Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
17-04-12, 16:45 #1
Påvist lavt stoffskifte. Hva nå?
Hei dere!
Like etter høstferien ble jeg diagnostisert med en "lettere grad av ME", da jeg var fryktelig sliten og trett hele tiden. I tillegg var jeg helt enormt svimmel. Legen ga meg også diagnosen "virus på balansenerven", som etter å ha vært hos ØNH-spesialist har blitt til "krystallsyken". Jeg har også blitt scannet i hode, mtp om det var noe "skummelt" der som førte til svimmelhet, men alt var fint. Det skal sies at jeg tok en stoffskifteprøve en måneds tid før jeg fikk disse diagnosene .Prøven viste " i grenseland for lavt stoffskifte", sa legen, men min lege den gang ville se det an og ta en ny prøve senere. Det ble aldri gjort. Hvor fort kan slike prøver endre seg evt?
Nå har jeg hatt det slik i over et halvt år. Jeg går i behandling for krystallsyken, men skulle nå ha blitt bedre. Ingen bedring.
En venninne av meg som er fasinert av alternativ medisin satt meg på tanken om å oppsøke Øverby i Arendal. Jeg bor 10 minutter unna.
Jeg er superskeptisk til det alternative, og da jeg nevnte det for fastlegen min, ble han ikke videre begeistret. Poenget er at jeg tok en tlf dit, og fikk vite at mange med krystallsyke og me er feildiagnostisert og at det kan ha med stoffskiftet å gjøre i stedet. Jeg fikk spørsmål om jeg sliter med vekten, og det bekreftet jeg...
Så nå har jeg en time i mai, men er fortsatt skeptisk, og liker ikke at min lege sier jeg ikke bør gå dit.
Her er mine symptomer:
Svimmel, daglig
Vekten sniker seg oppover (til tross for Grete Roede-kurs samt trening 3 ganger i uken)
Fryser lett (må ofte ligge med 2 tykke dyner over meg)
Tørr hud
Mister mye hår (på hode)
Trett (12 timers søvn er ikke nok)
Energiløs/tiltaksløs
Kan gå flere dager mellom hver dag på do (bommelom ;))
Føler meg i ulage, svinger i humøret men ikke deprimert
Generelt "tappet"
Mye vann i kroppen/litt "pløsete"
Jeg har i forkant av at jeg begynte føle meg dårlig, hatt 2 tette svangerskap, hatt en stressende jobb og gått på masse medisiner(blodtrykksnedsettende, vanndrivende, migrenemedisiner etc) knyttet til fødselskomplikasjoner...(Det gikk fryktelig galt, barnet overlevde og er frisk, men jeg holdt på å omkomme)
Nå lurer jeg på:
Bør jeg ta timen hos Øverby? (Min lege sier at "alle" som går dit kommer ut derfra med en diagnose!)
Bør jeg la legen min ta alle prøver ifbm stoffskifte og stole på det han sier?
Kan dette være lavt stoffskifte i det hele tatt, el kan det høres ut som noe annet?
Håper dere med litt erfaring kan svare meg. På forhånd takk
Sist endret av Spiffi; 17-04-12 kl 16:53 Begrunnelse: glemte noe info
-
17-04-12, 17:09 #2
Sv: Kan dette være lavt stoffskifte?
Hei

Hvis fastlegen din sa du hadde et stoffskifte i grenseland for et halvt år siden og ikke har tatt nye prøver etterpå selv om du er syk, men er redd du skal gå til dr.Øverbye og få en stoffskiftediagnose, så er det noe som skurrer i mine ører.
Jeg ville krevd og få tatt blodprøver av FT3, FT4, TSH, anti-TPO, TRAS, ferritin, B12 og d-vitaminer hos fastlegen, og så krevd kopi av prøvesvarene.
Muligens vil legen din reagere om blodprøvene er utenfor referanseområdet, men enkelte leger sier de er bare i "grenseland" uansett.
Kopien av prøvesvarene ville jeg tatt med til avtalen hos dr.Øverbye som etter mitt syn ikke er "alternativ" med åpensinnet og kan mye om stoffskiftet som vanlige leger ikke kan.
Har du en Porsche, så velger man vanligvis et verksted der de kan Porsche, og slik er det med sykdom også; vi velger leger som kan "vår" sykdom.
-
17-04-12, 17:46 #3
Hei på deg Bente og tusen takk for svar!
Jeg må bare presisere at jeg ikke er redd for å få en stoffskiftediagnose, jeg vil veldig gjerne finne ut av det hele. Men jeg kjenner jeg nok blir påvirket av fastlegen min som er superskeptisk og som mener han selv kan finne ut av dette. Takk for alle tips om hva jeg bør testes for, og for dine tanker om dr. Øverby. Er kanskje bare inne på tanken om det er jo ikke sikkert det er noe med stoffskiftet mitt, men jeg bør vel helt klart sjekke det opp ettersom det var " i grenseland" sist det ble sjekket. Hva mener legene når de sier " i grenseland"? Hm..
men høres mine symptomer ut som lavt stoffskifte syns du?
