Sitat Opprinnelig skrevet av Huldrena Vis post
I dag har vi litt forskjellig på listen min;

- Har vasket klær, siste maskin, alt er nå vasket!!
- Jeg har vært på butikken og kjøpt mat til meg og katten.
- Jeg holder på og lage middag.
- Jeg prøver noe nytt, skal prøve å lage en mos av brokkoli, sellerirot og gulrøtter, for mer smak skal det i vårløk, chili og diverse annet krydder når det er most.
- Jeg skal ha det ovenfor nevnte og røkte kjøttpølser til middag

Det er hele fem ting det!!!! Jeg syns jeg har vært flink idag. Kommer med tilbake melding om mosen ble noe bra eller ikke.
Mosen ble en stor suksess etter min egen mening. Den hadde en litt spesiell smak, på grunn av selleriroten, men alt i alt syns jeg det ble veldig godt.

Jeg bruker, tenker at folk kan nå erstatte og bruke andre ting:
- 2 brokkolier (jeg brukte to stk fordi jeg fikk ikke kjøpt blomkål)
- 1 sellerirot
- 4-5 gulrøtter
- En bunt vårløk
- Chili
- Hvitløk
- 1 buljong terning, kjøtt, kylling, fisk (jeg brukte klar kjøtt buljong fordi jeg skulle ha røkte kjøttpølser til)
- 2 ss smør

Del sellerirot, brokkoli og gulrøtter i passe store biter og ha det i en kjele med vann og salt.
Kok i ca 20-25 minutter.
Kutt vårløk og chili i biter og legg til sides.
Når grønnsakene er ferdig kokt, hell noe av vannet i en bakebolle el. lignende og ha i buljongen terningen og rør rundt så den blir oppløst.
Ha i litt av buljong vannet oppi igjen, sammen med grønnsakene og bruk en stavmikser til å mose det.
Ha så i vårløken, chilien og raspet hvitløk, og bruk igjen stavmikseren til å mose det inn.

Jeg syns denne mosen var veldig god og skal definitivt lage det igjen, samme hva min far syns.