Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
08-06-12, 12:59 #1
Om det ikke er stoffskiftet, hvorfor skjoldbruskkjertelen min er forstørret?
Hei!
Cat her; 37 år, mor til tre, student som ikke har orket å åpne en bok på snart 6 måneder. ;-)
Kort fortalt; i "alle" år vært unormalt trøtt, ukonsentrert, kraftige mensblødninger, depresjoner, opp (og ned) i vekt. Har vært utredet for narkolepsi, og AD(H)D, og fikk sistnevnte diagnose for snart 3 år siden, og har brukt Ritalin siden. Til å begynne med føltes det som om jeg hadde funnet riktig merkelapp med ADD, og Ritalinen så ut til å virke veldig bra!
Men de siste 1 -2 årene har ting gått nedover igjen, og nye symptomer har kommet; jeg har fått sinnsyke pms-plager (fikk diagnose PMD - premenstruell dysforia- og antidepressiva, som jeg har kuttet ut, fordi de gjorde mer vondt enn godt). Jeg har fått angst (!) og har veldig mye arrytmi. I ca. et års tid har jeg også hatt en 'lett' hoste, type rusk i halsen, må hoste og kremte og klarne stemmen.
De siste ukene har ting blitt veldig mye verre. Ritalinen virker ikke lenger, bortsett fra at den i det minste får meg opp av senga. Hvis jeg prøver å gå uten, ender jeg opp med å sove hele dagen. Hodet er fullt av bomull. Jeg finner ikke ordene jeg leter etter. Jeg husker ikke. Jeg tåler ikke bråk - lyder - knapt å bli tilsnakket! Jeg er svak og klumsete. Griner for den minste ting, og klarer ikke å stoppe. Huden min, spesielt i ansiktet, er blitt knusk tørr og skjellete. Jeg har lagt på meg. Og etter at jeg var hos lege på mandag for å ta blodprøver, oppdaget jeg at jeg har en bul like under adamseplet, som kjennes veldig godt når jeg løfter opp haka! At jeg kan ha unngått å legge merke til dette før nå? Legen undersøkte meg ikke i det hele tatt, men jeg skal tilbake neste tirsdag, og da skal han sagtens få kjenne! :-)
Har sikkert glemt halvparten av symptomene mine, men det får jeg rette opp i etterhvert. :-)
Jeg ringte legekontoret og fikk etter mye om og men mast meg til noen av prøvesvarene (hun vegret seg for å gi meg dem før legen hadde fått sjans til å se på dem):
(Referanseverdiene i parantes, med forbehold om at jeg har hørt feil).
TSH: 1,1 (0,35 - 4,35)
T4: 15 (9 - 19)
T3: 5,2 (2,6 - 5,7)
Vitamin D: 22 (50 - 150) (Dette var den hun først nevnte, fordi det var den eneste hun oppfattet som utenfor normalen).
Da jeg spurte om anti-TPO, ville hun ikke oppgi flere verdier, fordi det var så fryktelig mange av dem, og hun var ikke komfortabel med å oppgi meg flere opplysninger før legen hadde sett på det. Hun bad meg ringe tilbake mandag.
Nå lurer jeg på:
- Er det mulig å ha positivt utslag på anti-TPO når TSH, T4 og T3 er "normale", eller bør jeg forvente at også disse prøvene er "normale"?
- Hva kan de lave verdiene av vitamin D skyldes? Og burde ikke såpass lave verdier ha påvirket stoffskiftet??
- Om det ikke er stoffskiftet mitt det er noe galt med, hva kan ha forårsaket at skjoldbruskkjertelen min er forstørret?
Veldig takknemlig for alle svar! :-)Sist endret av iCat; 08-06-12 kl 13:00 Begrunnelse: Trykkleif
-
08-06-12, 13:46 #2
Sv: Hei! "Nybegynner" trenger synse-hjelp ang. blodprøvesvar :-)
Hei, og velkommen fra en annen fersking.
Kan ikke nok om alt, men dette er det jeg hittil har fått med meg:
- Ja, du kan ha anti-tpo selv om de andre prøvene er "normale". I så fall bør du følges opp minst en gang i året, så man får fanget deg opp i tilfelle stoffskiftet ditt blir dårligere.
- Vet ikke hva lavt d-vitaminnivå kan skyldes, men du bør absolutt få noen sterke D3-tabletter så du kan få opp nivåene dine.
- Tror at kjertelen kan forstørres uten at nivåene blir helt syke, men her er jeg på tynn is, så håper du får bedre svar av noen av veteranene.
Be alltid om å få utskrift av alle blodprøver hver gang du er hos legen inkludert referanseverdier. Viktig at du selv setter deg inn i nivåene dine, dessverre er det ingen andre enn oss selv som kan kjenne kroppens reaksjoner, og legene har det jo for travelt til å ta tak i dem som ikke har alvorlige utslag på prøver.
Be om å få sjekket b12 og folat.
Kan hende ritalin gjør noe med kjertelen/stoffskiftet ditt, som ikke vises på blodprøver (ennå). Ikke så mye forskning på dette området hittil. Kanskje ingen direkte sammenheng, men ritalin kan påvirke mage/tarm og gjøre noe med opptak av vitaminer. Får du ubalanse der, så kan det bli en dominoeffekt på andre områder i kroppen.
Be legen skrive i journalen din at du alltid skal få vite prøvene dine om du trenger det. Så har du noe å slå i bordet med i forhold til slike sykepleiere/resepsjonspersonale. Det er din rett til å få alle svarene uansett. Du er da ikke umyndiggjort ennå vil jeg tro.
Skriv inn blodprøvesvar og referanseverdier her, så vil du sikkert få tips og råd i forhold til det. Skjønner at det er en frustrerende situasjon. Håper du får skikkelig hjelp snart.Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
Dagboken til Evensen.
-
08-06-12, 19:27 #3
iCat
Det skal du aldrig mere finde dig i! Kontordamen på lægekontoret skal ikke bestemme om eller hvornår du skal have informationer om dine blodprøver, som er din ejendom. For dig har det været vigtigst at få disse oplysninger for at få sjælefred (?), og nu skal sjælefreden vente til mandag? Det er hverken fair eller rimeligt over for dig, og dit bedste skal gå forud for lægens. At lægen ikke havde tid til at se på dine blodprøveresultater er lægens problem. Ikke dit. At det ikke var "komfortabelt" for kontordamen er heller ikke dit problem.
Sørg for at få skrevet en anmærkning din lægejournal, at fremover skal alle prøveresultater, hver gang og obligatorisk sendes i kopi direkte til dig, enten fra laboratoriet eller fra lægens kontor. Ganske automatisk, så du fremover slipper for at skulle bede og tigge om det, du i forvejen har ret til.
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
08-06-12, 20:07 #4
Takk for tips, jeg skal gi legen min beskjed om dette ved neste time; kopi av prøvesvar skal sendes meg direkte! Jeg mener jo/vet selv jeg har rett på innsyn, og som medisinstudent er jeg kanskje også i overkant interessert i detaljene
- men i og med at jeg var ganske knallhard for å få henne til å gi meg noen tall overhodet så jeg meg fornøyd med dette for denne gang. (Stupid girl) 
Jeg har googlet opp og ned og i mente i dag, og det ser ut til at det faktisk går an å ha 'normale' verdier innen TSH, T4 og T3 og likvel slå ut på antistoffer. Men for en grønnskolling som meg virker det rart at TSH er såpass lav når jeg så tydelig kjenner og ser at skjoldbruskkjertelen er hoven..?! Jaja..
*smører seg med tålmodighet*
Tusen takk for svar! Setter veldig pris på det!
-
09-06-12, 08:36 #5
iCat, blir du medisinert for hypoyreose, eller står du i en slags vent-og-se-kø?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-06-12, 11:18 #6
Her er jeg strengt tatt litt uenig. Det er legen som skal gi ut prøvesvar, ikke en helsesekretær. Dette for å sikre at pasienten gies full mulighet til å stille spørsmål om behandling og tiltak i forhold til prøveresultatet. Ja, det er pasientens journal og loven gir pasienten full rett til innsyn, men ikke akkurat når det passer pasienten. Årsaken til at legen er opptatt er som oftes en annen pasient som etter all sansynlighet har gjort en avtale med legen. At denne tiden da settes av til den pasienten som har gjort en avtale og ikke den som ringer/ stikker innom for å få et prøveresultat er vel helt naturlig?
Måten vi praktiserer dette på det legekontoret jeg jobber er å sette pasienten opp på legens telefontid. Da kan legen ringe tilbake til den pasienten som ønsker informasjon om sitt prøveresultat. Her snakker vi om en generell praksis vedrørende prøvesvar. Enkelte pasienter kan få alvorlige diagnoser som HIV, kreft osv, men også alvorlige diagnoser som er mindre kjent. Disse kan ikke leveres ut i luken av en helsesekretær uten videre forklaring. Loven gir pasienten rett til en forklaring på prøveresultatet. Man må huske på at helsesekretæren ikke er utdannet til å vurdere prøveresultater før hun evt skulle dele dem ut.
Kilde: Pasientrettighetsloven.
-
09-06-12, 12:23 #7
Jeg har såvidt begynt utredning; var hos lege og tok blodprøver mandag denne uken, og skal egentlig ikke tilbake til legen før tirsdag 19. juni. Aner ikke hva som feiler meg enda, men jeg tenker selv at skjoldbruskkjertelen er involvert i.o.m. at den er forstørret, pluss at jeg har så mange symptomer på hypothyreose. Vet forhåpentligvis litt mer på mandag.

