Viser søkeresultater 781 til 790 av 954
-
05-08-12, 14:44 #781
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Nei, Tilly, ikke helt rett.
JA, jeg bruker kun T3, altså Liothyonin ca 60 mcg nå.
NEi, det er ikke kun en dose, jeg tar T3 fordelt utover døgnet i fire doser.
For meg ligger CT3M tidpunktet rundt kl 3 på natta. Inntil for noen dager siden tok jeg 25 mcg da. Nå har jeg gått ned til 20, jeg hadde en periode problemer med å sovne igjen, og regnet med at kortisolet var på vei oppover, og at jeg kunne senke denne dosen litt. Når CT3M tidspunktet er, er forskjellig fra person til person.
Dose to tar jeg kl 10, dose tre kl 16 og siste dose på 2.5-5 mcg til jeg rett før jeg legger meg ca 22 på kvelden.
Så T3 dosene er langsomt fallende fra den første til den siste dosen. Alt dette må prøves ut. Når og hvor mye? Hva fungerer best? Å notere underveis har vært min beste hjelp siden 2009.
Dr. John Lowe brukte kun ren T3 i 2 år, visstnok en dose på 150 mcg. Han tok alt i en dose på morgenen.
Jeg har tidligere tatt 5-6 doser i døgnet, men etterhvert som jeg har blitt bedre har jeg tålt at det har gått lengre tid mellom hver dose.
Når man bruker syntetisk T3, bør man være klar over at T3 blir som bølger i kroppen. For å få maksimalt ut av T3 er det smart å finne ut det ideelle tidspunktet for hver dose. Kommer dosene for tett, føles ikke det bra, blir det for lang avstand kan du få hyposymptomer. Syntetisk T3 har ikke de myke overgangene som thyroid har, der har ikke dette med titrering av tid så mye å si som med syntetisk T3
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
06-08-12, 14:49 #782
Nå har jeg vært hos legen, den holistiske. Endelig hadde alle prøvesvarene kommet, det hadde de ikke da jeg var hos fastlegen. Og det var tankevekkende lesning. Jeg har sluttet en periode med DHEA og testosteron, og selvfølgelig kortison, som beskrevet tidligere. Det var nok for tidlig å slutte på DHEA og testosteron. Mange som bruker CT3M erfarer at testosteron og kortisol og DHEA går opp. Hos meg har alt gått ned. Så jeg skjønner jo hvorfor formen har vært litt jo-jo i det siste. Legen sa også i dag at min opplevelse av at jeg ikke kan trene hardt (hvis jeg trener skikkelig hardt bruker jeg dager på å restituere meg) har med binyrenivåene å gjøre, ikke stoffskiftet. Treningen min har lenge vært mellomhard, jeg kjører intervall, løfter vekter osv i ca en time. Men jeg gjør det alene. Når jeg hopper inn i grupper, opplever jeg altfor ofte at instruktøren får meg til å yte litt for mye, dermed kjenner jeg det 1-4 dager etterpå, og det blir jo helt feil. Je ghar testet ut dette med litt ujevne mellomrom, og det er det samme som skjer hver gang, det slår meg i bakken. Da vet jeg at dette er et tegn på hvor bra eller dårlig binyreaktiviteten er.
Jeg har jo merket denne svake binyreaktiviteten i bølger gjennom dagen. Enkelte dager har den vært nesten fraværende. Andre dager har det vært mer. Samtidig er det ikke alltid like lett å skille lave stofskifteverdier fra lav binyreaktivitet.....
S-testostron var i mars på 1.7 (ref <3.0) nå ligger den på <0.5
S-Dihydrotestosteron i mars 0.31 (ref. 0.20-1.00) nå ligger den på 0.14 med en stjerne
S-DHEA-Sulfat i mars 3.1 (ref. <7.5) nå 0.6
Bånn i bøtta med andre ord. Nå har jeg startet med DHEA og testosteron igjen, så får vi se om jeg kan få disse verdiene opp, og formen til å bli enda bedre.
Vet noen om det er ugunstig å bruke DHEA og ikke kortison? jeg glemte å spørre legen om dette. Men han sa ingenting, så jeg regner med at det ikke er et problem.
Av andre hormoner bruker jeg østrogengel og progesteron.
Ellers var det interessant, jeg nevnte for legen at jeg bruker phosphatidyl serine (PS) sammen med høye sinkdoser for å senke det litt forhøyede kortisolet på kveldene. Denne behandlingsmåten var ukjent for ham. Men han googlet det og sa at dersom jeg får effekt av PS, så kan det tyde på undermetylering. Tenkte på deg, Dennis, som får behandling for undermetylering!
Uansett var dette veldig verdifullt. Jeg ser nå at hovedproblemet nå er binyrehormonene, ikke stoffskiftet. Jeg skulle gjort som jeg tenkte med en gang da jeg leste om alle som opplevde økning i forskjellige hormoner når de bruker CT3M: Jeg skulle heller ha ventet til blodprøvene viste at hormonene rant over, enn å gå på en liten smell som jeg har gjort nå. Men dette er en lærdom det og. samtidig er dette svært individuelt. Jeg ser det når jeg leser om andre. Noen får nærmest en rakettreaksjon på hormonene som øker. Andre kan bruke lengre tid, som jeg tydeligvis gjør. Uansett har CT3M, og LDN ført meg langt fremover i retning å bli frisk og velfungerende. Jeg er langt unna der jeg var på våren før jeg startet.
Jeg formidler dette videre, slik at andre som bruker CT3M, eller tenker å gjøre det, kan unngå å gjøre mine feil
-
06-08-12, 15:53 #783
I tilllegg til Erfa thyroid, så bruker jeg DHEA. Jeg bruker ingen andre hormoner enn det.
