Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
..
Psykiater tok også blodprøver og det var 2 unormale ting der, først var (som forventet) at jeg har høye jernverdier (428, ref.omr. 34-300) og videre høye autoimmune antistoffer, men siden stoffskifte verdiene var normale visste han ikke hva det betydde, og skulle sende resultatet til fastlegen for vurdering om det skulle gjøres noe med dette.

Her er de resultatene jeg har sett gå igjen i endel tråder (ref.område i parentes):
S-TSH 3,74 (0,40-4,50)
S-FT4 14,9 (9,5-22,0)
S-Thy.perox.antis 806 (<50) (Er dette det samme som anti-TPO?)

Det er 34 andre verdier på utskriften, men om noen av de har med stoffskifte å gjøre aner jeg ikke, så hvis det er noen dere savner, så kan jeg sjekke hvis dere har noen navn jeg kan se etter (Er ingen der med T3/FT3/T4, men S-25-Hydr. Vit.D3 er kanskje relevant? 57 (50-113). Jeg fikk med utskrift av blodprøve fra psykiater, men har ikke tenkt tanken å be om utskrift fra fastlegen, så aner ikke hva det har vært testet for der (annet enn at stoffskifte ble sjekket og var normale da jeg ble sykemeldt, og har vært sjekket ved tidligere sykemeldinger).

Fastlegen sier at høye antistoffer medfører at jeg er disponert for stoffskifte problemer, og at jeg bør sjekke stoffskifte halv-årlig. Videre at jernverdien nå går så sakte nedover at jeg bare må leve med høye verdier og sjekke det også halv-årlig, og ferdig med det. Og da den psykiatriske utredningen ikke førte til noe så er legen tom for ideer, og iom jeg har vært så mye sykemeldt de siste årene, mener legen at rehabilitering og attføring må vurderes...

Etter å ha lest rundt her på forumet, så tolker jeg det slik at jeg ikke skal slå meg til ro med legen sin mening om stoffskifte og bare avvente, men hva bør jeg gjøre? Er det noen lege i Bergen jeg kan kontakte og få hjelp av?
Den korte varianten er: Ja du har rett - og du må absolutt ikke slå deg til ro med hva lege og psykiater sier

Det er forstemmende og atter en gang lese hvor lite leger og psykiatrikere vet om den viktigste kjertelen i hele kroppen
Eksempel fra forumets forside:
Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
Den glemte kunnskapen om tyroksin:

"Intet av hormonene har en så udpreget virkning på de psykiske egenskaper og sjelelivet som skjoldkjertelhormonet. Nogen få mg. av dette fra eller til pr. dag betyr sløvhet og idioti på den ene side eller nervøs opspilethet til rene delirier på den annen.

Man har også ment å kunne forklare visse sider av de forskjellige menneskelige temperamentstyper ut fra en forskjellig sterk produksjon av skjoldkjertelhormon. Hos energiske, foretagsomme og initiativrige personer, folk med et høispent nervesystem, skulde produksjonen av dette hormon være rikelig. Hos slappe, trege og uenergiske mennesker, skulde den ligge nede.

Det har været sagt at man er den man er i kraft av sin skjodkjertel. Selv om man ennu vet lite sikkert eksperimentelt om dette, og selv om det er på det rene at man ikke kan forklare et menneskes sjelelige egenskaber ved en så enkel formel, som variasjoner i produksjonen av et enkelt hormon, så er det neppe tvivlsomt at skjoldkjertelhormonet teller med som et viktig ledd blandt de faktorer som er bestemmende også for individets psykiske utvikling og utfoldelse."

Sitert fra artikkelen "Hormonernes Gåte" av professor, dr. med. Klaus Hansen i Nr. 621 av Aftenposten, Oslo, lørdag 8. desember 1934
Du skriver selv om at du har lest mye her inne - og jeg håper du får respons på ditt fine åpningsinnlegg
Et underforum hvor du kan lese mer om anti-TPO (S-Thy.perox.antis) :https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=149
Eksempel:
Sitat Opprinnelig skrevet av Gemini Vis post
Jeg har anti-tpo på rundt 100, og har diagnosen Hashimotos.
Så med 1300 må det vel väre helt klart at du har sykdommen?
Hva mener legen din at antistoffene ellers skulle komme fra?

...
Ellers vet jeg nesten ikke hvor jeg skal begynne - du har gitt mange viktige momenter i det du skriver -
og jeg har dessverre litt dårlig med tid... men iallefall; så lav D-vitamin er ikke bra for noen.
Nå som mørketida har begynt;
få deg massive tilskudd av D3 (ikke D2!!). Hvis du skal til Thailand e.l så vil du få dannet D3 av sola,
hvis ikke så må du gjøre som meg og flere andre her inne: ta tilskudd av D3 og K2 (eget underforum om D-vitamin anbefales).

Hvis dine blodprøver ikke er tatt fastende og tidlig på morgenen - så kan du få gjort det;
TSH (som legene dessverre er fiksert på) beveger seg mye gjennom døgnet.
Men for Aker, så mener jeg å ha lest at de tenker lavt stoffskifte ved TSH som ligger over 1,5.