Min fordøjelse har rettet sig fuldstændigt, og det er jo en vigtig forudsætning for meget andet. Desuden har jeg fået større lungekapacitet og flere kræfter end jeg har haft længe - var helt smadret af den ny Eltroxin og kunne ikke rejse mig ordetligt med Euthyrox. Har også fundet ud af, at det liv, jeg troede, var normalt for mig, nok kunne have været en hel del bedre, hvis jeg havde fået thyroid for længe siden. (Men da jeg i første omgang fik diagnosen, var jeg bare helt i knæ og var vildt taknemmelig for Eltroxinen, selvom jeg aldrig kom til at føle mig helt som mig selv igen. Man kan vel sige, ens forventninger kan sættes for lavt ... ) Også min psykiske energi er en helt anden med thyroid

Men jeg kan godt mærke, at det stiller nogle krav pludselig at blive mere stærk; kroppen kan blive i tvivl om, hvad den skal stille op ... Så jeg er meget træt om aftenen. Bliver dog i modsætning til tidligere til gengæld også søvnig , og det er en stor hjælp. Har ellers i årevis bare været stiv af træthed om aftenen - overtræt - og ikke følt, jeg har kunnet ændre noget. Lidt svært at beskrive. Men så har jeg længe haft den vane at styrte rundt lige inden, jeg skal sove - helt tosset - og lave alt muligt, jeg skulle have nået tidligere men ikke havde energi til. (Og komme alt for sent i seng)

Men det har ikke været sådan, at jeg har haft mere energi sidst på aftenen heller. Der kan jeg bare bedre presse mig selv Men det er jo selvfølgelig skruen uden ende.

Thyroiden gør det endnu vigtigere at være opmærksom på de her ting, som jeg føler og forstår det. Jeg er begyndt at tage 3 mg melatonin med timerelease - købt hos den orthomolekylære læge - om aftenen, inden jeg skal sove. Hader piller (især efter eltroxin-skandalen, der gjorde det klart, hvor galt det kan gå bare ved at æde nogle bestemte 'hjælpestoffer' ...) men det er altså vejen frem for mig at sørge for at sove NOK.

Og så lige en vigtig detalje: De læger, der vover at skrive thyroid ud, gør det i fortrolighed med patienten. Vedkommende løber en stor risiko for at blive ugleset af sine kolleger, selvom der ikke er noget som helst ulovligt i det. Så pas godt på den gode læge, du forhåbentlig finder.

Nielsigne.