Viser søkeresultater 51 til 60 av 73
-
16-06-10, 21:52 #51
Sv: Løse opp Armour/erfa i munnen....
Jeg har fra begyndelsen opløst Erfa'en under tungen, eftersom flinke folk på dette udmærkede forum har anbefalet det.
Men på Erfas hjemmeside har jeg ikke kunnet finde noget om at indtage tabletten på den måde.
Instruksen er sådan cirka:
Indtag Thyroid hormon tabletter via munden 30-60 minutter før et måltid (på tom mave) med et helt glas vand. Dosis bør indtages med jævne mellemrum som beskrevet på etiketten. Tag ikke din medicin oftere end du har fået besked om.
Link: http://thyroid.erfa.net/index.php/en/aboutthyroid.html
Andetsteds står der i øvrigt, at man ikke bør forsøge at dele tabletterne, da de ikke er beregnet til det, og at man bør tage hele dosis på én gang:
http://thyroid.erfa.net/distribution....php?f=3&t=173 , og så er der i øvrigt en gentagelse af, at man skal sluge tabletten med et helt glas vand.
Måske vil jeg prøve det. Synes ellers, det er meget logisk, hvis maven bedre kan li' at man smelter tabetten under tungen. Men man sparer måske lidt tid i morgenræset
Og vandet gør måske også en forskel?
Erfa lugter ... af fjøs ... som vist betyder stald? I hvert fald lugter det efter min mening ca. sådan
Men jeg kan ikke smage det mere, bortset fra, at det er lidt sødt. Smagen smitter heller ikke af på fødevarer mere, synes jeg.
De første par dage med thyroid snusede hunden et par gange ekstra til mig... Han ved besked - moren lugter af gris
Men bare manden ikke lægger mærke til det, er det fint
-
17-06-10, 12:33 #52
Jeg tog min Erfa med et glas vand i dag. Og min mave opfører sig mærkeligt, hvilket jeg ikke synes, den har nogen grund til. Medmindre altså, at den faktisk ikke bryder sig om at thyroiden skulle smelte dernede

Det må tiden jo vise. Jeg vil prøve det i nogle dage og så gå tilbage til at smelte tabletten i munden for at finde ud af, hvad der er hvad.
-
17-06-10, 13:35 #53
Jeg har lagt tablettene under tungen de siste 3-4 måneder - fordi jeg leste det samme som deg Nielsigne.
De ligger klare og blir slengt innpå når klokka ringer - så ligger jeg og sover/slapper av en halvtime-time før jeg står opp og spiser.
Lukten har jeg vent meg til - kanskje fordi medisinen virker så godt i kroppen;
så kan jeg ikke annet enn å like den ..
Lukten blir vel forhåpentligvis borte når pillene er vel fortært - hunder er jo bare helt ekstreme, de er vel egentlig Nese med en hund koblet til
MjauKevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
17-06-10, 13:45 #54
He he, nemlig ... (min i øvrigt meget venlig og venner med naboens kat
)
Jeg tror ikke, jeg vil tage Erfa'en med vand i morgen. Gjorde det jo i dag, og hvis det er grunden til, at jeg fryser mere og mere som dagen går, så ....
Jeg må prøve det igen en anden dag. Men tør ikke tage chancen hvis det får mig til at fryse sådan to dage i træk! Det er længe siden, jeg har frosset så meget som i dag.
-
17-06-10, 13:58 #55
Da kan det tyde på at den virker bedre hvis man smelter den i munnen altså..Gjorde det jo i dag, og hvis det er grunden til, at jeg fryser mere og mere som dagen går, så ....
Så bra
Takk for svar!
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
17-06-10, 14:05 #56
Måske. Men jeg ved jo ikke, om det er derfor, jeg fryser ... Men mærkeligt sammentræf i hvert fald, at jeg fryser og har sær mave i dag, når det eneste, jeg har gjort anderledes, er at tage Erfa'en med vand i stedet for at smelte den under tungen
-
10-10-12, 12:36 #57
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
For tiden føler jeg meg ikke bra i det hele tatt. Det har gått sakte men sikkert fremover de siste årene synes jeg, med noen tilbakefall innimellom. Begynte å føle meg dårlig i vår/sommer igjen. Jeg vet ikke riktig hva det kommer av. Mistenker at det kan være vaksiner som jeg fikk. (En trippelvaksine i den ene skuldra og en stivkrampesprøyte i den andre) Det kan jo også hende at jeg ikke er riktig innstilt på thyroid. Eller det kan være noe helt annet. Har bestilt time hos Arendal legesenter og håper at de kan hjelpe meg å finne ut av hva som som er galt. Om man kan bli helt som før man ble syk, det vet jeg ikke. Der er det nok mange faktorer som spiller inn. Hvor raskt man blir diagnostisert og får behandling osv. Jeg har iallefall ikke mistet håpet
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
22-10-12, 13:48 #58
Sv: Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Nå har jeg vært hos Dr.Øverbye og han mistenker problemer med blodsukkeret. Jeg har tenkt på det selv (man kjenner jo det på en måte), så da er det vel ikke rart at jeg har følt meg stadig dårligere egentlig. Det er bare det at fastlegen min ikke har villet tatt prøver, for han har ment at det er ingenting som tilsier at jeg skulle ha problemer med det.... Argh..... Av og til får jeg lyst til å spørre han om han er synsk?! Vel, jeg innser nå at her må det en livstilsendring til. Har også målt PH verdien i urinen, etter råd fra Øverbye, og den er veldig sur. For å få opp PH'en har jeg fått følgende råd: Spise mer frukt og grønnsaker. Ikke spise så mye kjøtt fra landdyr, men erstatte det med fugl og fisk. Kutte ned på kaffe og alkohol. Ikke spise sukker, brus, snop osv. Jeg er ikke overvektig, men har bilring rundt magen. Jeg er 1.68 høy og veier 66 kg.