Takker for innspill
-
17-04-12, 18:34 #4
http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html
http://nhi.no/forside/symptomer-pa-l...fte-38281.html
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...skiftelavt.php
Som du ser er det mye som stemmer med dine symptomer, men symptomene kan selvsagt komme av andre ting dom f.eks. d-vitamin mangel.
Jeg reagerer litt på at du er diagnotisert med ME og likevel klarer trene tre ganger i uken. Det tror jeg er litt spesielt......
Hvis jeg var deg og følte meg slik du beskriver og allerede har tatt en stoffskifteprøve som var i grenseland, så ville jeg absolutt presset på for og ta nye prøver.
Stoffskifteprøver skal forresten helst tas fastende og alltid tas om morgenen. Prøvene forandrer seg utover dagen, og en prøve tatt klokka to er kanskje i grenseland, mens samme prøve tatt om morgenen viser klart man har lavt stoffskifte......
-
17-04-12, 19:11 #5
Takk for linker og mer info
jeg er diagnostisert med en "lettere" grad av ME, hva nå enn det betyr. Jeg for min del betviler hele ME-diagnosen (og forsåvidt krystallsyken også), nettopp fordi det går relativt greit å trene 3 ganger pr uke...(bortsett fra at jeg er utslitt resten av dagen, men det er nå så...) jeg velger å prioritere det for kroppen sin skyld, men vektnedgang ses aldri.. :(
Jeg skal sjekke dette - enten det blir hos bare fastlege eller hos både han og Øverby
-
17-04-12, 21:15 #6
Vil bare sige, at jeg er helt enig med BenteR i det hele ... Ikke finde dig i alt, denne læge siger. Mange læger aner intet om stofskiftet, nogle kan ikke en gang finde ud af at læse en blodprøve i det hele taget (spørg bare BenteR, forresten), og de fleste insisterer på at se kun på tsh og ikke på andre tal i blodprøven eller på, hvordan patienten har det

Pas på ikke at arbejde for hårdt med træningen - jeg trænede også tre gange om ugen, da jeg var helt vildt syg af det, der viste sig at være lavt stofskifte, og jeg mener ikke, det lønner sig. Men forsigtig træning måske ... Risikoen ved hård træning er, at binyrerne kommer på endnu mere overarbejde, end de er i forvejen, og det er ikke godt, hverken nu eller senere eller i forhold til at finde hoved og hale i den stofskiftemedicin, du muligvis må ha.
Blondie skriver en masse godt om træning i tråden Trening for oss med hypothyreose og binyreproblem:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14155
Og så velkommen til
Nielsigne
-
17-04-12, 23:05 #7
De kan ændre sig (til begge sider) fra dag til dag... kommer an på årsagen til afvigelser fra "normalt" (hvad det end er).
Ved du hvad, Spiffi? "lettere grad av ME" lyder noget desperat (af lægen). Diagnose-forslag "virus på balancenerven" er lægestandens "hemmelige kodeord" for indbildt sygdom. Jeg ved heller ikke hvor meget "krystalsyken" kan du have, når MRI har ikke vist spor af forandringer i det indre øre, og er forøvrigt et syndrom der fortrinsvis opstår hos folk over 50 år, medmindre man har haft hovedskade. Så jeg gætter på, at din læge (eller læger) er i fuld gang med en gættekonkurrence....
Derimod når det kommer til prøveresultater der siger: "grenseland for lavt stoffskifte", kan jeg kun sige (med fare for at gentage mig selv, nok en gang), at lige så lidt man kan være "død i grænseland" eller "gravid i grænseland", lige så lidt kan man have hypothyreose i grænseland.
Enten har man hypothyreose, eller har man den ikke, uanset om det forløber mildt eller hårdt - fordi det er afhængigt af andre hormonkirtlernes tilstand (hormon-kompensation for det lave stofskifte), eller det er den autoimmune variant eller ikke - om man har "slemt" eller "mildt" lavt stofskifte.
Få taget nye prøver, denne gang ikke over kl. 8 morgen, fastende og kosttilskud-/medicin-fastende (hvis du er i behandling for noget) og se om det fortsat er "i grænseland" eller ikke. Vær bare opmærksom på, at hvis du har en dårlig nat hvor du har svært ved at sove, eller slet ikke kan sove natten inden blodprøven, kan du risikere at det giver udslag i TSH, så det vil vise højere værdi end det eller ville, efter en god nattesøvn.
