Hei Blondie
Forrige melding var et litt sleivete forsøk på sort humor. Mye sort humor hos oss foresten.

Helt klart. Jeg kan ingenting om det, men oppe i mitt teknikker hode skulle alle prøver vært tatt på samme tidspunkt, analysert på samme lab, etter samme prosedyre i samme maskin. Det er fortsatt antagelig mange muligheter til feilkilder, og det er sikkert som du sier; følsomme saker. Helst samme laboranten også. Når man så vet hvordan verdiene varierer over døgnet, kan man extrapolere resultatene til det tidspunktet på døgnet prøvene ble tatt. Samt korrigere for virkningen av å innta substanser som påvirker måleresultatet.

Men jeg blir usikker på hva som er riktig når du sier at TSH faller raskt, mens andre sier at det faller jevnt til halvparten på ettermiddagen (når er det? 16.00?)
Du sier at nikotin, som er en faktor her, senker TSH, andre sier at den heves, og for sikkerhets skyld sier noen at påvirkningen er uavklart. Så kan man legge på individuelel forskjeller. OBS!!! jeg sier IKKE at du er alene om å mene det du mener, jeg bare påpeker at det menes forskjellig. Og dette er jo viktig å ha kontroll på. Men til slutt er man uansett prisgitt legens kunnskap og hva denne mener er riktig for i det hele tatt få prøvd medisinering.

Prøvene til kona er tatt sånn ca kl. 11.00 og kl. 13.00 , er analysert på to forskjellige lab og er egentlig veldig like i resultat, men med noe forskjell i referanseområdet.
Faktisk er det en prøve fra 2007 som er analysert ved samme lab som en av årets prøver og de viser samme verdier +/- , her vet jeg ikke når på døgnet prøven ble tatt.

Jeg er enig med å ta prøvene på et riktig tidspunkt, og det er jo ikke om å gjøre å få en diagnose på stoffskifte sykdom. Men siden stoffskifte kom på banen, etter at det ble påvist diffust struma, har på mange måter bitene begynt å falle på plass rundt det kona har slitt med de siste 10 åra. De har i denne tiden kalt det "en hormontilstand". Det jeg "kjemper for" - med min kones velsignelse - er i det minste få prøve en prøvebehandling - spesiellt siden legen ikke kan komme opp med en alternativ diagnose.

Jeg mener ikke kona har sek./tert. hypotyreose fordi at hun har lav TSH - den er vel forresten "normal". Jeg mener det fordi TSH er normal OG FT4 er lav. (og så er det symptomene da). Derfor tror jeg ikke en høyere TSH vil hjelpe, snarere tvert imot. Nå varierer vel FT4 også over døgnet så (jeg prøver igjen med å manipulere prøvene) Vi sjekker FT4 om morgenen (Før den høye TSH får opp FT4 nivået) og TSH på ettermiddagen.

God helg alle sammen