Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
09-06-12, 11:18 #6
Sv: Hei! "Nybegynner" trenger synse-hjelp ang. blodprøvesvar :-)
Her er jeg strengt tatt litt uenig. Det er legen som skal gi ut prøvesvar, ikke en helsesekretær. Dette for å sikre at pasienten gies full mulighet til å stille spørsmål om behandling og tiltak i forhold til prøveresultatet. Ja, det er pasientens journal og loven gir pasienten full rett til innsyn, men ikke akkurat når det passer pasienten. Årsaken til at legen er opptatt er som oftes en annen pasient som etter all sansynlighet har gjort en avtale med legen. At denne tiden da settes av til den pasienten som har gjort en avtale og ikke den som ringer/ stikker innom for å få et prøveresultat er vel helt naturlig?
Måten vi praktiserer dette på det legekontoret jeg jobber er å sette pasienten opp på legens telefontid. Da kan legen ringe tilbake til den pasienten som ønsker informasjon om sitt prøveresultat. Her snakker vi om en generell praksis vedrørende prøvesvar. Enkelte pasienter kan få alvorlige diagnoser som HIV, kreft osv, men også alvorlige diagnoser som er mindre kjent. Disse kan ikke leveres ut i luken av en helsesekretær uten videre forklaring. Loven gir pasienten rett til en forklaring på prøveresultatet. Man må huske på at helsesekretæren ikke er utdannet til å vurdere prøveresultater før hun evt skulle dele dem ut.
Kilde: Pasientrettighetsloven.
Lignende tråder
-
Får ikke hjelp med stoffskiftet før diabetesen er under kontroll
Av Sonja Midtlien i forumet Lavt stoffskifte og diabetesSvar: 26Siste melding: 14-01-11, 00:04 -
Det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda?
Av Marielle i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 09-03-10, 10:08 -
Hvorfor jeg som har operert bort hele skjoldbruskkjertelen skal måle TSH?
Av sommer i forumet TSHSvar: 3Siste melding: 21-05-07, 12:50 -
Hvorfor pulsen min er så høy, selv om stoffskiftet mitt har gått ned
Av Maia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 02-01-07, 19:55 -
Det var ikke stoffskiftet
Av sportyBoy i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 116Siste melding: 13-10-05, 10:17

Det skal du aldrig mere finde dig i! Kontordamen på lægekontoret skal ikke bestemme om eller hvornår du skal have informationer om dine blodprøver, som er din ejendom. For dig har det været vigtigst at få disse oplysninger for at få sjælefred (?), og nu skal sjælefreden vente til mandag? Det er hverken fair eller rimeligt over for dig, og dit bedste skal gå forud for lægens. At lægen ikke havde tid til at se på dine blodprøveresultater er lægens problem. Ikke dit. At det ikke var "komfortabelt" for kontordamen er heller ikke dit problem. 
Svar med sitat
Bokmerker