Sitat Opprinnelig skrevet av Anne H H Vis post
For 3 uger siden begyndte jeg så på ERFA og det har desværre ikke været nogen solstrålehistorie endnu. Det eneste gode jeg pt. kan fortælle er, at jeg vågner tidligere og har nemmere ved at falde i søvn. Om dette skyldes, at jeg oplevede den helt store bedring, da jeg i 2010 begyndte på T3 og at bedringen derfor ikke er ligeså radikal nu, er vel meget sandsynligt, men jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at jeg føler, jeg er faldet i et hul energimæssigt og har kraftige øjenspændinger, hvilket gøre, at jeg er meget obs på, hvorvidt jeg skal fortsætte behandlingen, men indtil videre fortsætter jeg. Jeg skal snart vende tilbage med mere nyt og uddybende detaljer, men pt. er jeg pludselig blevet så træt, at jeg knapt nok kan koncentrere mig om at skrive
Enten er doseringen for lav (f.eks. en grain af Erfa kan sagtens virke svagere eller stærkere end en grain af en anden Thyroid, hos forskellige patienter), eller kan det også lyde som den gang jeg har startet på Erfa Thyroid, efter at den sidste tablet af Westhroid var brugt og det var umuligt at skaffe nye forsyninger. Der findes nogle "typer" for hvem Erfa Thyroid virker sløjt (ingen ved hvorfor). Om du hører til "typen" kan først afgøres, hvis det viser sig at heller ikke doseøgningen frembringer bedre velbefindende. Du skriver ikke hvor meget Erfa du tager hver dag, men uanset hvor meget/lidt - vær obs på at ved alle "thyroider" falder T4/FT4 og det har ingen betydning for velbefindende såfremt T3/FT3 ligger højt nok.

Man kan ikke bruge direkte beregninger af T4/T3 i Thyroid i forhold til det syntetiske T4/T3 man har været i behandling med før. Det er ikke den samme "vej" at de naturlige og de syntetiske hormoner nyttiggøres i kroppen. Derfor er fremgangsmåden ved Thyroid, at man øger indtil symptomerne mærkbart mildnes og denne dose fortsætter man med indtil man evt. øger videre for at se om evt. rest-symptomer forsvinder. Hvis det virker som om det alligevel ikke fungerer godt nok, da er tiden inde til at bruge en måned på at teste nat-medicinering. Hos mange udnyttes medicinen langt mere effektivt, når det indtages i overensstemmelse med vedkommendes døgnrytme.

Hvis Erfa fortsætter med tydeligt at virke for sløjt, uanset skifte til natmedicinering og /eller doseøgning over en periode på 3-4 uger, da er tiden inde til at overveje at skifte præparat. Det gjorde jeg og det har fungeret fint lige siden.

Alt i alt - kan det tage op til et år før effekten af Thyroid stabiliserer sig, men man skal hver måned regne med nogle forbigående udsving i tiden op til menstruationen hos kvinder i den fødedygtig alder, hvorimod på tærsklen til, under og efter at overgangsalderen er indtruffet - er det meget normalt at dose af Thyroid skal ny-tilpasses igen. Nogle har brug for at reducere dosen lidt, mens andre har faktisk brug for at øge lidt. Det er individuelt, men også her er det vigtigt hellere at overdosere lidt og så reducere, end at underdosere og forblive underdoseret.

Blodprøver er nytteløse at styre Thyroid-behandlingen med, undtagen måske målingen af FT3 for at forhindre læger i at "larme" pga. det lave TSH, der også altid er undertrykt ved Thyroid-behandling.

Mange læger ignorerer det "typiske" (ved Thyroid-behandling) lave FT4 og forsøger at presse patienterne til at reducere Thyroid-dose alene pga. undertrykt TSH. Det er en fejl!

Man udvikler IKKE hyPERthyreose af undertrykt TSH.

Kun hvis FT3 sprænger loftet, er der grund til at reducere medicindose, men DET behøver man IKKE blodprøver til at "fortælle" een, fordi det kan i den grad mærkes, at man selv ønsker at få problemet løst i en fart...