Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    2

Standard Mistanke om lavt stofskifte

Hej alle

Jeg har læst en del her på sonjas-stoffskifteforum i forbindelse med, at både min mor og min søster har fået diagnostiseret Lavt stofskifte (Hypothyreose) og jeg selv har en mistanke til at jeg har det.

Jeg selv har længe haft de samme symptomer som min mor:

- Koncentrationsbesvær,
    - Hukommelsesbesvær (især ved stress/manglende søvn)

Derudover har jeg:

- Hævede øjne
    - Kuldskærhed
    - Enorm træthed (kan være træt selvom jeg har sovet i 8 timer og føler mig stadig træt, efter en ekstra middagslur på 4 timer)
    - Kolde hænder og fødder året rundt (har lige fået konstateret at det ikke er blodomløbet den er galt med)
    - Har altid været langsom og skal stresse for at kunne følge med i andres tempo
    - Lav stresstærskel

Jeg fik så taget blodprøver, der blandt andet viste følgende:

TSH;P..........1,8 (lå på 2,8 i maj måned i år)
    T4,total;P.....123 nmol/L
    T4,frit;P.......15,1 pmol/L
    T3,total;P.....1,2 nmol/L
    TPO-Ab;P.....380 (Grænseværdi <59!)

Det skal så lige siges, at jeg jeg har type 1 diabetes.

Hvad får I ud af mine blodprøvesvar?

Har I nogle bud på, hvad der er galt?

På forhånd tak!

MVH Jette

Hvis I har behov for at jeg skriver på norsk (bokmål) Må I lige sige til. Så vil jeg forsøge

og for nylig fik jeg lavet et hjertekardiogram, der viste, at når jeg slappede af, havde jeg en meget lav hjertefrekvens (9-15)

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Hvad får I ud af mine blodprøvesvar?

Hei
    Jeg kjenner ikke referanseområdene for prøvene dine, og da er det utrolig vanskelig og mene noe som helst om dem, men jeg reagerer på at anti-TPO på 380 blir karakterisert som grenseverdi når den skal være <59.
    Jeg leser en slik prøve som at det er en auto-immun prosess som angriper skjoldbruskkjertelen din, og dette vil svekke kjertelens evne til og produsere nok FT4 slik at stoffskiftet ditt vil bli svakere og svakere.
    Videre har du hypothyrose i nær familie + du allerede har en auto-immun sykdoan, diabetes 1, noe som gjør deg svært utsatt for og utvikle lavt stoffskifte.
    Utifra symptomer, familie med hypothyrose, diabetes 1 og forhøyet anti-TPO vil jeg mene at du er i ferd med og utvikle Hashimoto den auto-immune varianten av hypothyrose.

Medlem siden
    Sep 2012
    Meldinger
    2

Standard Sv: Re: Hvad får I ud af mine blodprøvesvar?

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hei
    Jeg kjenner ikke referanseområdene for prøvene dine, og da er det utrolig vanskelig og mene noe som helst om dem, men jeg reagerer på at anti-TPO på 380 blir karakterisert som grenseverdi når den skal være <59.
    Jeg leser en slik prøve som at det er en auto-immun prosess som angriper skjoldbruskkjertelen din, og dette vil svekke kjertelens evne til og produsere nok FT4 slik at stoffskiftet ditt vil bli svakere og svakere.
    Videre har du hypothyrose i nær familie + du allerede har en auto-immun sykdoan, diabetes 1, noe som gjør deg svært utsatt for og utvikle lavt stoffskifte.
    Utifra symptomer, familie med hypothyrose, diabetes 1 og forhøyet anti-TPO vil jeg mene at du er i ferd med og utvikle Hashimoto den auto-immune varianten av hypothyrose.
    Hej Bente

Mange tak for dit svar.

Her får du referanseområdene:

TSH;P..........1,8 (lå på 2,8 i maj måned i år)....(Grænseværdier: 0,20-5,0 mit diabeteslaboratorie regner dog med max 4,0)
    T4,total;P.....123 nmol/L...............................(Grænseværdier: 60-160)
    T4,frit;P.......15,1 pmol/L..............................(Grænseværdier: 10,0-22,0)
    T3,total;P.....1,2 nmol/L...............................(Grænseværdier: 1,0-2,6)
    TPO-Ab;P.....380...................... .................(Grænseværdi <59!)

Jeg undrer mig over at T3 ligger så lavt, når T4 ligger inden for normalområdet - endda i den høje ende for T4 total.

MVH Jette

Lignende tråder

1. Ble nektet å få vite mine egne blodprøvesvar
    Av Kevlin i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 12
    Siste melding: 14-11-11, 12:08
  2. Hvad kan japansk medicin hvad vores ikke kan?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 04-11-11, 16:23
  3. Mine blodprøvesvar
    Av Fernanda i forumet Blodprøver
    Svar: 21
    Siste melding: 11-06-11, 21:24
  4. Lurer litt på mine blodprøvesvar...
    Av Funny i forumet Blodprøver
    Svar: 12
    Siste melding: 13-11-10, 18:11

Bokmerker