Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Hei
Jeg kjenner ikke referanseområdene for prøvene dine, og da er det utrolig vanskelig og mene noe som helst om dem, men jeg reagerer på at anti-TPO på 380 blir karakterisert som grenseverdi når den skal være <59.
Jeg leser en slik prøve som at det er en auto-immun prosess som angriper skjoldbruskkjertelen din, og dette vil svekke kjertelens evne til og produsere nok FT4 slik at stoffskiftet ditt vil bli svakere og svakere.
Videre har du hypothyrose i nær familie + du allerede har en auto-immun sykdoan, diabetes 1, noe som gjør deg svært utsatt for og utvikle lavt stoffskifte.
Utifra symptomer, familie med hypothyrose, diabetes 1 og forhøyet anti-TPO vil jeg mene at du er i ferd med og utvikle Hashimoto den auto-immune varianten av hypothyrose.
Hej Bente

Mange tak for dit svar.

Her får du referanseområdene:

TSH;P..........1,8 (lå på 2,8 i maj måned i år)....(Grænseværdier: 0,20-5,0 mit diabeteslaboratorie regner dog med max 4,0)
T4,total;P.....123 nmol/L...............................(Grænseværdier: 60-160)
T4,frit;P.......15,1 pmol/L..............................(Grænseværdier: 10,0-22,0)
T3,total;P.....1,2 nmol/L...............................(Grænseværdier: 1,0-2,6)
TPO-Ab;P.....380...................... .................(Grænseværdi <59!)

Jeg undrer mig over at T3 ligger så lavt, når T4 ligger inden for normalområdet - endda i den høje ende for T4 total.

MVH Jette