Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
Hei
Hvis fastlegen din sa du hadde et stoffskifte i grenseland for et halvt år siden og ikke har tatt nye prøver etterpå selv om du er syk, men er redd du skal gå til dr.Øverbye og få en stoffskiftediagnose, så er det noe som skurrer i mine ører.
Jeg ville krevd og få tatt blodprøver av FT3, FT4, TSH, anti-TPO, TRAS, ferritin, B12 og d-vitaminer hos fastlegen, og så krevd kopi av prøvesvarene.
Muligens vil legen din reagere om blodprøvene er utenfor referanseområdet, men enkelte leger sier de er bare i "grenseland" uansett.
Kopien av prøvesvarene ville jeg tatt med til avtalen hos dr.Øverbye som etter mitt syn ikke er "alternativ" med åpensinnet og kan mye om stoffskiftet som vanlige leger ikke kan.
Har du en Porsche, så velger man vanligvis et verksted der de kan Porsche, og slik er det med sykdom også; vi velger leger som kan "vår" sykdom.
Vil bare sige, at jeg er helt enig med BenteR i det hele ... Ikke finde dig i alt, denne læge siger. Mange læger aner intet om stofskiftet, nogle kan ikke en gang finde ud af at læse en blodprøve i det hele taget (spørg bare BenteR, forresten), og de fleste insisterer på at se kun på tsh og ikke på andre tal i blodprøven eller på, hvordan patienten har det

Pas på ikke at arbejde for hårdt med træningen - jeg trænede også tre gange om ugen, da jeg var helt vildt syg af det, der viste sig at være lavt stofskifte, og jeg mener ikke, det lønner sig. Men forsigtig træning måske ... Risikoen ved hård træning er, at binyrerne kommer på endnu mere overarbejde, end de er i forvejen, og det er ikke godt, hverken nu eller senere eller i forhold til at finde hoved og hale i den stofskiftemedicin, du muligvis må ha.
Blondie skriver en masse godt om træning i tråden Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14155

Og så velkommen til

Nielsigne