Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    43
    Meldinger
    59

Standard Hvilken aminosyre?

Jeg lurte på om det var noen her som kunne gi meg et tips til hvilke amonisyretilskudd som man bør ha?

Det letteste er jo å ha en multi-aminosyre, men ser at de gjerne inneholder excitoxins. Blant annet Leucine (E-641) og L-Glutamic Acid Hydrochloride.
    Misforstår jeg hva disse egentlig er? Jeg har forstått at de er naturlige og hjernen trenger dem (?) men er det så bra å ta tilskudd med dette i? Jeg forstår ikke helt sammenhengen med nytten av dem som aminosyre og som smaksforsterker. Jeg vil ikke ha MSG. Men det er jo hva dette er, overdriver jeg eller?

Jeg har kikket på to tilskudd som man finner her;
    http://www.thorne.com/Products/Gastr.../prd~SD404.jsp
    http://www.healthaid.co.uk/shopexd.aspx?id=719

Jeg fikk anbefalt av legen min å ta aminosyrer slik at opptaket av alt det andre jeg tar kan bli bedre i tarmen. Han anbefalte meg Thorne, jeg er likevel skeptisk til produktet.
    Den andre er en venn av meg som kjøpte, og jeg kikker litt for å se hva det er for noe.

Spør jeg fryktelig dumt nå, og burde jeg heller ta aminosyrer en og en for å oppnå en bestemt effekt, eller går det an å få et greit samleprodukt slik som med multivitaminer?

For opplysningens skyld har jeg funksjonell hypothyrose og svak funksjon i binyrene, så det er i utgangspunktet derfor jeg skal ha aminosyrer; bedre opptak.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hvilken aminosyre?

Sitat Opprinnelig skrevet av mirull Vis post
    Det letteste er jo å ha en multi-aminosyre, men ser at de gjerne inneholder excitoxins. Blant annet Leucine (E-641) og L-Glutamic Acid Hydrochloride. Misforstår jeg hva disse egentlig er? Jeg har forstått at de er naturlige og hjernen trenger dem (?) men er det så bra å ta tilskudd med dette i? Jeg forstår ikke helt sammenhengen med nytten av dem som aminosyre og som smaksforsterker. Jeg vil ikke ha MSG. Men det er jo hva dette er, overdriver jeg eller?
    Der er en enorm forskel mellem Glutaminsyre og MSG (Monosodium glutamate). Den første er en almindelig organisk aminosyre, hvor MSG er et kunstigt fremstillet syntetisk sodium-salt som er blevet opfundet til at være en smagsforstærker. I vores kroppe kan aminosyren Glutaminsyre IKKE ændres til MSG. Der er ikke nogen exitoxins i hverken L-Leucine eller i Glutaminsyre (eller i L-Glutamin) og i de fleste aminosyre "blends" findes Glutaminsyre og L-Glutamine, men ikke L-Glutamic Acid Hydrochloride, der er en lidt anden for som dog opfylder samme biologiske behov... Så alt i alt, er der ikke noget at være bange for. Tværtimod: det gavner stort! Ikke mindst os med hypothyreose.... også i den grad!

Selv om L-Leucine har sit eget "E-nummer" betyder det kun at denne essentielle aminosyre kan anvendes som en smagsgiver i levnedsmidler. Night wider!

Den første er et kombineret fordøjelsesenzym præparat. Den er helt OK og fejler intet. Ingen grund til at være skeptisk til det.

Den anden er tabletter (bedst i kapsler), den er også svag (indholdet af de respektive aminosyrer) og sidst men ikke mindst - er den dyr i pris. Selv om £9.49 ser ud af lidt, er det altså dyrt for kun 60 tabletter, endda SÅ svage tabletter.

