Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
Hei Tone!

Du kan be legen din om å gå gjennom prøvesvarene dine neste gang du skal dit, og forklare hva de forskjellige betyr. Ig - prøvene du spør om tror jeg har med immunforsvaret ditt å gjøre, de andre kan jeg dessverre ikke svare på.

Det er riktig at Anti-TPO skulle vært tatt, for å finne ut om du har antistoffer mot egen skjoldbruskkjertel (autoimmun thyreoiditt / Hashimoto's). Det kan være greit å vite, men behandlingen blir uansett den samme som du får nå: tilføre de thyreoideahormonene som kroppens egne skjoldbruskkjertel ikke klarer å lage.

TSH - verdien din ser ut til å være på vei ned igjen, etter at du har startet med Levaxin. Fra juni 2011 til mars 2012 har den steget fra 6,39 til 13,26. Det var antagelig etter dette du startet med Levaxin. og da har den gått ned til 10,80, men er fortsatt mye for høy. Når du er i behandling med Levaxin, er målet at du TSH-verdien din skal være mellom 0,5 og 1,5, og FT3 og FT4 gjerne i øvre tredjedel av referanseområdet. Du skal sikkert opp i dose, men hvor mye du skal øke får du sikkert beskjed om av legen. Du får se det som en begynnelse på at tingene går i riktig retning!
Hei
Ja, jeg får få han til å forklare prøvesvarene mine tror jeg. Ellers haster det vel egentlig ikke å ta den Anti-TPO prøven om det er samme behandling som vil brukes uansett, så den kan sikkert tas når jeg skal dit om 6 ukers tid. For anti-TPO vil vel ikke bli særlig annerledes av 6 uker meg 50mg Levaxin?

Det rare er at den siste prøven er også tatt før jeg begynte med Levaxin. Den er tatt samme dagen som jeg fikk resepten på Levaxin, så det må vel bare være fordi den svinger i løpet av døgnet (?) at den er blitt lavere.
Merker foreløpig ikke noe til medisinen rent fysisk og er like slapp, distrè og sliten som før, så jeg får vente tålmodig på at den skal virke/dosen skal økes.