Jeg er forsåvidt enig med deg. Dette er jo ikke en rutinekontroll, men en utredning. Helsesekretæren vet dessuten ikke hvilke forutsetninger mottakeren har for å tolke opplysningene som blir gitt, og i verste fall kan h*n risikere å skape unødig angst hos pasient.
Så, ja - hva som er riktig kommer vel an på situasjonen.
-
09-06-12, 12:37 #8
Hei Icat

Husk å få tatt prøvene dine kl 08 om morgenen. Store døgnvariasjoner på TSH, så dette tidspunktet er mest hensiktsmessig for å kunne stille diagnose.
-
09-06-12, 13:38 #9
-
09-06-12, 16:02 #10
Kjempeviktig for deg å få målt en riktig måling av kortisol kl 08 om morgenen også. Det finnes ikke noen referanseområder på de fleste sykehus på serumkortisolverdi kl 11, så her må du selv passe på at prøvene taes korrekt. Ingen andre gjør det for deg er jeg redd...Denne kortisolprøven du har tatt er dermed ikke verdt papiret den er skrevet på.
Lignende tråder
-
Får ikke hjelp med stoffskiftet før diabetesen er under kontroll
Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 26Siste melding: 14-01-11, 00:04 -
Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
Av Marielle i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 09-03-10, 10:08 -
Hvorfor jeg som har operert bort hele skjoldbruskkjertelen skal måle TSH?
Av sommer i forumet TSHSvar: 3Siste melding: 21-05-07, 12:50 -
Hvorfor pulsen min er så høy, selv om stoffskiftet mitt har gått ned
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 02-01-07, 19:55 -
Det var ikke stoffskiftet
Av sportyBoy i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 116Siste melding: 13-10-05, 10:17
Svar med sitat

Bokmerker