Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Exclamation Fastlege Dorota K Thune Iversen - Nøste legesenter

En lege som HELFO byttet meg over til, fordi hun jeg hadde begynte som assisterende kommuneoverlege i Bærum kommune.

Dette er legen som hev seg rundt for å skrive ut Fosamax
    Da jeg ba om utskrift av hva Fosamax var - skrev hun bare ut den første siden;
    dvs ikke den siden som lister opp bivirkningene.

Jeg opplevde at hun ble sarkastisk da jeg sa at Prednison var et steroid:
    "Hva tror du hydrokortison er da?!"
    For den som vil lese hva jeg skulle svart - så har Anisa skrevet om forskjellen flere steder:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Du må være opmærksom på, at selv om du har lavt cortisol kan man sagtens opleve tegn på overdosering alligevel,
    hvis man har været behandlet (længe nok) med prednison-baserede lægemidler,
    hvorimod samme-styrke-behandling med hydrocortison ville indgå i kroppens omsætning så "naturligt" som kroppens eget cortisol -
    i dette tilfælde for lidt af det.
    Der cirkulerer jo "skæve" steroid-molekyler, som kroppen forsøger at deponere efter bedste evne,
    men da de jo ikke er bio-identiske med kroppens egne - kan det give bivirkninger, som overdoserings-lignende,
    selv om den totale dagsdose var lille. Selv ved Addison`s bruges prednison-lægemidler kun i nødstilfælde.

Kan du (andre?) genkende noget på billedet?

- og denne:
    Forskellen mellem Prednisolon og Hydrokortison er, at steroidmolekylet, som udgør virkestoffet i Prednisolon - findes ikke tilsvarende i menneskekroppen. Steroidmolekylet-prednisolon/prednison er kunstigt ændret i designer-drug-laboratoriet og denne ændring har til formålet, at få stoffet til at virke stærkere på kroppens inflammatoriske tilstande, dvs. for at opnå en immunitetundertrykkende effekt, hvilket ellers kun ville være muligt ved anvendelse af overdoser af "almindeligt" hydrocortison.

Hydrokortison-medicinen er naturidentisk med kroppens eget hormon og dermed "arbejder" meget mere på kroppens egne præmisser, end f.eks. et lægemiddel, der er designet udelukkende til symptom-behandling, som Prednisolon jo er.

At anvende hydrokortison til binyrestøtte er derfor meget mere effektivt til formålet, hvor Prednisolon-behandling (mener jeg) vil ikke medføre binyrebarkens gendannelse, men vil kun undertrykke symptomerne på "trætte" binyrer dvs. nogen tid efter at Prednisolon-behandlingen er ophørt - vil "binyretrætheden" vende tilbage, da binyrerne kan ikke blive understøttet af dette "fremmede" prednisolon-molekyle. Kun symptomerne bliver undertrykt. Desuden er risikoen for overdosering med Prednisolon også 4 gange højere end ved hydrokortison. Og lige som med Graves-øjne, kan man risikere at blive ved med at skulle gå resten af sit liv med "måneansigtet" hvis uheldet er ude. Ved hydrokortison er denne risiko 4 gange mindre idet overdosering med hydrokortison ses mest hos doping-misbrugere eller hos patienter, der har ukyndige læger. I almindelig behandling med hydrokortison er det meget svært IKKE at kunne bemærke, når grænsen for safe dosis er nået, mens ved Prednisolon virker/opfattes alle smådoser, som smådoser og man bare fortsætter ind i overdose, uden at føle at man er på gale vej.

WEEEE.... "det er jo kun 2,5 mg Prednisolon. Det kan aldrig skade, vel?" Men da det i virkeligheden er en mængde, som svarer til 10 mg hydrokortison - kan man ikke undgå at se OM man trapper op for hurtigt, vel? Prednisolon derimod giver et hurtigt boost og.... alle er glade. Indtil man skal af stoffet igen. Så viser det sig, at man slet ikke har opnået denne permanente gendannelse af binyrer, det ellers var hensigten. Tværtimod - er det sket, at folk har måttet konstatere, i det lange løb, at deres binyrer blev yderligere undertrykte i Prednisolon-processen og bliver endnu mere "trætte" end før. Og dette er ikke værd at løbe risiko for, mener jeg. Og hvorfor skulle man også gøre det, når man kan blot benytte hydrokortison i stedet? Jeg kan derfor ikke helt forstå, hvad vi skal med denne diskusion....

