Du skal be om å få ultralyd av skjoldbruskkjertelen, og viser den knuter og/eller hevelser skal du utredes videre med ultralydassistert biopsi og scintigrafi.

Det ville overraske meg mye om de ikke gjør dette på spesialistsenteret du nevnte, evt. kan du be legen din om en henvisning til sykehus.

Det du beskriver KAN (og nå snakker jeg utifra egen erfaring) være såkalt tokisk struma. Det betyr at du har en knute i kjertelen som virker på egenhånd, uavhengig av hva hypofysen gir beskjed om (TSH) og hva kroppen måtte ha av hormonnivåer fra før. Undersøkelsene over vil avdekke om det er såkalt varme eller kalde knuter, og biopsien vil avsløre evt. kreftceller. Skulle det være kreft, hvilket skjer ganske sjeldent, er dette en av de kreftformene som er minst farlige når de først er oppdagen og ganske greie å behandle. Sånn generelt.

Det er mer sannsynlig at vi snakker om toksiske knuter, og da kan du få symptomene du beskriver, samt episoder med plutselig hjertebank og høy puls og skjelvinger, som gjerne forveksles med angst-anfall. Det trenger det altså ikke å være.

Jeg kunne ligge på sofaen med en god bok og en puls på rundt 60, som plutselig spratt opp i 120 på noen sekunder. Ikke rart man får åndenød, nei.

Og mellom disse episodene vil stoffskiftet gjerne bli for lavt, fordi hypofysen oppfatter nok hormon (fra knutene), sender ut mindre tsh, og stoffskiftet synker. Så vil det øke mot normalt igjen, helt til neste støtdose fra knutene, og berg-og-dalbanekjøret er igang. Over tid vil kjertelen bli utslitt, stoffskiftet vil jevnt over være for lavt, med hyper-episoder som kan vare timer/dager, man får sannsynligvis jern- og B12-mangel i tillegg, og formen blir deretter.

Få det undersøkt.