Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard ME først, så lavt stoffskifte

Jeg har i den senere tid hørt om flere som har fått diagnosen ME, hanglet seg avgårde og blitt enda dårligere, før legen plutselig oppdager at stoffskiftet er for lavt.
    Jeg vet jo fra før at har man lavt stoffskifte, så er man utsatt for og få for eksempel ME som følgesykdom. Men her kom altså ME-diagnosen først.
    Guttungen min fikk ME-diagnosen i fjor. Jeg maste og maste på og få sjekket stoffskiftet hans, men selv om TSH var over 6 på ene prøven, så var FT4 (lavt) innenfor "normalen" og lavt stoffskifte blankt avvist.
    Det jeg sitter og grubler på er om mange av de som får diagnosen ME faktisk har det legene kaller et stoffskifte i grenseland? Om dette er tilfelle, kunne jo mange spart seg for mye, om de hadde blitt behandlet for stoffskiftet på et mye tidligere tidspunkt....

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Arrow Sv: ME først, så lavt stoffskifte

Derom strides de lærde - men jeg tror også slik som du (og de legene som mener) at ME oftest er ubehandlet/underbehandlet lavt stoffskifte.
    I alle år før datteren min ble født var jeg en ekstrem lesehest, men det er først det siste halvåret at jeg så smått har begynt å lese bøker igjen.

Så det er jo bra
    poenget mitt er at en av bøkene jeg har lest (som tom er på engelsk!!) er Mark Starrs Hypothyrodism 2: The Epidemic -
    i den står det så mye informativt at jeg vet knapt hvor jeg skal begynne for å anbefale den

Jeg har skrevet litt i et par andre tråder om dette - denne henvisningen kan kanskje friste til videre underssøkelse av nevnte bok:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Husker du når på dagen prøvene er tatt?
    Blodprøver bør tas tidlig på morgenen og fastende. Bl.a TSH beveger seg (noen ganger mye) iløpet av døgnet.
    TSH er høyest rundt midnatt og jo lenger ut på dagen du kommer, dess mer har den sunket.
    Hvis du røyker så senkes TSH - ikke alle leger vet dette (heller).

..

Det er flere fysiske tegn (som legene ikke vet /bryr seg så mye om; fordi de har de magiske blodprøvene....) sjekk f.eks denne:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..
    Så har jeg tatt texten en tur innom google oversetter - http://translate.google.no/:
    "Denne type hevelse er unik for hypothyrodism. ...
    hvis den fortykkede huden eller myxedema er til stede,
    da har du hypothyrodism.

Har du myxedema? ..

Prøv å klemme på huden som vist på bildet
    (klikkPå bokomslaget og SE SÅ side 3 i denne Linken OBS sidenummereringen starter et stykke ut!):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867 &).
    Den hovne huden på pasientens arm, samt hevelser i hånden hennes,
    er en klassisk demonstrasjon av myxedema."

OBS!
    Hvis du ser en side (eller to - tre...husker ikke helt nå) lenger ut i boka -
    så ser du hvordan overarms-huden ser ut hos en "klyper" som ikke har myxødem

Boka til Mark Starr har Biblioteket bestilt inn fra et annet bibliotek.
    Hvemsomhelst med lånekort kan gjøre det samme -
    og så gå litt på kanten av Loven og kopiere (for å vise legen) det jeg henviser til i teksten over;
    dvs vel og merke hvis de har fortykning i huden slik som vist på bildet (både datteren min og jeg har det).
    Å ha lavt stoffskifte = å være hypotyroid = myxødema (dvs Myxødem var føriverden navnet på denne sykdommen;
    noe leger som har lært latin (eller var det gresk ) bør vite hva betyr. Myx= slim, Ødem= hevelse(r)
    ..
    Du kan ha hypotyreose selv om du "passerer" klypetesten.

Jeg har nylig lest Mark Starrs bok (Særdeles Bra) og han skriver at
    de fleste som har hypotyreose (hele 80 %!!!)
    ikke vil kunne få vite det gjennom å teste TSH og fT4 - eller fT3 for den saks skyld
    .
    Når det er sagt (skrevet) så har jo din sønn forhøyet TSH,
    men mtp overskriften din så tok jeg meg den frihet og bedrive litt info - og PR - i denne tråden
    Sist endret av Kevlin; 01-08-12 kl 16:12
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: ME først, så lavt stoffskifte

Jeg har boka til Starr og er helt enig, en kjempebok.
    Akkurat nå er boka mi atter en gang på utlån til noen med "normale" prøver, selv om det hos damen som leser den nå betyr en TSH på 8

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

BenteR, du kan ikke får en annen lege til å kikke på sønnen din? TSH er jo for høyt. Andre steder i Europa startes behandling når TSH går over 2...

Jeg har sittet og lest Tidsskriftets artikler om hypotyreose. Og skjønner ikke logikken. På den ene siden sies det at vi hypotyreote har det best med en TSH på 0.5-1.5. Samtidig vil de ikke sette i gang behandling dersom den er mellom 4-10? Jeg kan forstå at høy TSH kan maskere annen sykdom. Men om gutten din gang etter gang har høy TSH og ikke føler seg bra? Det er gjort endel undersøkelser hvor de med såkalt latent hypotyreose har fått prøvebehandling, en studie varte i 10 måneder. Med liten effekt. Ergo skal det ikke settes i gang behandling før du ligger og svømmer på gulvet og har gjort det en stund.

Mitt inntrykk er at en del leger setter ME-diagnose for raskt. Fungerer den på samme måte som å fortelle oss at alt er psykisk? Lettvint for legen, for ingenting kan gjøres for de med ME. Leit at du i tillegg til deg selv også har andre i familien som sliter, BenteR
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Sitat fra boka "De bortgjemte, og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom" av Jørgen Jelstad:

Det er en fallitterklæring at når man ikke finner noe på de vanlige testene og parameterne,sender man pasientene automatisk til psykiatrisk vurdering.Det er for enkelt å gjøre psykiatri ut av alt man ikke forstår.Jeg er i så måte blitt ganske skuffet over en del kolleger.
    Tor Erling Lea,professor i immunologi,8.juni 2010

http://bokelskere.no/bok/de-bortgjem...sykdom/294857/

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. Når merket dere først symtomer på lavt stoffskifte?
    Av Knapp i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 21-05-08, 16:54
  4. Spydde først dag på Armour-tilfeldig eller...?
    Av Tor i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 11
    Siste melding: 19-09-07, 17:02
  5. Aller først vil jeg takke dere som hjelper andre her inne.
    Av Synne i forumet Om forumet generelt
    Svar: 0
    Siste melding: 07-04-07, 16:47

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn