Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Tråd: Hei alle sammen:)
Hybrid View
-
13-06-12, 23:07 #1
Sv: Hei alle sammen:)
Jeg lægger mest mærke til, at både dit d-vitamin og dit b-12 er faldende. Det må du ha gjort noget ved! Det kan give meget voldsomme symptomer. Jeg tillader mig at citere mig selv:
Så er dit tsh faktisk også stigende. De andre stofskiftetal ser normale ud, men det er jo meget få af os der ved, hvad vi havde før, vi følte os syge ..... I hvert fald bør du på en eller anden måde holde øje med det. Hvis din tsh er udtryk for, at dit stofskifte er faldende, selvom det - lige nu - ser normalt ud, så vil det jo føles forkert for dig.
Men tsh er jo ikke en statisk ting; den varierer efter tidspunkt på døgnet og vist også på infektion og andre hormoner. Hvis man tager tilskud af hormoner - p-piller, fx - så kan det påvirke tsh'en og stofskiftet i det hele taget. Mon tsh'en kan påvirkes af, at d-vitamin og / eller b-12 falder?
Har ingen anelse, men i hvert fald kan mangel på de to som nævnt give symptomer på lavt stofskifte, så måske .....
Når det hele funker, er det jo pragtfuldt, som diverse kirtler kan producere det, der svarer til kroppens behov. Når kroppen af en eller anden grund får det svært, kan kroppen så følge med et stykke tid, men på et tidspunkt bliver den for slidt, og man kan fx få binyretræthed.
Jern /ferritin og bindingskapaciteten, der hører til, er også meget vigtige tal, men du har ikke skrevet laboratoriets referenceområder med, og så er det svært at læse det
Og så er der jod ! og selen ..... og magnesium. Sørg for at blive tanket godt op. Læs med på forummet, ikke mindst om kosttilskud 
Nielsigne
Lige et ps.: Jeg tror, at for de fleste vil 30-40 µ d3 være fint, hvis der er en mangel - jeg er åbenbart bare ikke særlig god til at holde på det, så derfor må jeg ha meget .....
-
13-06-12, 23:28 #2
Tusen hjertelig takk for ett godt og utfyllende svar!Og at du tokk deg tiden

Dette var intressang lesning.
Jeg kikket litt på papirene mine igjen og sånn jeg forstår det er referanseområde for ferritin 15-200,Jern 9,0-34,0 og jernbindingskapasitet 49-83
Stusset litt over at anti-TPO ikke har blitt målt siden 2006,hva har det å si i forhold til å kunne si om man kan ha stoffskifte sykdom?Jeg er Heeelt ny på dette så må bare spørre;)Kan komme mange rare spørsmål fra denne kanten.
-
14-06-12, 09:02 #3
Anti-TPO er jo udtryk for, at der er betændelse i skjoldbruskkirtlen. Og er der det, går det desværre kun én vej, nemlig nedad med stofskiftet. Så må man ha medicin i form af hormonerstatning, enten syntetisk t4-medicin, eller t4 med tilskud af syntetisk t3 eller thyroid som er lavet af naturlige hormoner (fra gris, når det er de receptpligtige midler, man taler om).
Har man mistanke om, at der kan være sådan en betændelse, så bør man selvfølgelig holde øje med det. Kommer tallet over 100, så er der betændelse - jeg har ikke set andre referenceområder på lige det tal.
Og så ... nu du lige skriver det med ferritin
så står det jo lige her "S-Ferritin:23(31.1.12) 68(31.8.07) 54(08.8.06)" Så det er jo faldet helt vildt som jeg ser det. Jeg har læst, at nogle har erfaring med, at jerntilskud får dem til at holde op med at fryse .... så det er jo værd at prøve
Det har også indflydelse på en masse i det hele taget. Tag det gerne sammen med c-vitamin og gerne noget såkaldt amino-jern, som du kan /bør spise sammen med et måltid.
Nielsigne
-
14-06-12, 10:08 #4
Jeg synes det er så spennede og se hvordan de ulike blodprøvene er.