Det er meget mærkeligt, at din læge ikke griber chancen og krydser fingre for, at en anden læge måske kan finde, hvad han selv ikke kan? For sin patients skyld og til sin patients bedste? Undrer det dig ikke?
Øverby er ingen "naturlæge". Han er skolemedicinsk uddannet læge, til og med medlem af den Norske Legeforeningen. Om vejen til ekspertise på stofskiftesygdom skriver han i sin bog: "Denne boken er tilegnet alle personer som lider af lavt stoffskifte. Dens tilblivelse er like dramatisk som dens indhold. Julen 1999 fikk jeg brått en svigt i hormonproduksjonen uten at forstå det og gikk inn i et raskt helseforfall. I mer enn 8 måneder kjempet jeg for å overleve. Verken jeg selv, eller de leger jeg ba om hjælp eller venner innen naturmedisin forstod hva det var. Utdannelsen de og jeg havde var verdiløs!" Han har så erkendt det og gjorde noget ved det (uddannede sig), mens hans lægekolleger bare fortsætter som altid, og det er måske årsagen til, at de lægger afstand til ham (hellere det end selv at slide med at lære mere), selv om det koster deres patienter deres chance for at blive bedre.
Bedre at få en diagnose når man er syg, end ikke at få en troværdig diagnose, selv om man er syg (som du?). Der er ikke noget galt med diagnoser, såfremt der er dokumenteret belæg for dem. Mig bekendt, gætter Øverby sig ikke til diagnoser, hvorimod "lettere grad av ME", eller "virus på balansenerven", eller "krystalsyken" - lyder, selv i mine "amatør-ører" som rendyrket gætteværk.
Det ser ud til, at du har en fastlæge, der hellere vil finde en hypokonder-diagnose til dig, end han griber efter chancen (for dig) hos Øverby. Jeg tror nemlig ikke at det kan lade sig at gøre - både at gå hos Øverby og hos den fastlæge, som på forhånd erklærer sig ikke villig til at samarbejde om sin patients bedste. Det siger meget mere om din fastlæge, end det siger om Øverby. Hvad er Øverby's personlig indstilling til patienter med "trætheds-sygdom" er tydeligt når man læser hans introduktion til "stoffskifteskolen" (citeret fra et "dødt" link) her.
Uanset hvad du vælger, lykke til og god bedring.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-05-12, 14:42 #8
Er bare innom for å takke for alt engasjement. Har dessverre ikke orket å svare så veldig inngående her, men har lest alt dere skriver med stor iver og takknemlighet. Lager et nytt innlegg her i dag
-
15-05-12, 14:48 #9
Påvist lavt stoffskifte. Hva nå?
Hei dere,

for en tid tilbake (i april) , hadde jeg et innlegg her om mine mistanker om at jeg kanskje hadde lavt stoffskifte. Jeg hadde fått påvist at jeg lå i "grenseland" ca et halvt år tidligere men ingenting ble dengang gjort og jeg hadde ikke vært til ny utredning.
Jeg har vært veldig mye dårlig det siste halve året - også fordi jeg har den mest alvorlige grad av krystallsyken (som nå er noe bedre omsider...men enda ikke helt over), og legen min har nå påvist (nok en gang) at jeg er i "grenseland" for lavt stoffskifte.
Fastlegen min har i dag gitt meg medisiner (levaxin) som jeg skal ta daglig - bare 0.05 mg daglig, for deretter å evt øke om 6 uker. Han sier at han ønsker å se om dette kan ha en viss effekt på trettheten min, samt vektnedgang (har slanket meg siden januar og ikke gått ned ett gram, derimot opp 1 kg).
Så er saken den at jeg, på fredag, skal til Øverby i Arendal for første gang. Hva tror dere han vil si, da? Er litt spent på det. Også lurer jeg på om jeg kanskje skal avvente å hente ut levaxin inntil jeg har vært hos Øverby også ? Og har dere noen råd ifht hva som er viktig å informere om til Øverby? symptomer, sykdomshistorie, tidl medisinering for andre ting, tette fødsler, svangerskapsforgifting etc etc??
Hva slags erfaring har dere med levaxin og er det vanlig å begynne med så lite som 0.05 mg daglig egentlig?
Lurer og på om noen kan si noe om mine verdier:
T3: 4,1
T4: 12,5
TSH: 2,0
Håper noen orker svare. På forhånd takk.Sist endret av Spiffi; 15-05-12 kl 15:00 Begrunnelse: la til info
Lignende tråder
-
Jeg har ikke fått påvist lavt stoffskifte men 90% av symptomene stemmer
Av Bentececilie i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 23-02-11, 18:55 -
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 226Siste melding: 17-08-09, 16:33 -
Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 38Siste melding: 09-04-07, 22:40 -
vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
Av porselen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-08-05, 22:12
Svar med sitat

Bokmerker