Sitat Opprinnelig skrevet av carina80 Vis post
Tusen hjertelig takk for ett godt og utfyllende svar!Og at du tokk deg tiden
Dette var intressang lesning.
Jeg kikket litt på papirene mine igjen og sånn jeg forstår det er referanseområde for ferritin 15-200,Jern 9,0-34,0 og jernbindingskapasitet 49-83

Stusset litt over at anti-TPO ikke har blitt målt siden 2006,hva har det å si i forhold til å kunne si om man kan ha stoffskifte sykdom?Jeg er Heeelt ny på dette så må bare spørre;)Kan komme mange rare spørsmål fra denne kanten.
Anti-TPO er jo udtryk for, at der er betændelse i skjoldbruskkirtlen. Og er der det, går det desværre kun én vej, nemlig nedad med stofskiftet. Så må man ha medicin i form af hormonerstatning, enten syntetisk t4-medicin, eller t4 med tilskud af syntetisk t3 eller thyroid som er lavet af naturlige hormoner (fra gris, når det er de receptpligtige midler, man taler om).
Har man mistanke om, at der kan være sådan en betændelse, så bør man selvfølgelig holde øje med det. Kommer tallet over 100, så er der betændelse - jeg har ikke set andre referenceområder på lige det tal.

Og så ... nu du lige skriver det med ferritin så står det jo lige her "S-Ferritin:23(31.1.12) 68(31.8.07) 54(08.8.06)" Så det er jo faldet helt vildt som jeg ser det. Jeg har læst, at nogle har erfaring med, at jerntilskud får dem til at holde op med at fryse .... så det er jo værd at prøve Det har også indflydelse på en masse i det hele taget. Tag det gerne sammen med c-vitamin og gerne noget såkaldt amino-jern, som du kan /bør spise sammen med et måltid.

Nielsigne