Spør jeg fryktelig dumt nå, og burde jeg heller ta aminosyrer en og en for å oppnå en bestemt effekt, eller går det an å få et greit samleprodukt slik som med multivitaminer?
    Du spørger ikke "frygtelig dumt". Du spørger som enhver ville have gjort inden man skaffer sig lidt viden i emnet. Vil du gerne vide noget mere, læs grene tråden Aminosyrer er mat, hvor du vil finde en masse af allround oplysninger om alle almindelige aminosyrer... Der vil du også opdage at der er ingen grund til frygt eller skepsis. Aminosyrer er mad and that's it!

Hvis din læge ikke har anbefalet bestemte typer af aminosyrer, betyder at han ønsker en generel forbedring af "nutrient-spejlet" i din kost, idet ganske korrekt - hverken vitaminer eller mineraler nytter stort når der ikke er aminosyrer nok til processen. Selv ved det mest ideelle kosthold som f.eks. 3 almindelige og 3 små super varierede måltider pr dag (hvem orker spise så meget, så ofte og hvem har tid/råd til det), udvikler alle vi med hypothyreose en ubønhørligt fremadskridende nutrientmangel, fordi hypothyreose (uanset årsag) hæmmer både fordøjelsesprocesser (derfor gavner tilskud af enzymer) og reducerer selve optaget af nutrienter. Alene disse nutrientmangler genererer deres helt eget "spor" i strømmen af symptomerne på hypothyreose. Det betyder så, at alene støttebehandlingen ved hjælp af fordøjelsesenzymer og aminosyrer vil reducere antallet af symptomer, der kan faktisk komme fra kroppens alle organer inkl. hjernen. Bare giv tid.

Jeg lurte på om det var noen her som kunne gi meg et tips til hvilke amonisyretilskudd som man bør ha?
    Jeg kan bedst anbefale denne: "Amino Complete" til £23.50 for 360 kapsler à 750 mg blend i hver. Det er godt og det er billigt. Jeg selv bruger 4 kapsler mellem måltider 3 gange dagligt, men hvis du kun bruger 2 kapsler 3 gange dagligt hver dag, vil det være nok indtil videre, mens den optimale dosering ligger på 4 kapsler x 3/dag. Der er ingen bivirkninger, som det heller ikke er når man har spist en bøf eller en kødbolle...

Min personlige erfaring er, at dette er en slags "vedligeholdende" støttebehandling og den vil til enhver en tid gavne, særlig hvis man fortsætter med den så længe man har (selv velbehandlet) hypothyreose, dvs. livet ud. Jeg har i hvert fald kunnet mærke, at velbefindendet blev mærkbart forringet der jeg gik tom i en periode, så nu sørger jeg for altid at have en boks i reserve når jeg åbner en ny.

Det var et godt råd du der fik af din læge. Dette råd er værd at benytte.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    43
    Meldinger
    59

Standard Sv: Hvilken aminosyre?

Tusen takk for godt svar Anisa!

Jeg merket også at jeg ble litt dårligere da jeg gikk tom for Bio-Gest, (og ble like dårlig da jeg så msg-sammenhengen selv om jeg laget den selv). Men det var godt å få et ordentlig svar på dèt, da kan jeg fortsette å ta dem da, yey!
    Og så skal jeg bestille amino complete, har jo skjønt at aminosyrer er kjempeviktig spesielt for oss med hypotyreose. Har trålt i tråden om aminosyrer og oppdaget (på nytt) at Lysin er et aminosyre og den står klar i skuffen som en del av min anti-candidaplan.

Man plukker jo opp litt her og litt der, og håper jo det er bedre at jeg spør enn å lage det vanskelig for meg selv

Lignende tråder

1. Hvilken lege ?
    Av Nora2 i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 11-06-11, 18:42
  2. Hvilken blodtype har du?
    Av kris i forumet Meningsmålinger
    Svar: 19
    Siste melding: 12-03-10, 09:49
  3. Under hvilken bolk hører jeg hjemme???
    Av Hege i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 51
    Siste melding: 07-02-08, 20:50
  4. Hvilken endokrinolog anbefaler dere?
    Av Dolphin i forumet Endokrinologer
    Svar: 3
    Siste melding: 01-03-07, 21:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg