Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har også forsøkt å ta Seriphos og sink litt før toppen av det høye kortisolet kommer, slik at jeg får full effekt av at disse senker kortisolet. Jeg forsøker også å ikke ta så mye sink som før, det kan visst være negativt for andre ting. Nå virker det som om jeg klarer å balansere kveldskortisolet ved å først ta 30 mg sink og 1 Seriphos, så tar jeg en Seriphos et par timer senere. tidligere har jeg brukt helt opp til 120 mg sink på kvelden, ble rett og slett litt småkvalm av det.
    Senkes produksjonen av kortisol om kvelden på denne måten, eller er det effekten av kortisol som allerede er produsert som settes ned ?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, STTM skriver om at høyt kortisol er like galt som lavt kortisol http://www.stopthethyroidmadness.com/ps/ . Og Phosphatidyl serine og sink senker kortisolet. Jeg kjenner at det er viktig å treffe rett med dosen. I dag glemte jeg å ta den frem til klokka 19, da kjente jeg at det var litt sent, kortisolet var på vei opp. Jeg pleier å ta 1 Seriphos som inneholder Phosphatidyl serine pluss 30 mg sink ca kl 18. Men når man tar det varierer jo ut fra når toppen av kortisolet kommer. Det finnes også mat med mye Phosphatidyl serine, men det kan bli litt kvalmende å spise et par hundre gram makrell hver kveld for eksempel. Wikipedia har en liste med matvarer, søk på Phosphatidyl serine.

Senkes produksjonen av kortisol om kvelden på denne måten, eller er det effekten av kortisol som allerede er produsert som settes ned ?
    Ha-ha Tily, dette er sånn høna og egget spørsmål! Jeg kan ikke så mye om dette at jeg kan si kategorisk ja til den ene og nei til den andre. Jeg kan bare konstatere at Seriphos og sink virker og at det er veldig ålreit å merke det Over tid håper jeg at det høye kortisolet på kvelden går ned til normale verdier, slik at jeg kan kutte ut Seriphos og sink
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Forhåpentligvis er det selve produksjonen som går ned, da får vel bi-nyrene avlastning, og hjelp til å komme i riktig rytme.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg tar 2 og trekvart 60mg tablett med Erfa. Det burde vel være tilstrekkelig T3? Tenker nok som du at for høy dose og for lav dose gir mye av de samme plagsomme symptomene, hvilket gjør det utfordrende å velge om man skal trappe opp eller ned om noe synes plagsomt. Nå har jeg som sagt på nytt kastet meg ut i nedtrapping. Begynner å glemme å ta kortisondosen innimellom og det anser jeg som et godt tegn. Tenker liksom at jeg hadde husket det hvis jeg merker at kroppen trenger det. Har prøvd å lage lengre tid mellom dosene nå istede for å brekke disse tablettene altfor små. Tror det er rette måten å gå frem på for å trene binyrene til å klare seg noen timer alene, for deretter å få litt avlastning når det er tid for neste dose. Så ved neste nedtrapping vil jeg brekke dosene litt mindre, også blir neste steg å fjerne nok en dose. Har aldri slitt med høyt kveldskortisol, så det slipper jeg å forholde meg til. Morgenkortisolet er et problem hos meg...altfor lav

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Beklager sent svar, Blondie! Ja, den dosen som CT3M høres bra ut, der er det nok T3.

Siden sist tror jeg at det tidvis høye kortisolet mitt har stabilisert seg. Jeg har sluttet med Seriphos og sink for å senke det. Det bør vel bety at Seriphos og sink har gjort jobben sin? Jeg lærte etter litt tid at det lure var å ta tablettene i god tid før symptomene på det høye kortisolet dukket opp hver kveld.

Fra 2. september begynte jeg med litt thyroid, først 30 mg eller et halvt grain, for å se om jeg kan omdanne T3 av T4. Nå, etter en del uker, er det økt til 45 mg eller 3/4 grain. Jeg kommer til å trappe opp thyroid svært langsomt. Fungerer det ikke blir konklusjonen min at det beste for meg er å bruke kun ren T3. Jeg bruker nå ca 57.5 mcg T3. Har økt dosen litt, kroppen sier at det er vinter. Det kan hende jeg skal opp på 60 mcg T3. Jeg tar det litt rolig nå med å øke..

Jeg har sluttet med å bruke vekkerklokke på natten for å ta den første dosen med T3. Første dose inntas når jeg våkner første gang etter klokka 04, altså etter at mitt kortisol har blitt sluppet ut for dagen. Det varierer fra dag til dag når jeg tar denne dosen. Det er kanskje ikke helt etter Paul Robinsons protokoll for oss som har hatt en vellykket bruk av CT3M, men for meg fungerer det best å ta denne dosen utfra når kroppen våkner selv på morgensiden. Så det er alt fra klokka 04 til jeg står opp. Jeg har ikke merket om det er noen forskjell fra dag til dag på når jeg tar denne første dosen. Eneste ulempen er at jeg hver dag må endre når jeg tar alle de andre dosene fordi dose nummer en ikke har en fastlagt tid...