Det jeg lurer på er om dere kan hjelpe meg med noen mat-oppskrifter som kan holde blodsukkeret stabilt og bidra til at PH verdien i kroppen blir mer basisk? Jeg synes det er så vanskelig å legge om kostholdet. Jeg vet sånn cirka hva jeg burde spise, men mangler oppskrifter til både frokost, lunsj og middag. Noen som kan hjelpe?Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
22-10-12, 14:07 #59
Re: Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Hvis du går inn på www.lavkarbo.no har de en egen tråd med matoppskrifter, som alle har det til felles at de skal holde blodsukkeret stabilt. Det er også en tråd der noen spiser mat etter ph-prinsippet. Lavkarboforumet er gratis.
Jeg spiser oftest en omelett, kyllingsalat, eggerøre eller egg og bacon til frokost.
Hjemmelaget proteinbrød (ekstremt lett og lage og det holder seg 14 dager i kjøleskap) med f.eks. laks eller makrell til lunsj og til middag spiser jeg fisk/kjøtt, saus og grønnsaker.
Jeg styrer diabetes 1 med kostholdet, så denne menyen holder blodsukkeret stabilt. Som de aller fleste diabetikere har jeg oppdaget at jeg tåler karbohydrater litt bedre om kvelden enn om morgenen, så om kvelden koser jeg meg ofte med en smoothie laget på bringebær, egg, fløte og appelsin. Jeg spiser også daglig en kiwi sammen med 6-8 paranøtter.
Sukker, kornprodukter inklusive pasta og brød, poteter, ris og mais er helt fjernet fra min diett. Jeg drikker heller ikke melk lenger da et lite glass melk er 10 karbohydrater og får mitt blodsukker til og hoppe opp.
-
22-10-12, 15:35 #60
Sv: Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
Takk for svar BenteR! Jeg gikk inn på lavkarbo.no og der var det sinnsykt mange oppskrifter da
. Fant dessverre ikke den tråden med mat etter Ph prinsippet
Ser at jeg burde ha gitt litt mer info om hva jeg liker og div..... Jeg kommer ikke til å gå over til ekstrem lavkarbo diett med en gang. Jeg kommer til å spise litt villris (aldri mer hvit polert ris), og bruke litt poteter fremdeles. Jeg elsker pasta, men det skal jeg kutte helt ut. Jeg spiser ikke svinekjøtt og ikke laks (fra oppdrett). Spiser bare hyse og breiflabb(fisk), ikke torsk eller sei eller andre fiskeslag. Men jeg spiser reker og krabbe. Jeg spiser kylling, så lenge den er økologisk, men det er ikke alltid jeg får tak i. Og så spiser jeg oksekjøtt, men det skulle jeg kutte ut.
Jeg har ikke matlyst om morgenen og jeg blir kvalm av lukta når samboer lager egg og bacon på lørdagene. Så til frokost må det være noe lett. Synes det blir vel mye egg, fløte og rømme på lavkarbo jeg. Mulig jeg har misforstått og ikke satt meg godt nok inni det. Jeg kommer til å kutte ut H-melk, men jeg vil gjerne bruke yoghurt naturell og andre syrna melkeprodukter. Jeg elsker mat med mye krydder....gjerne sterk. Jeg skal ikke mase så mye mer, siden det finnes et eget forum for kosthold. Men har dere oppskrifter, så blir jeg glad viss dere deler
og takk igjen BenteR for at du tok deg tid!
Lignende tråder
-
Fikk du Meningokokk B vaksine og har stoffskifte problemer?
Av sivcath i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 66Siste melding: 01-10-10, 13:43 -
Kræft i skjoldbruskkirtel i 2005, total thyreiodektomi
Av Lene i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 19Siste melding: 21-08-09, 18:20 -
Diagnose lavt stoffskifte fikk jeg i april - tror jeg det var
Av belit i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 26-07-07, 23:04 -
Idrett enten før eller etter man fikk lavt stoffskifte?
Av sportyBoy i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 20Siste melding: 02-07-05, 12:00 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08
Svar med sitat

Bokmerker