Hei,

Tror ikke det er mange leger som vil behandle deg for stoffskifte med de verdiene der. Tsh kan være lavere en periode ved sykdom. Du kan skrive til tidligere fastleger/sykehus for å få kopi av journalen din. Noen steder gratis, noen steder må du betale en hundrelapp.

Jeg ville ha foreslått for legen å måle stoffskiftet ditt hver måned i 3-4 måneder framover for å bedre kunne se en trend i verdiene dine. Så får du se hvordan utviklingen blir og du og legen kan da mye lettere ta affære om trenden er negativ.

For stoffskiftet:

Husk å få målt tsh, ft4, ft3 og anti-tpo. Anti-tpo tar de som regel bare 1 gang hvis den er positiv.

Ellers henger jeg med på hva de andre over her sier om at det er viktig å få sjekket alle vitaminstatuser osv.

Husk b12, folat (som også er et b-vitamin), d-vitamin/kalsium, jern/ferritin og gjerne kalium.

En siste ting: Husk å få UTSKRIFT av alle lab-prøvene dine HVER gang MED referanseområde. Det virker kaotisk til å begynne med, men etter hvert skjønner du mer og kan selv følge med på verdiene dine. Det er du som bor i din kropp, og det er du som må ta ansvar for egen helse. Selv ikke flinke leger kan skjønne akkurat hvordan du har det. Du må lære deg mer om fakta dersom du skal kunne argumentere overfor legen om du ikke får behandling som gjør deg bedre, eller som du er fornøyd med.

En viktig ting er at B12-status for sikkerhets skyld helst bør være minst 350 (ved referanseverdi 100-450) om man går rundt og føler seg dårlig. Man kan ha mangelsymptomer (og mange ligner dine) om verdiene ligger lavt. Ofte sier legene at alt er helt bra om du ligger helt nederst, men da skal jeg love deg at du er bra syk likevel. Hvis du har nivåer fra midten og nedover, ville jeg i hvert fall bedt om å få resept på b12-tabletter. Prøv det i 3 mnd og ta en ny prøve. Om ikke nivåene dine har økt bra da, skal du ha sprøyter. B12 kan ikke overdoseres og det er ikke farlig å prøve å øke nivåene om du ligger litt lavt. Men du finner altså ikke ut hvor du er før du har en utskrift av prøvesvar med referanseverdier.

Stoffskiftet påvirker/blir påvirket av ubalanse i andre stoffer i kroppen. Blir du gående med vitaminmangler kan du etter hvert få problemer med stoffskiftet og vice versa.

Legg gjerne ut prøvesvar her, både for å få tilbakemeldinger, men også for at andre skal kunne lære av det. Mye lettere å komme noen vei med helsevesenet om man har støtte fra andre.

Håper du får en god dialog med legen din, og at dere sammen kan finne ut noe som kan hjelpe deg. God bedring.