Jeg selv hadde/har et utrolig høyt nivå på kalsium.
Det er som lars omdahl sier, Lavt stoffskifte er så komplekst og så forskjellig fra person til person.
Jeg var på et kurs for noen måneder siden og der ble det fortalt om forskjellige caser fra pasient til pasient.
Det viste seg at noen hadde nettopp ubalanse i vitaminer, sporstoffer og mineraler.
Det var også etter hans erfarig en måte å finne ut om pasient hadde lavt stoffskifte.
Jeg ser på hvordan hennes tsh også har vært variabel. Min var også slik som Carina's.
Men for meg var dette indikasjoner på lavt stoffskifte, fordi man har jo forskjellig forbrenning.
Det synes jeg er så bra at legene begynner å få innprentet at de skal tenke mer individ og ikke bare tall.
Carina har jo også helt klare symptomer på LS spør du meg.
Hadde jeg vært lege så hadde jeg tatt flere blodprøver og sammenlignet tsh'n evt andre prøver også.
For å se om det er en variasjon. Dette gjorde min lege med meg, og der så man at det forandret seg.
Jeg ønsker deg lykketil Carina.
Du må ikke gi opp.
-
14-06-12, 10:40 #5
Ja, symptomer som ved lavt stofskifte. Men når der samtidig er lavt d-vitamin, lavt b-12 og lavt jern, så tænker jeg, det kunne være godt at sørge for ekstra på af de ting først og se, om det hjælper.
carina80, du kan med fordel købe både d-vitaminer og amino-jern m.m. i andre lande via hjemmesider, fx i Danmark og England. Nogle ting går det også at købe i USA. Men når man køber ind i et andet EØS-land /EU, så slipper man for at bekymre sig om tolden. Jeg har selv købt amino-jern, rhodiola, relora og indtil flere deo-sten i USA - på iherb.com. Også en god side at orientere sig om forskellige muligheder, synes jeg - men altså, bare ikke købe det hele der.
flaggstang, det der med for meget kalk i blodet er ret interessant. Hvordan reagerede kroppen på det - og hvordan havde du i det hele taget fået for meget af det?
Nielsigne
-
14-06-12, 21:05 #6
Jeg har d3 vitamin fra soma,ferro retard 100mg og b-vitamin forte,men latt de stå da jeg har fått vite at det ikke er noe galt der.
Legen sa det til meg i går når jeg fikk prøveresultatene at det var ikke noe galt med noe som helst innen vitaminer
Jeg var frisk som en fisk.Jeg trengte bare å komme i gang å trene osvkognitiv terapi ble også nevnt.
Ossen jeg skal komme i gang med noe som helst er for meg ett stort spørsmålstegn.Jeg kommer meg ikke opp av senga og når jeg først gjør det så sovner jeg x antall ganger i løpet av dagen.
Heldigvis kommer det bedre dager hvor jeg får tatt litt klesvask,lagd middag og gått i postkassa.Men jeg har alltid denne vanvittige sliten/utmattetheten over meg.
Og pusher jeg meg blir det bare verre.
Legger likesågodt med bilder av vitaminene mine
http://www.soma.no/produkter/d3-vitamin/
http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=241001
http://www.vitusapotek.no/Products/N...ID-595520.aspx
-
15-06-12, 16:11 #7
jeg ville ikke tatt legens ord for god fisk....jeg ville fått utskrift av blodprøve resultatene og postet den her inne og fått noen med litt mer forståelse for at verdier innen for referanse område kan gi et hav av symptomer hvis de er lave eller ute av balanse....
Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
Lignende tråder
-
Hei alle sammen
Av Inemor i forumet PresentasjonerSvar: 4Siste melding: 13-01-11, 11:19 -
Hei alle sammen
Av litaogslita i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 17-05-07, 21:59 -
Hei alle sammen.
Av munch i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 20-04-07, 13:12 -
Hei alle sammen!!
Av Nettverk i forumet PresentasjonerSvar: 8Siste melding: 24-03-07, 23:28

Svar med sitat