Der er gode grunde til, at alle orthomolekylære læger udelukkende benytter hydrokortison til binyrestøtte. Og der er gode grunde til, at en del andre læger også gør det - selv om det ville være praktisk meget "nemmere" for alle, hvis man bare kunne bruge Prednisolon til alt...

Dette er, hvad jeg har læst mig til efterhånden og på denne baggrund "køber" jeg denne forklaring, endsige tør at give den videre.

Både Fosamax og Predni-son(-solon) er fælslige medikamenter som leger skriver ut støtt og stadig.

Jeg ble ikke værende lenge hos nevnte lege - det høres kanskje ikke så ille ut,
    men jeg opplevde henne som mer enn ille nok!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Fastlege Dorota K Thune Iversen - Nøste legesenter

Noen må ha Prednisolon, Kevlin, noen sykdommer krever det. Men mange leger ser ut til å ikke ha kunnskap om hva en fysiologisk dose med et hormon kan gjøre av en forskjell! Mange leger er vant til å forholde seg til en dose på 100-150 mg kortison. Det er jo en annen divisjon enn å ta 20-30 mg! Håper du har fått en bedre lege du kan snakke med nå, Kevlin
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Fastlege Dorota K Thune Iversen - Nøste legesenter

Jeg lå på en 32 mg kortison når jeg var hos endokrinolog. Han sa at dette tilsvarte ca5 mg prednisolon. Derfor er det viktig å huske at dosen på kortison og prednisolon ikke må sammenlignes da prednisolon er mye mer potent.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Fastlege Dorota K Thune Iversen - Nøste legesenter

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Noen må ha Prednisolon, Kevlin, noen sykdommer krever det. Men mange leger ser ut til å ikke ha kunnskap om hva en fysiologisk dose med et hormon kan gjøre av en forskjell! Mange leger er vant til å forholde seg til en dose på 100-150 mg kortison. Det er jo en annen divisjon enn å ta 20-30 mg! Håper du har fått en bedre lege du kan snakke med nå, Kevlin
    Takk - det virker som min ny fastlege er mer empatisk og - ikke minst - åpen for innspill fra sine pasienter

Jeg er ikke overbevist om at prednisolon / prednison noen ganger er den beste løsningen - og jeg finner det påfallende
    at Hydrokortison skal være så vanskelig (og dyrt!!!) å få tak i. Tror som med levaksin at medisinmafia'n har hjernevasket
    beslutningstagere samt leger om at DET er hva pasienter trenger. Dvs medisiner som er (har vært) patentert og/eller;
    til syvende og sist gjør pasientene "in need" for ytterligere medisiner.

Moren til ei venninne av meg begynte på Prednisolon ved juletider - etter noen måneder fikk hun måneansikt.
    Om hun nå har sluttet med den, vet jeg ikke - men jeg vet at hun i sommer har vært deprimert.
    Noe som ikke er vanlig for henne; sommeren er den tida på året hvor hun er på (hæærlige) hytta si non-stop...

Forskellen mellem Prednisolon og Hydrokortison er, at steroidmolekylet, som udgør virkestoffet i Prednisolon - findes ikke tilsvarende i menneskekroppen.
    ..

Hydrokortison-medicinen er naturidentisk med kroppens eget hormon og dermed "arbejder" meget mere på kroppens egne præmisser, end f.eks. et lægemiddel, der er designet udelukkende til symptom-behandling, som Prednisolon jo er.

risikere at blive ved med at skulle gå resten af sit liv med "måneansigtet" hvis uheldet er ude.
    ..

Der er gode grunde til, at alle orthomolekylære læger udelukkende benytter hydrokortison til binyrestøtte. Og der er gode grunde til, at en del andre læger også gør det - selv om det ville være praktisk meget "nemmere" for alle, hvis man bare kunne bruge Prednisolon til alt...
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Fastlege i Østfold?
    Av vinter i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-12, 00:26
  2. Jeg må bytte fastlege!
    Av Vilja i forumet Hos legen
    Svar: 4
    Siste melding: 06-10-10, 16:59
  3. Byttet fastlege...