-
06-08-12, 16:22 #784
Takk for info, Karatekid
-
26-08-12, 12:42 #785
Det har hjulpet masse å bruke DHEA og testosteron igjen. Jeg har hatt en ubehagelig varmefølelse, og en lett utmattelse på kvelden. Så fikk jeg tips om å ikke ta så mye T3 i den perioden jeg har høyt kortisol, altså på kvelden. Jeg senket denne dosen, kl 16-17, fra 15 mcg T3 til 10 mcg. Og kuttet samtidig vekk 2.5 mcg T3 på døgndosen. Varmefølelsen forsvant, likeledes utmattelsen på kvelden. Jeg var overdosert. Oral temp viste 36.7, enten er termometeret ikke til å stole på, eller så må det finnes en annen forklaring. Nå bruker jeg 55 mcg T3. På det meste brukte jeg 70 mcg. Jeg har også forsøkt å ta Seriphos og sink litt før toppen av det høye kortisolet kommer, slik at jeg får full effekt av at disse senker kortisolet. Jeg forsøker også å ikke ta så mye sink som før, det kan visst være negativt for andre ting. Nå virker det som om jeg klarer å balansere kveldskortisolet ved å først ta 30 mg sink og 1 Seriphos, så tar jeg en Seriphos et par timer senere. tidligere har jeg brukt helt opp til 120 mg sink på kvelden, ble rett og slett litt småkvalm av det. Sover som en stein om natta. Hodet er klarere. Det er snålt, å være litt for høy på T3 gir mange av de samme symptomene som lavt: problemer med å tenke og konsentrere meg, lavt energinivå.
Å finne rett dose er rett og slett fikling. LDN har jo selvsagt rotet det til. Det er nok derfor jeg har måttet gå ned, ned, ned. Følelsen av balanse i kroppen når dosen er rett er helt nydelig
-
26-08-12, 18:34 #786
Så flott at formen er totalt sett bedre. Oral temp på 36,7 må regnes som helt normalt. Skjønt jeg vil understreke at denne måten å måle temperatur på i beste fall kan betegnes som upålitelig. Skal du drive med temperatur måling må du ta deg bryet med å måle rektalt. Jeg kjenner meg forøvrig veldig igjen i at dosen er vanskelig å justere. Like mye fordi kroppens behov ikke er konstant. Det vil svinge fra dag til dag og mellom årstider og ulike belastninger. Derfor prøver jeg nok en gang å kutte ned på binyre medisinene mine. Spiser per nå en kvart florinef og 12,5 mg kortison. Så nå vil tiden vise. Ø sker deg lykke til med din prosess. Følger deg hele tiden👣
-
26-08-12, 19:00 #787
Samme Blondie
Jeg følger med i det du forteller. Du får ikke lyst til å forsøke å ta en dose av thyroiden din på natten for å slippe kortison og florinef? Uansett, du er jo ikke så langt fra målet å klare deg uten kortison.
Ja, jeg er klar over at oral tempmåling er upålitelig. Noen ganger har jeg målt tre ganger etter hverandre og fått veldig ulik temp. Jeg synes det beste nesten er å ha litt overoppsyn med symptomer. Men det vriene er at det er ikke bare ett hormon som er ute og kjøre, det er flere. Og symptomene på for høyt eller for lavt på det ene hormonet kan likne på det andre
-
26-08-12, 19:47 #788
Hei
Leser med god følelse at det går bedre med deg.
Jeg følger tråden din og vet opp og ned turene. Du har i det minste lært å høre på kroppen og jeg ser at du ikke kjører "alt" samtidig. Tror at dette med hormoner er så senibelt at det må et argusøye til for å vite sånn nogelunde, hva er hva av symptomer.
Du har holdt på lenge og jeg startet i høst. Så jeg tror nu på at de enegistøvlene som passer meg er der fremme. Om noen år, om det er det som skal til.
Skal på tarmskyll nr 2 i morgen, så ting går sin gang og det tar tid. Jeg er ikke med på noe som jeg ikke har tro på selv og at det høres fornuftig ut i min situasjon.
Fin kveld til deg og de andre som er på din tråd
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
26-08-12, 20:15 #789
Jeg tar thyroiddosen min kl 0415 om natten. Har prøvd meg frem til det tidspunktet. Variert endel på kl slett. Har slitt endel med at det kl slett som funket bra en stund ikke funker like bra når det har gått en tid. Så det blir vel riktig å si at jeg ga opp kl kvart over fire😄. Så hvis du har et godt tips til å finne det ideelle kl slett så sier jeg jatakk😜
-
27-08-12, 09:58 #790
Det kan være at du har funnet det rette tidspunktet, Blondie. Det varierer fra person til person.For meg var det klokka 3 på natta, andre har klokka 5.
Hvor mye T3 er det i den thyroiddosen? Det bør være nok. Kanskje bør du også eksperimentere med å legge til Liothyronin i akkurat den dosen for å binyrene akkurat den dytten de trenger og heller ta bort litt thyroid. Jeg brukte først 20 mcg ren T3 i nattdosen, men det var først da jeg fikk tipset om å øke til 25 mcg T3 at det slo til. Etter en stund merket jeg at det virket for godt (litt hyperfølesle på morgenen), og da tok jeg dosen ned til 20 mcg. Litt etter det måtte jeg flytte tidspunktet frem for å ikke få høyt kortisol på morgenen. Jeg har inntrykk av at når du finner tiden og får nok T3, virker det fort. Helt unødvendig å bruke masse penger på hydrokortison nå som vi vet om denne metoden. Nå bruker jeg 20 mcg T3 kl 4 på morgenen• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35
Svar med sitat

Bokmerker