Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
Nei det er no bare at jec ikke vet for mye om hva jeg egentlig trenger og hvor mye.og da er redd for at jeg skal bli dårlig hvis jeg får for mye i meg.(om du dkjønner)
Når man lider af hypothyreose, jo længere man har været syg - jo mere af alt man mangler, og jo mere (indenfor fornuftige grænser) skal man have i tilskud, ikke mindst pga. meget forringet optag pga. hypothyreose. Det er ikke noget jeg bare siger. Det er en kendsgerning.

Jeg har jo lest at for mye av en vitamin eller mineral heller ikke er bra.
Hvis du har læst f.eks. disse:

Studie: Vitaminpiller øker dødeligheten
Vitaminpiller øker dødeligheten
Vitaminpiller forlenger ikke livet
Vitaminer til besvær?

... så kan jeg godt forstå, at du er utryg, men disse "nyheder" er faktisk både gamle og upålidelige... Denne nar til forsker, for nogle få år siden, har fået danske aviser til at skrige op med overskrifter om, at selv vitaminer i frugt og grønt var "farlige" og man skulle derfor være opmærksom på, ikke at spise for mange af disse "ting", da man ellers vil lide den vise død (var pointen). Han kunne dog have en pointe alligevel, idet i hans forsøg anvendtes op mod 20 gange (2000 %) højere end de "normale" doser, af syntetiske A-vitamin, betacaroten og E-vitamin. Så tror jeg gerne, at det ikke gik så godt med, fordi han testede mere OVERdosering, end bare dosering.

Hvis du orker (jeg skriver lange indlæg), kan du kaste et blik på denne tråd, hvor jeg kommenterer på det, der har gjort så mange mennesker bange for deres vitaminpille.

Og jeg er super sensitiv når det kommer til å kjenne bivirkninger av ting og tang jeg putter i kroppen.
Du skriver jo selv i din trådstart, at du "kjenner en forbedring etter å ha tatt vitaminene mine..", så det er kun godt, at du er så "super sensitiv", fordi de mængder af de enkelte vitaminer/mineraler du beskriver, ikke er så store igen. Faktisk kan man sagtens forøge de enkelte vitaminer/mineraler med fra mellem 2 til endda 4-5 gange, uden at de ville nå i nærheden af overdoseringsniveau.

Endda ser jeg, at du end ikke bruger multivitamin... Det betyder, at en hypothyreose-ramt krop vil fortsat mangle en hel del, før nutrient-niveauet kommer op på kroppens "bedring-niveau". En god multivitaminpille kan betragtes som "mørtel" er for mursten... hvor de tilskud du allerede får, ikke kan nyttiggøres i sin fulde (virknings)bredde fordi andre nutrienter mangler. Jeg ønsker dog ikke begynde at overtale dig til mere end du selv er tryg ved. Jeg vil bare opfordre dig til at læse og lære. Det er mindst lige så vigtigt som alverdens vitaminer.