Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
iCat, blir du medisinert for hypoyreose, eller står du i en slags vent-og-se-kø?
Jeg har såvidt begynt utredning; var hos lege og tok blodprøver mandag denne uken, og skal egentlig ikke tilbake til legen før tirsdag 19. juni. Aner ikke hva som feiler meg enda, men jeg tenker selv at skjoldbruskkjertelen er involvert i.o.m. at den er forstørret, pluss at jeg har så mange symptomer på hypothyreose. Vet forhåpentligvis litt mer på mandag.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Her er jeg strengt tatt litt uenig. Det er legen som skal gi ut prøvesvar, ikke en helsesekretær. Dette for å sikre at pasienten gies full mulighet til å stille spørsmål om behandling og tiltak i forhold til prøveresultatet. Ja, det er pasientens journal og loven gir pasienten full rett til innsyn, men ikke akkurat når det passer pasienten. Årsaken til at legen er opptatt er som oftes en annen pasient som etter all sansynlighet har gjort en avtale med legen. At denne tiden da settes av til den pasienten som har gjort en avtale og ikke den som ringer/ stikker innom for å få et prøveresultat er vel helt naturlig?

Måten vi praktiserer dette på det legekontoret jeg jobber er å sette pasienten opp på legens telefontid. Da kan legen ringe tilbake til den pasienten som ønsker informasjon om sitt prøveresultat. Her snakker vi om en generell praksis vedrørende prøvesvar. Enkelte pasienter kan få alvorlige diagnoser som HIV, kreft osv, men også alvorlige diagnoser som er mindre kjent. Disse kan ikke leveres ut i luken av en helsesekretær uten videre forklaring. Loven gir pasienten rett til en forklaring på prøveresultatet. Man må huske på at helsesekretæren ikke er utdannet til å vurdere prøveresultater før hun evt skulle dele dem ut.

Kilde: Pasientrettighetsloven.
Jeg er forsåvidt enig med deg. Dette er jo ikke en rutinekontroll, men en utredning. Helsesekretæren vet dessuten ikke hvilke forutsetninger mottakeren har for å tolke opplysningene som blir gitt, og i verste fall kan h*n risikere å skape unødig angst hos pasient.

Så, ja - hva som er riktig kommer vel an på situasjonen.