Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
men hva er egentlig fuldfedte uhemogeniserte mælkeprodukter? hun får h-melk, yoghurt, hvitost, fløte...
Oj, oj, oj, oj.... H-melk! Det kan sagtens ske, at det er H-melk, homogeniseret yoghurt og lige så fløde (kun piskefløde homogeniseres ikke, da den ikke ville kunne piskes til skum) og andre homogeniserede mælkeprodukter, der har sin andel i jentens plager. Det er der ikke ret mange mennesker, der ved så meget om, og "kostholds-myndigheder" tænker mere i nationel økonomi end i borgernes helse!

H-mælk. Homogenisert melk, pasteurisert melk som har alle naturlige bestanddeler i behold (helmelk), og er spesialbehandlet slik at fløteavsetningen reduseres. Fullhomogenisering vil si at alle melkens bestanddeler er finfordelt. (Kilde)

Kort og godt kan det siges, at homogeniseret mælk indeholder ødelagte (slynget, centrifugeret) fedt- og proteinmolekyler (og dermed ødelagte cellemembraner og fedt/proteiner blandet sammen i en "suppe"), så små at mange af dem, simpelthen trænger UFORDØJEDE igennem tarmvægge, ind i blodstrømmen! Det som sker bliver så, at immunsystemet får travlt med at forsøge at uskadeliggøre det ufordøjede fedt og proteiner, hvilket ved almindelig indtag af mælk og mælkeprodukter opretholder kroppen i en permanent tilstand af inflammation. Der er intet under at der er ikke kapacitet tilbage til at bekæmpe vanlige bakterier, virus og svampesporer.

I min verdens opfattelse er homogeniserede mælkeprodukter en "sygdom på flaske", og ikke menneskeføde. Homogenisering af mælkeprodukter gavner kun producenter, fordi homogenisering gør fremstillingsprocessen billigere for producenterne og får mælkeprodukterne til at holde sig længere i butikkerne. Men prøv sætte H-mælken i en skål med låg på, i stuetemperatur på køkkenbordet en dag, og det der kommer ud af det bliver en stinkende, ulækker væske, der absolut ikke kan spises og er modbydelig bare at se på.

U-homogeniseret ("ægte") mælk derimod, efter henstillingen en dag eller halvanden, bliver til en sund, smagfuld, lækker "gammeldags" surmælk, med masser af gode mælkesyrebakterier, der gavner fordøjelsen og udrensning i tarmene, foruden at bestanddele bliver til nyttige, letoptagelige nutrienter... I Norge, ved jeg, at Rørosmeieriet fremstiller U-homogeniserede mælkeprodukter.

Et par artikler om effekt af homogenisering af mælk på div. aspekter af helsen her og her og ellers googl Homogenized Milk og se hvad der dukker op... På skandinaviske sprog findes ikke så meget, desværre.

Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
men siden hun har no slitt hele sitt liv og sukker er noe hun ikke har fått før no det siste gode halvåret...så tenker jeg at det første som bør prøves ut å fjerne er melkeproduktene siden de har no følgt henne siden starten.....
Ved du hvad, toneij? Hvis det var mit barn, ville jeg go for it i fuld bredde fra dag 1, dvs. med alt på en gang... Havde jenten ikke været så hårdt medtaget, kunne man give sig god tid til at teste enkelte dele af kosten, men "god tid" her betyder jo, at jenten har det hårdt, og det har du jo også. Desuden, hvis hun reagerer på mere end en komponent, og bliver bedre af at kvitte en tilfældig kostbestandel, og man derfor ikke tester videre, fordi der er jo en bedring - vil hun ikke få det endnu bedre, hvis resten ikke med i forsøget fra starten. Så hvorfor ikke starte med det hele på en gang - og når det bliver bedre (det tror jeg virkelig på at det vil, på et eller andet tidspunkt) kan man evt. senere bag-teste ved at lægge enkelte madkomponenter til, og se om hun reagerer på det? Men flerumættede planteolier og homogeniserede mælkeprodukter er jeg fuldstændig sikker på, skader på både kort og langt sigt.

Når jenten får det bedre, vil hun kunne begynde at spise bedre, og uden sukker til at lokke med til, overhovedet at få hende til at spise noget. Jeg håber virkelig, at I finder en løsning og får en god hverdag - mor og datter. Det har I brug for.

(Det er blevet til en enorm "off topic", sorry.)