"Ikke følt meg bra" over flere år. Forverring etter en langvarig lungebetennelse. Utsatt for svært sterkt stress i perioder. Hjertebank (hvilepuls på 95-120), svetter svært lett, overvektig (BMI ca 36. Noe økning det siste året eller så, men ikke uforholdsmessig sett i forhold til diett og aktivitet), svimmel, sliten, migrene, osv. Mye plaget med bronkitt på vinteren. Vegetarisk kosthold, noe som, sammen med at jeg er svært lite glad i sol, trolig forklarer lavt nivå av vit D.

Fastende prøver:

S-TSH 3,2 Ref: 0.20-4.0
S-Fritt T4 20,6 Ref: 11,0-23,0
S-Fritt T3 6,0 Ref 3,5-6,5
S-Anti-TPO 299 Ref Mindre enn 100
S-TRAS Under 0,8 Ref Under 1,0

Andre avvik:
S-Vit D 26 Ref 50-150

"Lett forhøyet hvite blodceller"
B- Leukocytter 14,8 Ref 11,7-15,3
B- Trombocytter 11,3 Ref 3,5-10,0

"Noe lavt godt kolesterol, men forøvrig god kolesterolbalanse og blodsukker"

I brevet jeg fikk står det thyroditt. På arket med prøveresultater står det autoimmun thyroditt.

Før jeg bestiller oppfølgingstime hos legen vil jeg gjerne vite hva jeg kan regne med. Jo mer jeg vet, jo mer fornuftige spørsmål kan jeg stille legen, og jo større sjanse er det for at jeg forstår hva det er han sier.

Hva står jeg trolig ovenfor? Er det realistisk å håpe at dette kan være noe som er her pga lavt vit D nivå, og at jeg kan snu dette ved å være nøye med å ta tilskudd fremover? Er det et håp om at dette kan være en midlertidig betennelse som kan tas på et eller annet vis?