Og ellers? Jeg føler meg temmelig frisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Siste innlegg skrev jeg samme dag jeg kom hjem etter å ha vært på sommerferie. Så begynte jeg å jobbe. Og merket at ikke alt sto så bra til som jeg opplevde da jeg gjorde nesten ingenting.

Jeg hadde gjort en veldig dum feil som jeg forteller om for at andre ikke skal gjøre samme idiotiske feil. Jeg sluttet med CT3M da det virket. Jeg fikk jo høyt kortisol på kvelden og forsøkte å få det ned med sink og Seriphos.

Jeg har tatt en ny spyttprøve nå nettopp. Den er sannsynligvis lav. Det som er riktig fremgangsmåte når CT3M virker så bra at kortisolet er på vei opp er enten å forskyve tiden en halv time frem eller senke T3 dosen i CT3M. Jeg gjorde ingen av delene. Jeg bare kuttet ut å bruke mmetoden. Formen har vært laber nå. Men jeg begynner å merke litt bedring, jeg orker mer nå enn for en og en halv uke siden. Jeg måtte droppe trening, arbeidsdagene ble kortere, jeg orket mindre sosialt. Jeg følt meg satt ti skritt tilbake, omtrent som da jeg spilte stigespill og jeg falt ned en lang stige, bare noen terningkast fra mål. Så det ble en dyrekjøpt lærdom.

Lærdommen er at kortisolet er skjørt fortsatt. Noen dager lurte jeg på om jeg skulle begynne med hydrokortison igjen. Nå tror jeg ikke det. Men jeg var fristet. Så deilig det ville være å få det kroppen ville ha.

I går var jeg på trening og i dag merker jeg ingen ubehag av det. Jeg trente for en uke siden og merket det i flere dager etterpå.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    Stor-Osloregionen
    Alder
    74
    Meldinger
    852

Post Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Ikke slutt å dele slike viktig ting. Jeg har lest og jeg har forstått pluss prøvd. Dette kan jeg tryggere gjøre med en god lege(sees bare ca hver annen mnd) og forumet her.

Vi er ikke like og alt passer ikke på meg som deg. Men vi som er her er kanskje innstilt på å lytte til oss selv og lese så mye vi kan om vår egen situasjon. Det skaper en platform for utprøving. Og blir det galt skriver en å spør etter råd. Som oftes får du en kommentar som kan gi hjelp.

Vi er jo virkelig vår egen lege uten dette. Er nu så glad for at brain foogen har lettet og at jeg leser og forstår lettere.

Så er det bare det fysiske igjen

Lykke til videre til toppen igjen, du vet hvor godt det er å være der.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Nå: Får sove kun halve natta. Er som en propell andre del av natta. Full av uro, både i hodet og armer og bein, det nærmer seg en følelse av angst innimellom. Jeg tror at det er noen andre hormoner som kan ha økt med CT3M. Jeg skal ta blodprøve i morgen, men det tar minst to uker før jeg får svar. Veldig irriterende, nå har jeg vent meg til at god søvn er i ferd med å bli en selvfølge. Jeg oppdaget nå at denne søvnmangelen de siste dagene har gjort meg så sløv at jeg har glemt å ta LDN i minst to døgn. Nå er det tilbake til ruteark på kjøleskapet hvor jeg krysser av for hver medisin som tas hver dag

Jeg tester nok ut å forsinke CT3M dosen litt, eller minske den, for å se om det også kan bedre søvnen. Akkurat nå føler jeg meg litt sprø av for lite søvn

Jeg har forsøkt å senke DHEA til det halve, men uten effekt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg driver også svært langsom nedtrapping av kortison. Svetter mye om natta, særlig siste halvdel. Er dette noe du har erfart? Kan det være et tegn på at kroppen er klar for ytterligere nedtrapping?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Ja, Blondie, du bør nok kutte ut kortison, ellers vil ikke CT3M virke noe særlig, etter det jeg skjønner. Jeg har ikke brukt kortison på mange måneder, men bruker fortsatt mange andre hormoner, de var på bånn

Side 80 av 96 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596 Siste

Lignende tråder

1. Hva er binyretretthet?
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-05-13, 15:27
  2. partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
    Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-12-11, 21:20
  3. Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
    Av Rufus i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 29-09-09, 17:49
  4. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  5. Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
    Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 06-08-05, 10:35

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn