Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
18-06-12, 10:22 #1
Noen med erfaring ved bruk av T3?
Har hørt en del om T3 i det siste. Mest negativt. Men lurer litt på hva slags erfaringer dere har. Og hva det gjør med kroppen.
-
18-06-12, 11:48 #2
Sv: Noen med erfaring ved bruk av T3?
Hvor har du hørt det negative om T3 fra? Det kan vel umulig være fra andre pasienter? T3 er jo det aktive hormonet i thyreoideahormonene, T4 i Levaxin er et prohormon som må omdannes til T3 for å kunne gjøre noen nytte i kroppen.
T3 får du som thyroid, en kombinasjon med T4/T4 laget fra frysetørkede grisekjertler, eller ren, syntetisk T3 i Liothyronin. Jeg har gode erfaringer med begge to.
Det som mange leger ikke er klar over, og som kan være grunnen til at de ofte sier at mange ikke orker å bruke T3 (da er det vanligvis Liothyronin de snakker om) er at du må starte sakte på en lav dose og trappe opp. For eksempel er det gunstig å starte med 2.5 mcg syntetisk T3 x 4 daglig. Syntetisk T3 har kort levetid, derfor trenger de fleste flere doser spredt utover dagen, noen klarer seg med en eller to doser, men det er nok ikke det vanlige.
T3 i thyroid derimot, er bundet i thyrogloblulin og har en lang levetid, se for eksempel denne linken her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14770
Jeg har tre års erfaring med T3, begge typer, og skjønner ikke helt hva du snakker om. Noen av oss klarer ikke å omdanne nok av T4 til T3. For meg har T3 snudd livet mitt på hodet, jeg har fått livet tilbake som gave. Og jeg skulle ønske at kunnskapen om T3 var større hos leger, både når det gjelder å trappe langsomt opp og være mer rundhåndet med å gi det til pasienter
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
18-06-12, 11:57 #3
Det negativet er vel at det har kort levetid og at man må ta flere doser per dag, og at det ikke fungerer i lengden. Har lest at mange synes det fungerte bra i begynnelsen men etter en stund hadde de ikke noen virkning av T3.
Jeg kan ikke selv noe om dette, og det er heller ikke lett å finn info om det på nett.
Er ikke så lett å vite hva man skal gjøre når legene ikke vil skrive det ut eller ikke kan noe om dette.
-
18-06-12, 12:35 #4
Da tror jeg at de opplever at dosen de tar ikke er tilstrekkelig. Kanskje legen har sagt at de ikke får ta mer enn 10- 20 mcg T3? Kanskje trenger de mer?Har lest at mange synes det fungerte bra i begynnelsen men etter en stund hadde de ikke noen virkning av T3.
T3 er som sagt det aktive hormonet. Det er ikke noe galt i det. Det som er galt, er hvordan pasienter ikke får lov av leger til å teste ut hvor mye de trenger. Pasientene er kanskje ikke flinke de heller, til å opptre selvstendig og ta ansvar for egen helse?
Les mer om T3 på http://www.stopthethyroidmadness.com/ eller http://recoveringwitht3.com/• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
18-06-12, 13:09 #5
-
19-06-12, 10:16 #6
Selvsagt kan det være farlig å dosere på egenhånd! Det kommer an på hvor mye og hvor raskt du doserer! Det som er lurt, er å skaffe seg en puls- og blodtrykksmåler, samt ha et termometer. Les i forumet Recovering with T3 om dette https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=245. Jeg anbefaler alle som bruker T3 å lese boka til Paul Robinson "Recovering with T3". Han lærer deg på et greit, ikke tungt engelsk, alt du trenger å vite om T3 og bruken av den. Den kunnskapen er fin å ha enten du bruker Levaxin/Liothyronin, Thyroid eller ren T3.
Men å starte med 2.5 mcg x 4 med T3 daglig bør ikke være til noen som helst skade. Så kan du øke langsomt, slik Paul beskriver
Paul beskriver veldig bra hvordan T3 rett og slett opptrer i bølger i kroppen. Du må lære deg å lytte til signaler, derfor er boken hans et godt verktøy for å lære hva du skal observere for å bli helt optimalt medisinert. Doserer du med for lange mellomrom, får du dype bølgedaler i løpet av dagen hvor du er hypo. Og det er helt unødig! Etterhvert som du blir bedre, vil du kunne medisinere deg med lengre mellomrom. Jeg har nå gått fra fem doser daglig til fire. Jeg bruker CT3M, og tar en dose i løpet av natten for å få opp kortisolnivået. Dette kan du også lese om i Pauls bok.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
19-06-12, 11:07 #7
Sånn jeg forstår det, har CT3M mye med binyrene å gjøre. Jeg har ikke problemer med de. Også leste jeg i den andre tråden din om CT3M at man ikek skal bruke det om man bare tar Levaxin? Det er det jeg tar. ? Er vanskelig når legen min ikke kan noe om dette og vil heller at jeg skal til spesialist om jeg skal begynne på T3. Blodprøvene mine har noe svingninger, men innen for referansene. Jeg kan føle meg bra i 1 mnd og kjempe sliten og lei i 2 uker.
Jeg er nå på avklaring igjennom NAV, etter ha vært borte fra arbeidslivet i 3år. Har også fått en datter i løpet av de 3årene. Har man barn krever det enda mer energi før og etter barnehagen og i helger. Min største prioritet er jo henne. Leste noe om at Paul Robertson snakket om å være en "dårlig" far, og det er jo sånn man føler seg når man har liten tålmodighet eller energi til sine barn.
Men tilbake til T3. Jeg går bare på Levaxin. tar 150mcg 6 dager og 200mcg 1 dag i uka. Kan jeg ikke ta CT3M, men burde ta ren T3?
-
19-06-12, 12:03 #8
Hvis du er helt sikker på at du ikke har problemer med binyrene skal du ikke bruke metoden CT3M. Men mange konverterer ikke T4 til T3 bra nok. Jeg hadde det slik, og jeg følte meg som en elendig mor! Jeg forsto aldri hvorfor jeg lå utmattet på sofaen mens andre mødre og fedre var aktive med barna etter at de ble hentet i barnehagen. På den tiden var det ikke internett, og ingen bøker om stoffskifte på norsk. Og jeg stolte blindt på legen...
Jeg tror det er en meget god ide å be om T3 hos en spesialist.
Det er bedre for kroppen din om du klarer å fordele dosen slik at det ikke blir så store variasjoner hver dag, prøv å fordele de 50 mcg levaxin du har ekstra den ene dagen utover uka
At du kan trenge T3 kan ikke nødvendigvis ses på blodprøvene. FT3 er visst den mest unøyaktige prøven i følge en spesialist, at du kan trenge T3 tilskudd må vurderes ut fra symptomer. Skriv dem ned, alle sammen! Ta det med til spesialisten. Om du sover og ikke føler deg uthvilt, ta det med. Om du får gjort mindre enn før, ta det med, og det har jo ikke noe med at du har fått barn å gjøre. Å få barn er ingen sykdom, vi er skapt for å klare å ta oss av barna våre og samtidig jakte, flå dyr, sanke mat, vandre lange strekninger, ellers hadde vi ikke overlevd som art.
Lykke til i kampen om å få livet tilbake
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
Hypnose? Noen med erfaring?
Av marge i forumet Alternativ behandlingSvar: 6Siste melding: 30-03-11, 12:44 -
Noen med erfaring med tilskudd av fT3?
Av Pedersen i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 17Siste melding: 15-04-10, 11:38 -
Noen med erfaring av behandling av T3?
Av facefakts i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 3Siste melding: 23-10-09, 18:57 -
Er det noen her som har erfaring med homeopati?
Av Thyr i forumet Alternativ behandlingSvar: 3Siste melding: 01-09-06, 11:34 -
Noen som har erfaring med akupunktur?
Av Ida i forumet Alternativ behandlingSvar: 18Siste melding: 21-04-06, 19:24
Svar med sitat

Bokmerker