Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
Tråd: Sentral Hypotyreose
Hybrid View
-
10-08-12, 21:20 #1
Sv: Sentral Hypotyreose
At have et "teknikker hode" er altså ikke så værst, såfremt du holder fast i de forudsætninger, der gør dig til en dygtig teknikker: objektivitet også (eller specielt) over for hvad det behager lægerne at tørre os af med. Se forresten gerne, hvad din danske teknikker-kollega har bedrevet i emnet "D-vitamin", længe før emnet blev stuerent: D-vitamin - Litteraturstudie.
for teknikkere!
Når det gælder THS's uransagelige veje, kan du se eksempel herpå i tråden TSH-variation over dagen, døgnrytme, dog er TSH-døgnrytmen altid forstyrret ved sekundær og tertiær hypothyreose. Fælles for alle er dog, at TSH holder sig altid forhøjet hele dagen efter en søvnløs nat. Ligeledes fælles for alle er, at ønsker man sit TSH ligge lavest muligt i blodprøven - bør man sørge for at få sovet godt natten forinden og ellers bør man insistere på at få udtaget blodprøven i tidsrummet kl. 11-16 - jo senere prøvetidspunktet desto lavere TSH.
Hvad angår rygning (røyking) har Blondie skrevet lidt om det for godt og vel et år siden:
Ellers er det hinsides al tvivl, at nikotin påvirker vores hormoner, og helbred, men som med alt andet - der er ikke noget så skidt, at det ikke er godt for noget og omvendt, som jeg har skrevet om her (jeg er selv en lidenskabelig ryger
).
Sidst men ikke mindst, vil jeg appellere til dit "teknikker hode" om ikke at fare på limpinden når "referenseområde/normalområde" kommer på tale, uanset i hvilken sammenhæng. Hvad der er "normalt" for en person, er så absolut "u-normalt" for en anden. Essensen i begreberne "normal" og "u-normal" er IKKE semantik, men i allerhøjeste grad handler det om virkelige tilstande dvs. symptomer eller deres fravær, trivsel eller lidelse, fred eller plager, depression eller livsglæde, indadvendthed eller udadvendthed... osv. Det betyder at to personer men hver præcis samme tal for TSH og FT4 (f.eks.) liggende nøjagtig samme sted i "normalområdet" - kan have det fuldstændig modsat: den ene er glad, lykkelig og trives, hvor den anden er hundesyg og har det håbløst.
Alt dette står og falder med hvilken type er indehaveren af tallene. Der er flere forskellige medfødte hormon-dominance-typer blandt mennesker og afhængig af hvilken oprindelige hormon-dominance-type en person er - vil vedkommendes egne "normalområder" ligge helt forskelligt fra lægernes. Da er det ikke særlig smart at lade sig lede af disse standardiserede begreber, fordi de kan ikke passe til alle mennesker, lige så lidt som vi er hinandens kloner, vel?
Før de misvisende "normalområderne" var opfundet, har lægerne klaret at behandle patienterne effektivt, ved at observere symptomerne og prøvebehandle = på skift at justere op og justere ned, indtil patientens symptomer forsvandt. Succesraterne for behandlingen var overvældende. Det var dengang, mens i dag er man heldig hvis man har en hund med hypothyreose...
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-08-12, 13:55 #2
Sv: Sentral Hypotyreose
Huff - lufta gikk litt ut av meg i løpet av ferien
Og så er det hektisk på jobb.
Nei jeg går ikke på limpinnen, jeg blir vel mer lei meg. Her gjøres det et større arbeid for å samle inn data, og så blir det så dårlig behandlet?? Og så tester de ikke FT4 på andre enn de med TSH mindre enn 0,2 eller større enn 4,0? ref http://web.archive.org/web/200406260...39/1430639.pdf
Klippet fra doc:
Blood samples were drawn without any restriction
regarding eating or time of medication. The thyrotropin
(TSH) levels of serum samples were analysed at the
Hormone Laboratory, Aker University Hospital. If TSH
was < 0.2 mU/l, free thyroxine (fT4) and total triiodothyronine
(T3) were measured in the same sample. If
TSH >4.0 mU/l, fT4 and TPOAb were measured.
Det eneste de korrigerer for er TPOAb (Anti-TPO?) alt annet kaller de "anntatt frisk beffolkning"???
Det de kunne ha gjort var å måle FT4 og FT3 på alle og så kunne si noe statistisk om hvordan TSH, FT4 og FT3 henger sammen.
Jeg har leita lenge etter litt mer statistisk bearbeding av tallmaterialet og det eneste jeg har funnet er fra Australia!!!!
Jeg fant det selvsagt her på forumet. Sjekk link, opprinnelig postet av Anitab https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10536
Næmmenh
TSH er jo ikke normalfordelt.
Les hva ALUN STEVENS kommenterer i linken, og la meg sitere; Each healthy individual is only at one of the points. They are ‘normal’ when they are at that point.
Ellers, når bør man teste, når er det riktig å teste? Vel jeg har lest argumentet om at man bør teste etter kl 11.00 slik at TSH har falt. Og argumentet er at de fleste testene som danner grunnlaget for referanseområdet er tatt etter kl 11.00. Derfor skulle det bli "riktig". Etter kl 11.00 er det visstnok heller ikke store variasjoner før TSH igjen stiger på kvelden/natten.
Mange fine linker Anisa, og stor respekt for kjemi-ingeniørens D-vitamin studie.
Røyking. Vanskelig, tror jeg, å argumentere for noe annet enn at det er usunt.
Men nå skal jeg ta men en røyk før jeg må løpe i et møte
Lignende tråder
-
B-12 og hypotyreose?
Av Vigdis i forumet B-vitaminerSvar: 31Siste melding: 31-01-13, 10:37 -
Artikkel i jcem om behandling av sentral hypo men interessan
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 1Siste melding: 29-06-12, 08:28 -
Hypotyreose og trening
Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 21-09-09, 19:21 -
Sykmelding og hypotyreose
Av Elly i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 27-10-08, 22:15 -
Artikkel i jcem om behandling av sentral hypo men interessan
Av nora i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 29-01-08, 20:56

Bokmerker