibromyalgi og kronisk trætheds syndrom.

Problemet med hypothyreose er, at den sniger sig på sit offer over mange år og der skal vitterlig voldsomme bloprøveresultater, før nogen læge gider få fingeren ud. Derfor går mange, mange mennesker, flest kvinder, med "sin" hypothyreose gennem meget lang tid inden der bliver taget hånd om den. Eller meget værre.... viser disse forbistrede (og primitive) blodprøver ikke det, som er anerkendt af lægerne - får man lov til at gå permanent ubehandlet. Det er i disse tilfælde, at man må frygte, at fibromyalgi udvikles og efterhånden invaliderer tusinder og millioner af mennesker.

..

En meget interessant artikel, der omtaler risikoen for at patienterne kan udvikle fibromyalgi, som følge af et langtvarigt fejlbehandlet eller underbehandlet lavt stofskifte. Og dette på trods af, at disse patienter ellers kan fremvise de skønneste blodprøveresultater en medicinsk lærebog kan ønske sig...

..
    ..jeg undres meg på hvorfor fT3 har blitt skviset vekk fra standardverdier å sjekke -
    det er jo ikke akkurat overveldende mange verdier å sjekke.
    Er det for at enda færre skal få en snøballsjanse til å få diagnostisert problemer med stoffskifte..?
    Som ved alle "Whodunnit??" - hvem har motiv?
    Hvem tjener GROVT på at folk går ubehandlet, underbehandlet og rett ut feilbehandlet.

Jeg lar denne lille gåten ligge enn så lenge - kanskje ble det en avsporing,
    men å ta et lite sideblikk tror jeg ikke skader
    Kevlin

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 5
    Siste melding: 30-03-12, 22:13
  2. Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
    Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 9
    Siste melding: 20-12-11, 14:48
  3. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 02-10-08, 13:10
  4. Svar: 61
    Siste melding: 10-04-07, 19:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn