Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
    Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    29

Standard Sv: Tolkning av blodprøvesvar. Sekundær hypothyreose?

Sitat Opprinnelig skrevet av Bomull Vis post
    Jeg har nå blitt henvist til indremedisiner og det skal bli spennende og se om han kan hjelpe meg ut av den tåka jeg befinner meg i. Han er spesialist på ME og jeg er egentlig litt redd for at han vil sette den diagnosen på meg.
    Ja, tenke seg til... Jeg har visst ME, tror min spesialist. Lavt stoffskifte kan han GARANTERE meg at jeg ikke har.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Takk for svar. Jeg ble litt klokere.

Jeg har ikke sekundær hypothyreose, fordi dette er en tilstand som er veldig veldig sjeldent. Så da slipper jeg og bekymre meg for det. Jeg visste ikke at indremedisinere også var synske...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Sekundær hypothyreose?

Hej Bomull
    Jeg har ikke sekundær hypothyreose, fordi dette er en tilstand som er veldig veldig sjeldent. Så da slipper jeg og bekymre meg for det. Jeg visste ikke at indremedisinere også var synske...
    Kan være at sekundær hypothyreose relateret til hypofysen/hypothalamus (begge hormonkirtler i hjernen) kan kaldes for sjælden. Det tror jeg ikke selv på, da begrebet "sjælden" forudsætter systematisk screening af alle under mistanke for hypothyreose, før man kan vide noget om hvor hyppigt den forekommer. Nu kender man kun til de tilfælde lægerne tilfældigvis opdager, når tilstanden er blevet så "veludviklet" at det kan påvises i blodprøverne, mens alle andre bliver overset. Faktisk tror jeg at der er langt flere uopdagede tilfælde af sekundær hypothyreose, end "primære". Desuden findes der et hav af andre årsager til sekundær hypothyreose, end de "endokrinologiske".

Men hvorfor skulle du bekymre dig mere om den "sekundære" end den "almindelige" hypothyreose? Begge typer "føles" lige og er lige så udfordrende at behandle med god effekt... Men måske tænker du på mikro-knude i hypofysen, som lægerne mener er en hyppig årsag. I så fald forstår jeg din bekymring, selv om så vidt jeg ved - er hypofyse-knuder ikke dødelige.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Tolkning av blodprøvesvar

jeg er alltid så imponert over folk som kan gi garantier. Hvordan begrunnet han det?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel, når fT4=10 er stoffskiftet lavt. Det kan de bare ikke være noen somhelst tvil om Bomull.......
    Har mange ganger inntrykk av at enkelte spesialisters diagnose er en jobbsøknad, eller uttrykk for en mer handlingsvegrende tilstand hos spesialisten.
    Men for all del - jeg har ikke sagt noe om dette tilfellet !

Så er det jo sånn at nesten alle symptomer på lavt stoffskfite også finnes i en ME-diagnose. Mange av målingene også.
    ME kan man ikke gjøre så mye med, så hvorfor ikke se om en prøvebehandling på stoffskfitet hjelper ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    29

Standard Sv: Tolkning av blodprøvesvar. Sekundær hypothyreose?

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    jeg er alltid så imponert over folk som kan gi garantier. Hvordan begrunnet han det?
    Det begrunnet han med at blodprøvene mine (se innlegg # 13) var helt normale. FT4 på 10, var ikke unormalt. Jeg prøvde å si at når FT4 var under normalen, men TSH innen normalområdet, så kunne jo dette være et tegn på at det var noe galt med kontrollapp. i hypofysen. Da trakk han på smilebåndet og fortalte meg at dette var svært sjeldent og at dette ikke gjaldt meg. Han mente at alle mine blodprøveverdier som var i nedre del av referanseomr. var helt normalt, og ikke et tegn på sykdom. Det kliniske bildet spurte han ikke om...

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så er det jo sånn at nesten alle symptomer på lavt stoffskfite også finnes i en ME-diagnose. Mange av målingene også.
    ME kan man ikke gjøre så mye med, så hvorfor ikke se om en prøvebehandling på stoffskfitet hjelper ?
    You tell me...

Jeg opplevde det som han overhodet ikke var intr. i å forholde seg til hypothyreose (som jeg var henvist for) i det hele tatt. Hørte jo på måten han snakket på, at han vinklet inn på ME etter å ha tilbringt et par min. på legekontoret hans. Jeg prøvde å argumentere etter beste evne, men han var ikke særlig lydhør. Hadde jo selvsagt klart å glemme (surprise!!) notatene mine + gamle blodprøver hjemme, så jeg husket nok bare 30 - 40 % av det jeg hadde tenkt å ta opp. Så da vet jeg jammen ikke hvor jeg skal sette kurs mot nå..

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Bomull

Kan være at sekundær hypothyreose relateret til hypofysen/hypothalamus (begge hormonkirtler i hjernen) kan kaldes for sjælden. Det tror jeg ikke selv på, da begrebet "sjælden" forudsætter systematisk screening af alle under mistanke for hypothyreose, før man kan vide noget om hvor hyppigt den forekommer. Nu kender man kun til de tilfælde lægerne tilfældigvis opdager, når tilstanden er blevet så "veludviklet" at det kan påvises i blodprøverne, mens alle andre bliver overset. Faktisk tror jeg at der er langt flere uopdagede tilfælde af sekundær hypothyreose, end "primære". Desuden findes der et hav af andre årsager til sekundær hypothyreose, end de "endokrinologiske".

Men hvorfor skulle du bekymre dig mere om den "sekundære" end den "almindelige" hypothyreose? Begge typer "føles" lige og er lige så udfordrende at behandle med god effekt... Men måske tænker du på mikro-knude i hypofysen, som lægerne mener er en hyppig årsag. I så fald forstår jeg din bekymring, selv om så vidt jeg ved - er hypofyse-knuder ikke dødelige.
    Hei!

Jeg leste nok ordet "tumor" litt for mange plasser da jeg begynte å søke på sekundær hypothyreose, var nok derfor jeg ble litt svett.

Nå er det jo slik at endokrinologen min ikke vil gå med på at jeg kan ha en mulig "feil" i kontrollapp. i hypofysen min, så når bør vel min største bekymring være at han faktisk ikke vil ta tak i hypothyreose-problematikken i det hele tatt. At jeg har en FT4-verdi på 10 (11-23) har ingen betydning, han kunne garantere at jeg ikke hadde lavt stoffskifte.

Du skriver at det finnes et hav av andre årsaker til sekundær hypothyreose, enn de endokrinologiske. Kan du utdype dette? Eller har du en link? Hadde vært intr. å lese.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Høres jo ut som at legen glemte å ta ut bomulsdottene i øra sine
    Nei det er ikke så greitt dette......

Du får vel rane et apotek da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det begrunnet han med at blodprøvene mine (se innlegg # 13) var helt normale. FT4 på 10, var ikke unormalt. Jeg prøvde å si at når FT4 var under normalen, men TSH innen normalområdet, så kunne jo dette være et tegn på at det var noe galt med kontrollapp. i hypofysen. Da trakk han på smilebåndet og fortalte meg at dette var svært sjeldent og at dette ikke gjaldt meg. Han mente at alle mine blodprøveverdier som var i nedre del av referanseomr. var helt normalt, og ikke et tegn på sykdom. Det kliniske bildet spurte han ikke om...
    Hmmm...det er vel det jeg kaller for (dårlig) kvalifisert gjetning. Enten det eller så har han med røntgensynet sitt vurdert hypofysen din. Beklager å måtte si det, men dette ville ikke vært en vurdering jeg ville følt meg trygg på, nettop fordi det ligner mer en gjetting enn en vurdering. Du har krav på en ny vurdering i henhold til pasientrettighetslovens paragraf 3. Be fastlegen sende en ny henvisning, du trenger ikke begrunne dette.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Sekundær hypothyreose?

En annen ting er at han ikke burde gi deg den "garantien" uten å ha sett på fT3 noen ganger... Uten det vil vedkommende ikke kunne være i nærheten av å vurdere om du har nok stoffskiftehormoner. Og ISÆR om du har symptomer burde vedkommende ta dette i betraktningen.

En ting til hans forsvar er jo at kanskje kontrollmekanismen din er slik at TSHen MÅ "trykke gassen i bånn" for å få rett reaksjon. Jeg er ikke overbevist om at TSH fungerer likt fra person til person... Begge muligheter burde betraktes, og ikke avfeies om du opplever problemer.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-10, 11:07
  2. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-10, 11:07

Bokmerker