Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
12-10-11, 19:13 #1
Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!
Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok (2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:
"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
...
if the thickened skin or myxedema is present,
you have hypothyrodism.
Do you have myxedema?
..
Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
(klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
The swollen skin on the patient´s arm,
as well as the puffiness in her hand,
is a classic demonstration of myxedema."
Og så da
jo da kan legen(e) bare prøve seg på å snakke om TSH som er innnenfor referanseområdet
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
12-10-11, 19:48 #2
Sv: Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!
Jeg synes dette var litt interssant og har tatt klypetesten på flere i slekta. Jeg består ikke testen. Men, jeg ser også at det er svært mange andre i min familie som ikke består testen, uten at de har fått konstatert lavt stoffskifte, eller mener de har slike plager. Er dette et entydig symptom på lavt stoffskifte. Jeg ser også det samme med kroppstemperatur. Det er mange som har målt morgentemperaturer til under 36 grader. Har alle disse lavt stoffskifte, eller kan noen ha naturlig lave temperaturer. Jeg bare lurer, for da må det være veldig mange som har lavt stoffskifte som ikke er diagnostisert. Kan det stemme da?
-
12-10-11, 23:25 #3
Kroppstemperatur har jeg ikke lest så mye om - det blir ikke så håndfast som å klype i overarmen;
enklere test kan knapt tenkes
JA - det er en sikker test for de som ikke får klypt.
Så må det jo også sies at selvom man kan klype huden,
så kan man fremdeles ha lavt stoffskifte; da er myxødem skjult inni kroppen (rundt organer).
Lavt stoffskifte og lavt stoffskifte er jo minst to forskjellige ting - så mange forskjellige grader / varianter.
Eksempel: En som har fått påvist Lavt stoffskifte tidlig og går så fint så fint på lave doser med Levaxin og som har det omtrent som før medisinering...
dette mennesket kan ikke fortelle hvordan en annen stoffskiftepasient har det!!!!!
Jeg sier et ubetinget JA!
for jo mer jeg leser - så blir jeg mer og mer overbevist om at det er mange som har uoppdaget lavt stoffskifte.
Endel kan bruke denne som et sikkert symptom (jeg)
og kanskje ved blodprøve få påvist anti-TPO (jeg)
og noen kan også benytte seg av forhøyet TSH (jeg)
lese mye og skrive ned symptomer og så videre -
Symptomlista er jo lengre enn lang når det gjelder stoffskifte som ikke funker -
men hypotyreose blir også kalt "den store imitator";
fordi så mange av symptomene passer på andre tilstander og sykdommer.
Så det er flere grunner til at jeg likte denne testen veldig godt:
Enkel
Unikt symptom for lavt stoffskifte
Opprinnelig ble lavt stoffskifte kalt for Myxødem
Kildehenvisning med bilde
..noen flere gode grunner

Anbefaler denne tråden (lagt inn noen myxødem-smakebiter):
Sist endret av Kevlin; 13-10-11 kl 00:17
Kevlin
-
13-10-11, 18:23 #4
Jeg liker også klypetesten.
Det er stor forskjell på å klype på min overarm og min manns. Hans hud kan lett klypes sammen, men hos meg får man ikke tak. Det er interessant hvis man kan diagnostisere så enkelt. Jeg nevnte såvidt testen for Dag S på min konsultasjon. Det virket ikke som han pleide å benytte seg av denne testen, så jeg fikk ikke noe klart svar på det der. Jeg skal dit til mandagen og er spent på hva som videre skjer. Min TSH var for 6 uker siden på 3,1 (ref 0,5-3,6), fT4 på 13 (ref 9-19), fT3 på 4,7 (ref 2,6-5,7), så jeg er fortsatt innenfor referanseområdene uten medisinering, bortsett fra for anti TPO da. Denne var nå på 607. Måling i vinter var på over 1300, så den er faktisk redusert en god del. Av og til lurer jeg på om jeg er frisk og at jeg bare innbilder meg at jeg er syk og ikke orker. Kanskje er det mulig å ta seg sammen, eller er det noe som må fikses for at jeg skal klare det? Jobber fortsatt fullt, og følger opp familien, men klapper av og til litt sammen på sofaen, eller sitter og stirrer inn i dataskjermen på jobben og liksom ikke orker å skrive noe, ikke orker å ta en telefon jeg burde ta etc. Hukommelsen er heller ikke som den skal. Det glipper stadig. Gikk også opp 8 kg på noen få måneder. Det er i allefall ikke normalt...... Sukk, ja.......
-
14-10-11, 00:09 #5
Hei igjen

Det er ingen tvil om at kjertelen din er under angrep og du er IKKE frisk! Du bare må få endret på signaturen din -
og forhåpentligvis de selvdestruktive tankene dine; det er ingen tvil om at alle cellene i kroppen din har og har hatt et svare slit
Du fikk meg til å tenke på denne - den lå lenge på forsiden av forumet og jeg syns den er viktig å vite om for oss "hashimotere":
- og dette innlegget (i samme tråd) utfyller informasjonen:
Etter hva jeg har hørt og lest av andre; du finner ikke en bedre lege enn Dag Schjødt mtp hashimoto her i Norge - så den er go´
Kevlin
-
14-10-11, 00:33 #6
Jeg fikk diagnosen Hypothyrose Myxødem for snart tre år siden, men forstod ikke hva "Myxødem" i grunnen betydde før nå i nyere tid.
Mitt problem som diabetiker er at det er rett og slett vanskelig og sette sprøyter i lårene eller overarm, fordi jeg er full av "klumper", og får ikke tak i hud.....
I ansiktet sliter jeg også med poser over øynene, noe jeg også forstår kommer av myxødemet.
Ble litt beroliget etter UL og MR nå i sommer der jeg fikk vite at alle organ i magen min har rett størrelse iallefall. Etter og ha lest "Hypothyrodism - TYPE 2", ble jeg litt engstelig for at jeg skulle få slike hevelser på de innvendige organene også.
-
14-10-11, 07:31 #7
Kevlin, det er også viktig å huske at disse tallene nok mest gjelder dem som går på syntetisk stofskiftemedisin. Min erfaring, og jeg vet flere som opplever det samme, er at jo bedre jeg blir, jo lavere kan jeg ha dosen med thyroid. FT4 ligger ikke lenger like høyt som før, som da jeg gikk på Levaxin. Men jeg har det bedre. Jeg tror at thyroider fungerer annerledes enn syntetisk, sannsynlgvis fordi de er mer komplekse enn syntetisk. Det foreligger jo etterhvert litt forskning på T0-amine, T1 og T2. og det viser seg jo at de også har oppgaver. Så kanskje trenger vi ikke ha så høy FT4 når vi har ekte vare? Jeg tenker høyt her, ut fra egne erfaringer, bare for å si det. Jeg er ingen ekspert

Men siste uka har jeg merket at jeg må øke dosen. Over på vinterdose, sommerdosen er for svak! Kanskje er det andre ting også som spiller inn når den dosen jeg fungerte på, blir for svak, og jeg må øke litt? Stoffskiftet er komplekst. Men spennende!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
14-10-11, 21:27 #8
Vår og Delisa brukte Levaxin dengangen (vet ikke om noen av dem har bytta seinere)
så for alt jeg vet så har du rett Vigdis; at dette kanskje ikke gjelder for Thyroid-brukere...
Kanskje jeg skulle gjøre som Siven - dvs sende en mail til Aker og spørre.
Karatekid har bl.a antistoffer, men har enda ikke startet på noen medisinering -
som jeg leser det-
og med min ringe forstand så forstår jeg ikke hvorfor det er noe å vente med
Takk for innspill
Kevlin
-
15-10-11, 07:45 #9
Hei, det er riktig som du sier at jeg ikke har påbegynt medisinering. Jeg var hos min fastlege i mars, og hadde forberedt meg godt, og insisterte dermed på å få tatt anti TPO, noe legen normalt ikke ville tilby meg. Men, da legen så resultatet ble jeg tilbudt levaxin. Etter å ha lest en del, bl.a inne på dette forumet så var jeg ikke så sikker på at jeg hadde lyst til å begynne med levaxin. Ut fra det jeg leste så det ut til at Dag S og Heggeli kunne være et bedre alternativ, og det var derfor jeg begynte der. Dag S vil vel i første omgang se på binyrer, matvareintoleranser, mage, tarm etc før han eventuelt begynner med medisinering. Han sa også at det kanskje var mulig å stoppe prosessen og unngå medisinering. Jeg vet ikke hvordan det går, men har nå tatt en rekke prøver og skal til han på mandagen og høre hva han tenker videre. Det blir spennende.
-
19-07-12, 18:06 #10
Dårlig gjort av meg å ikke oversette denne - her kommer'n:
Så har jeg tatt texten en tur innom google oversetter - http://translate.google.no/:
"Denne type hevelse er unik for hypothyrodism. ...
hvis den fortykkede huden eller myxedema er til stede,
da har du hypothyrodism.
Har du myxedema? ..
Prøv å klemme på huden som vist på bildet
(klikkPå bokomslaget og SE SÅ side 3 i denne Linken OBS sidenummereringen starter et stykke ut!):
http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867 &).
Den hovne huden på pasientens arm, samt hevelser i hånden hennes,
er en klassisk demonstrasjon av myxedema."
OBS!
Hvis du ser en side (eller to - tre...husker ikke helt nå) lenger ut i boka -
så ser du hvordan overarms-huden ser ut hos en "klyper" som ikke har myxødem
Boka til Mark Starr har Biblioteket bestilt inn fra et annet bibliotek.
Hvemsomhelst med lånekort kan gjøre det samme -
og så gå litt på kanten av Loven og kopiere (for å vise legen) det jeg henviser til i teksten over;
dvs vel og merke hvis de har fortykning i huden slik som vist på bildet (både datteren min og jeg har det).
Å ha lavt stoffskifte = å være hypotyroid = myxødema (dvs Myxødem var føriverden navnet på denne sykdommen;
noe leger som har lært latin (eller var det gresk
) bør vite hva betyr. Myx= slim, Ødem= hevelse(r)
Hvis heller ikke dette har klangbunn så er tiden overmoden for å bytte fastlege!
Så ser jeg nå at jeg har skrivi noe veldig tøysete lenger opp:
dette skal selvfølgelig være: får det omtrent som før man ble syk ..
Sist endret av Kevlin; 19-07-12 kl 18:40
Kevlin
Lignende tråder
-
Hadde jeg lavt stoffskifte i 2005 tro? Trenger hjelp til BP svar :-)ar
Av Athina i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 21-04-11, 21:02 -
Lavt stoffskifte--Noen som kan hjelpe meg med svar på blodprøve?
Av Mac84 i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 24-11-10, 15:21 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
armen dovner
Av Lissa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 03-04-07, 22:48
Svar med sitat

Bokmerker