Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
Hybrid View
-
23-10-12, 11:22 #1
Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...
At TSH er høyest midt på natta (og siden synker) - er nok en ting som leger ikke veit.
En annen ting (som de selvfølgelig heller ikke veit) er at røyking senker TSH:
Det ligger mange linker i tråden som Gemini skriver - du trykker på den blå knappen m to hvite piler for å komme dit.
I Vigdis' innlegg (samme tråd) ligger link hit: - http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/e...1.htm#symptoms
Der står bl.a følgende:
"Antithyroglobulin antibody is a test to measure antibodies to a protein called thyroglobulin, which is found in thyroid cells."
og lenger ned:
"A positive test means antithyroglobulin antibodies are found in your blood. This may be due to:
- Graves disease
- Hashimoto's thyroiditis
- Hypothyroidism
- Myxedema
- Systemic lupus erythematosus (SLE)
- Thyrotoxicosis
- Type 1 diabetes
Flere steder på Forumet står det skrevet om anti-TPO - hva det er og hva disse antistoffene gjør -
denne er såvidt jeg kan forstå den beste forklaringen (uthevet skrift) å lese igjennom:
For å komme til spesialist må du få henvisning av fastlegen.Sist endret av Kevlin; 23-10-12 kl 12:23
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
23-10-12, 14:29 #2
Igjen, tusen takk!

Jeg har heldigvis aldri røykt, så det er ikke noe problem
Jeg fant denne på legemiddelhandboka.no hvor det nede i teksten står: "Forhøyet anti-TPO (autoantistoffer mot tyreoperoksidase) taler sterkt for autoimmun tyreoiditt (Hashimoto sykdom)" og forhåpentligvis er det nok til at jeg kan få en henvisning videre.
Så jeg ringte legen for å få en ny time, men da h*n er på kurs ut uken ba jeg om time hos en annen lege ved samme senteret som jeg har vært hos noen ganger tidligere, og som jeg opplever som veldig dyktig og åpen (jeg får ingen følelse av arroganse som jeg av og til føler andre leger gir), og forhåpentligvis ordner h*n en henvisning for meg.
Er det noen blodprøver jeg bør be om at blir tatt hvis han vil ta noen nye prøver før en eventuell henvisning? Evt for å ha med noen ferdige prøver til en spesialist?
-
24-10-12, 09:42 #3
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
24-10-12, 14:35 #4
http://thyroid.about.com/cs/thyroidd...depression.htm
http://www.pslgroup.com/news/content...256D02004F9DA3
Bruk dette for å få stoffskiftemedisiner. Jeg vet at noen norske leger og psykiatriske sykehus har så smått begynt å gi T3 forsøksvis for å se om det hjelper mot depresjon.Patients who did not respond to SSRI treatment were significantly more depressed at baseline, and reflected by rating scales scores.
When the clinicians added T3, they found it was effective among 10 out of 16 women patients (62.5%), but was not effective in any of the 9 male patients who received it. Although values were within the normal range, patients who responded to T3 had higher serum thyroid-stimulating hormone levels than those who did not.
The effect of T3 may be related to thyroid function even within the normal range, clinicians conclude.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-10-12, 20:21 #5
Tusen takk igjen Kevlin

Det er ikke interessant med T3 og T4? (Har sett de nevnt i andre tråder i tillegg til FT3 og FT4)
Det stod vel at det ikke virket på noen av de 9 mennene i undersøkelsen, og jeg har ikke en depresjon...
Men kommer til å spørre om medisinering ja, og er det da naturthyroid som Armour eller Erfa jeg bør ha? Er det noe en kan få resept på og kjøpe på apotek?
-
25-10-12, 20:36 #6
Hei. Mange svar finnes i underforumet Thyroid USP medisiner
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
26-10-12, 12:08 #7
Da har jeg vært hos legen og som halvveis ventet var h*n dessverre helt på bølgelengde med fastlegen min, og sa at siden TSH og FT4 verdien var innenfor det normale var jeg disponert for problemer, og at jeg nok ikke ville komme til på Haukeland pga normale verdier. H*n ville absolutt ikke gi meg "livslang medisinering" på så tynt grunnlag og sa det før jeg fikk spurt.
Men h*n sa at hva som er normalt for noen kan være for lavt eller høyt for andre, og hadde ingen problemer med å gi meg en henvisning til en endokrinolog som "kanskje kunne mer enn de (på legesenteret), og kanskje var mer åpen for medisinering på så tynt grunnlag".
De tok test av TSH og FT4 da jeg ble sykmeldt for et drøyt halvår siden (men jeg husker ikke når tid på dagen det var), og da var TSH 3,4 (jeg tror det var den desimalen han sa) og FT4 var 17. H*n ville ha nye blodprøver av TSH, FT4 og Anti-TPO, og det var nytt for h*n at en bør ta TSH prøver kl 08.00 men jeg kunne gjerne komme tilbake mandag morgen og ta de da.
Jeg spurte om andre prøver enn TSH og TF4 og h*n mente det ikke hadde noe for seg, men haket av for alt under THYREOIDEA på prøveskjemaet, dvs TSH, FT4, T4, T3, Anti-TPO og TSH-reseptorantistoff (var ingen TF3 der).
Så da er det bare å smøre seg med en stor dose tålmodighet og håpe det ikke er for lang ventetid hos endokrinologen
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
Av anitab i forumet Enzymer og magesyreSvar: 5Siste melding: 30-03-12, 22:13 -
Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 9Siste melding: 20-12-11, 14:48 -
Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 02-10-08, 13:10 -
Høyt stoffskifte. Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv
Av sandra i forumet Graves sykdomSvar: 61Siste melding: 10-04-07, 19:24

Svar med sitat
Bokmerker